FANDOM

Ömer Seyfettin
Dosya:Ömer Seyfettin Portresi.jpg
Türk yazar
Doğum 11 Mart 1884
Gönen / Balıkesir
Ölüm 6 Mart 1920
İstanbul
Milliyet Türk
Meslek Şair, Öğretmen ve Asker
Akım Türkçülük
İlk eseri Ashab-ı Kehfimiz (1918)

Ömer Seyfettin (d. 11 Mart 1884 Gönen Balıkesir, – 6 Mart 1920 İstanbul), Türk edebiyatının önde gelen hikâye yazarlarındandır. Asker, şair ve güçlü bir edebi yeteneği olan bir öğretmendir. Türk kısa hikâyeciliğinin kurucu ismidir. Ayrıca edebiyatta Türkçülük akımının kurucularındandır. Türkçe'de sadeleşmenin savunucusudur. Kısa ömrüne çok sayıda eser sığdırmıştır. 1884 yılında Gönen'de (Balıkesir) doğdu. Yüzbaşı Ömer Şevki Bey'le, Fatma Hanım'ın ikisi küçük yaşlarda ölen dört çocuğundan birisidir. Öğrenimine Gönen'de bir mahalle mektebinde başladı. Ömer Şevki Bey'in görevinin nakli dolayısıyla Gönen'den ayrılan aile İnebolu ve Ayancık'tan sonra İstanbul'a geldi.

Ömer Seyfettin, önce Mekteb-i Osmanî'ye, 1893 ders yılı başında da Askerî Baytar Rüştiyesi'ne kaydedildi. Bu okulu 1896'da tamamlayarak Edirne Askerî İdadîsi'ne devam etti. 1900'de İdadî'yi bitirerek İstanbul'a döndü. Burada Mekteb-i Harbiye-i Şahâne'ye başladı. 1903 yılında Makedonya'da çıkan karışıklık üzerine "Sınıf-ı müstacele" denilen bir hakla imtihansız mezun oldu.

Ömer Seyfettin, mezuniyetten sonra piyade asteğmeni rütbesiyle, merkezi Selanik'te bulunan Üçüncü Ordu'nun İzmir Redif Tümeni'ne bağlı Kuşadası Redif Taburu'na tayin edildi. 1906'da İzmir Jandarma Okulu'na öğretmen olarak atandı. Bu, Ömer Seyfettin için önemlidir; zira bu vesileyle İzmir'deki fikrî ve edebî faaliyetleri takip edecek ve bunlar içerisinde yer alan gençlerle tanışacaktır. Nitekim batı kültürünü tanıyan Baha Tevfik'ten Fransızca bilgisini artırmak için teşvik gördü; Necip Türkçü'den ise sade Türkçe ve millî bir dille yapılan millî edebiyat konusunda önemli fikirler aldı.

Ömer Seyfettin Ocak 1909'da Selanik Üçüncü Ordu'da görevlendiridi. Selanik'te çıkmakta olan Hüsün ve Şiir dergisinin ismi Akil Koyuncu'nun istek ve ısrarı üzerine Genç Kalemler'e çevrildikten sonra 11 Nisan 1911'de Ömer Seyfettin'in Yeni Lisan isimli ilk başyazısı imzasız olarak yayımlandı.

Genç Kalemler yazı heyetini oluşturanlar Balkan Savaşı'nın başlaması üzerine dağılmak zorunda kaldı. Ömer Seyfettin yeniden orduya çağrıldı, Yanya Kuşatması'nda esir düştü. Nafliyon'da geçen 1 yıllık esareti sırasında sürekli okumuştu. "Mehdi", "Hürriyet Bayrakları" gibi hikâyelerini bu dönemde yazdı. Hikâyeleri Türk Yurdu'nda yayımlandı. Esareti süresince gerek okuyarak, gerekse yaşayarak yazarlık hayatı için önemli olacak tecrübeler kazandı.

Ömer Seyfettin 1913'te esareti bitince İstanbul'a döndü. 23 Ocak 1913'te Enver Paşa'nın organize ettiği Babıali Baskını'na katıldı. Daha sonra askerlikten ayrıldı, yazarlık ve öğretmenlikle hayatını kazanmaya başladı. Türk Sözü dergisinin başyazarlığına getirildi ve burada Türkçü düşüncenin sözcülüğünü yapan yazılar yazdı. 1914 yılında Kabataş Sultanisi'nde öğretmenlik görevine başladı ve bu görevini ölümüne kadar sürdürdü.

