D Şair Eşref. Şair Eşref/Kamil Paşa

Ekşi sözlükten bir kaymakam-vali muhabbeti buldum...

Eskiler ne kadar hoşgörülü imiş..

"Hayatta en çok şair eşref'in dilinden ve kaleminden çekmiş olan esbak sadrazam Kıbrıslı Kamil Paşa gariptir ki , yediği, hazmettiği nice hicve rağmen , eşref'i daima korumuş ve kollamıştır. kamil paşa'nın aydın valiliği yıllarında eşref kırkağaç'ta , akhisar'da ve dahi ege'nin pek çok kasabasında kaymakamlık yapmıştır. bu yıllarda başlayan kamil paşa'yı hicvetme merakı paşa'nın sadrazamlığı zamanında ayyuka çıkmıştır. hatta , kamil paşa'ya sadaret mührü verildiği vakit , eşref veya eşşek gazetelerinden birinde hiciv oklarını pervasızca sallayan şair eşref, kamil paşa'nın yahudi asıllı olduğu iddialarını telmihen , şu dörtlüğü yayınlar :

Agop paşa'yı lutfet padişahım sadrazam yap

Deninin üstüne varsın gelen de bir deni(alçak) olsun

Sadaret mührünü vermek memnu ise bir müselman'e

Yahudiden usandık bir zaman da Ermeni olsun.

gerçi , şair eşref , kıbrıslı kamil paşa'nın yahudi olduğuna daha valiliği zamanında kaildir. kamil paşa'nın aydın valiliği zamanında , şair eşref kırkağaç kaymakamıdır. bir gün makamında kabul ettiği eşref'e sorar kamil paşa:

"kazanızda ne kadar rum ve ermenivar?"

o gün uslu durmaya niyetli olan eşref gayet sakince kazadaki rum ve ermeni nüfusunu söyler. sağda solda ,paşa hakkında "yahudidir.." diyen eşref'i belki kışkırtmak için , kamil paşa ekler :

"peki yahudi yok mu?".

eşref , nicedir sadağında sakin duran hiciv oku'nu salmaya mecbur kalmıştır artık :

"yahudiler ikamet etmezler vali paşa hazretleri,gelir geçerler.."

ve ertesi gün süslü püslü bir istifa dilekçesini kamil paşa'ya gönderir. dedik ya... kıbrıslı kamil paşa , en azından bugünkü başbakanımızdan daha hazımlı bir adamdır. eşref'i kovmak, sürmek görevinden almak bir yana , kendisine gelen istifa dilekçesini "nasıl olsa da kabul etmesem!" diye düşünürken dilekçenin pulunun olmadığını görür. hemen şair eşref'i çağırtır. istifa dilekçesini eşref'e geri veririken o da lafı gediğine koymayı ihmal etmez: "eşref efendi.." der , "allamışsın ama pullayamamışsın , al bu sende kalsın , resmiyette geçmez!..."

velhasıl , kamil paşa eşref'in kendisine salladığı her hicvi hazmedecek kadar kamil bir adamdır.

hatta eşref'in eşşek gazetesi basılır basılmaz 25.000 tiraja ulaşınca , eşref'in fırsat bu fırsat deyip salladığı şu dörtlüğü de yalamış,yutmuştur:

İşittim ki satılmış yirmibeşbin merkeb üç günde

Demek merkeblere alemde pek şiddetli hahiş var

Anırmaz boş yere el malum kıbrısî

Bilir ki asrımızda merkeb olmakta büyük iş var."