1915'te İttihat ve Terakki Fırkası ileri gelenlerinden Doktor Besim Ethem Bey'in kızı Calibe Hanım'la evlenmiştir. Bu evlilik Güner isimli bir kız çocuğuna rağmen bozulunca tekrar yalnızlığına döndü.

1917'den ölüm tarihi olan 6 Mart 1920'ye kadar geçen zaman birçok acı ve sıkıntıya rağmen verimli bir hikâyecilik dönemini içine alır. Bu dönemde 10 kitap dolduran 125 hikaye yazdı. Hikâye ve makaleleri Yeni Mecmua, Şair, Donanma, Büyük Mecmua, Yeni Dünya, Diken, Türk Kadını gibi dergilerle Vakit, Zaman ve İfham gazetelerinde yayımlandı. Bir yandan öğretmenlik yapmayı sürdürdü.

Hastalığı 25 Şubat 1920'de artınca yazar, 4 Mart'ta hastahaneye kaldırıldı. 6 Mart 1920'de hayata gözlerini yumdu. Önce Kadıköy Kuşdili Mahmut Baba Mezarlığı'na defnedilir. Daha sonra mezarı buradan yol geçeceği veya araba garajı yapılacağı gerekçesiyle 23 Ağustos 1939'da Zincirlikuyu Asri Mezarlığı'na nakledildi.

En yakın arkadaşı Ali Canip Yöntem, onun hayatını ve mizacını anlatan, en kuvvetli hikâyelerini içeren Ömer Seyfettin ve Hayatı adlı bir kitap yazdı ve bu kitap 1935 yılında yayımlandı. Kısa bir süre sonra da bütün hikâyeleri bir kitap serisi halinde basılmıştır ve bu hikâyeler günümüzde de okunmaktadır.

EserleriEdit

RomanlarıEdit

Hikayeleri (Öyküleri)Edit

VafatiEdit

ÖMER SEYFETTİN VE

     YÜREKLERİ SIZLATAN 
                         HAZİN SONU !!!

Bugün 6 Mart... Çocukluğumuzda kitaplarını okurken küçük bedenlerimize merhameti, sevgiyi,duyarlılığı tanıştıran, “Kaşağı”, “Falaka” gibi meşhur öyküleri ile büyüdüğümüz Ömer Seyfettin’in ölüm yıl dönümü.

 Otuzaltı (36) senelik kısacık ancak muhteşem hayatına yetmişten fazla eser sığdırmış bir büyük edebiyatçı,

düşünce insanı.

  Ancak ne yazık ki  sonu 

bu muhteşem hayatını acındıracak, bizleri de utandıracak şekilde bitmiştir. Yürekler acısı bir durum..!

İçler acısı bir son..!

 Ömer Seyfettin, Kadıköy yakınlarında kiralık bir evde, tek başına yaşamaktaydı.

Yakalandığı şeker hastalığından ne kendisi ne de doktorlar farkındaydı. Çünkü o dönemlerde ne diyabet ne de insülin biliniyordu... Ömer Seyfettin, yemek yiyemiyor günden güne eriyordu. Bu sıkıntılı günlerinde onunla ilgilenen ise yakın arkadaşı Ali Canip’tir. Ali Canip yanına sık sık uğramakta,evinden yemesi için yemekler getirmekteydi.

 Ömer Seyfettin şeker hastalığı yüzünden sık sık ateşi yükseliyor ve şiddetli eklem ağrıları çekiyordu.

Hastaneye her gidişinde sürekli romatizma tedavisi uygulanıyor, hatta bol bol şekerli meyveler yemesi tavsiye ediliyordu.

 Artık ağrıları iyice artar ve kronikleşir.

Hastaneye bu gidişinin, kendisi için son gidiş olacağını nereden bilebilirdi ki... Tedavi boyunca hiç gözlerini açamıyor, yarı baygın halde sürekli yıllardır göremediği kızını sayıklayıp duruyordu.

 Artık vücudu bu hastalığa daha fazla dayanamaz ve yenik düşer.

6 Mart 1920’de Haydarpaşa Nümune Hastanesi’nde hayata sahipsiz ve kimsesiz bir şekilde veda eder.

  Asıl hazin son ise bundan sonra başlar...
 Hastanede kendisini tanıyan hiç kimse yoktur.

Üstelik bir de sahipsizdir... Hastane tanımadığı Ömer Seyfettin’in sahipsiz bedenini “kadavra” olarak kullanmaya karar verir.

 Cesedinin çevresine tıp öğrencileri toplanır ve hastane görevlisi işleme başlamadan önce bir elini cesedin üzerine koymuş vaziyette hep beraber fotoğraf çekinirler.
 Bu fotoğrafın hemen ardından Ömer Seyfettin’in başı testereyle kıtır kıtır kesilir !
 Ancak bu fotoğraf tesadüfen 

bir gazetede yayınlanınca onu tanıyanlar apar topar telaş içinde hastaneye koşarlar. Başsız cesedi kurtarmaya çalışırlar. Eğitim seviyesi en yüksek olması gerek bir tıp fakültesinde bile onun tanınamayışı da bir ayrı garabettir.

 Cenazesi Kuşdili’nde Mahmud Baba haziresine dostları tarafından defnedilir.
            DAHA BİTMEDİ
  Talihsiz Ömer Seyfettin’in cesedinin başına gelenler bununla da kalmaz..!

Ölümünden 19 yıl sonra mezarı Asya’dan Avrupa’ya taşınır. Gerekçe ise, Mahmud Baba haziresinin üzerinden yol geçecek olmasıydı! Bu yüzden Ömer Seyfettin’in mezarı, 23 Ağustos 1939’da Zincirlikuyu Mezarlığı’na nakledilir.

  Edebiyatımızın bu ünlü isminin başına gelenler, böyle önemli isimlere, değil hayattayken; öldüklerinde bile hakettikleri değerin verilmemesinin en acı kanıtıdır...

Bu durum ancak bizim gibi bir ülkede olur...Çünkü toplum olarak bilimle, sanatla,tarihle,edebiyatla ilgimiz hep sınırlı kalmıştır...

  Naçiz bedenine etmediğimizi bırakmadığımız Ömer Seyfettin üstadı, Allah rahmeti ile nurlandırsın..

Mekanı cennet olsun...

Kalın sağlıcakla. ............................................... Mustafa Cingil 06/03/2019

ÖMER SEYFETTİN ESERLERİ

-Çocuk Hikayeleri •Kaşağı •Falaka •İlk Namaz •Ant

-Tarihi Hikayeler •Başını Vermeyen Şehit •Kütük •Vire •Ferman •Kızıl Elma Neresi? •Pembe İncili Kaftan

-Balkanlar ile İlgili Hikâyeler •Bomba •Beyaz Lale •Nakarat •Hürriyet Bayrakları

-Çanakkale Savaşı Öyküleri •Çanakkale'den Sonra •Mefkûre •Aleko Bir Çocuk •Kaç Yerinden

-Masallar •Kurumuş Ağaçlar •Herkesin İçtiği Su •Üç Nasihat

-Türkçülük Düşüncesi Üzerine Yazmış Olduğu Öyküler •Primo Türk Çocuğu •Ashab-ı Kehfimiz •Efruz Bey

    DİĞER ESERLERİ

•Ömer Seyfettin Şiirleri •And •Asilzâdeler •Aşk Dalgası •Ayın Takdiri •Ay Sonunda •Baharın Tesiri •Bahar ve Kelebekler •Balkon •Beyaz Lale •Bir Kayışın Tesiri •Bomba •Büyücü •Cesaret •Dalga •Diyet •Dünyanın Düzeni •Düşünme Zamanı •Eleğimsağma •Elma •Forsa •Gizli Mabed •Harem •İlk Cinayet •İlk Düşen Ak •Kerâmet •Kıskançlık •Kurumuş Ağaçlar •Külah •Kütük •Lokanta Esrarı •Mahçupluk İmtihanı •Nezle •Nokta •Perili Köşk •Topuz •Tuğra •Üç Nasihat •Yalnız Efe •Yemin •Yüzakı •Yiğit Çocuk •Yüksek Ökçeler •Oyun: Mahcupluk İmtihanı •Çeviri: İlyada ve Odyseissa

-İncelemeler •Tarih Ezelî Bir Tekerrürdür •Milli Tecrübelerden Çıkarılmış

 Ameli Siyaset 

•Yarınki Turan Devleti •Türklük Mefkuresi •Türklük Ülküsü ....................................................

  1. tarihpazari

https://www.facebook.com/tarihpazari

Dış bağlantılar Edit

Wikisource-logo
Vikikaynak'ta bu konuyla ilgili metin bulabilirsiniz.
Ömer Seyfettin

az:Ömər Seyfəddin de:Ömer Seyfettin en:Ömer Seyfettin es:Ömer Seyfettin