FANDOM

Azap Ağa

Azab veya azap, Osmanlı devletinde çoğunlukla garnizon askeri olarak görev yapan bir askeri birim. Sözcüğün anlamı "bekar erkek"tir. Henüz evlenmemiş genç erkekler azab yazılabilirlerdi. Gönüllülerden oluşan yayalardır. Savaşta ordunun en önünde yer alırlardı.

Azablar Osmanlı ordusunun Anadolu'daki yaya askerlerinin çoğunluğunu oluştururlardı ve yerleşim birimlerinin güvenliğinin sağlanması, kalelerin savunulması gibi görevleri yerine getirirlerdi.

Azablar yükseliş döneminde Osmanlı seferlerinin değişmez bir parçasıydı. Meydan savaşlarındaki görevleri ordu merkezinin ön tarafında, yeniçerilerin ilerisinde durmaktı. Hafif donanımlı olan azab askerleri düşman ordusunda Osmanlı merkezinin zayıf olduğu kanısını uyandırır ve bu durum padişahın tuğunun da bulunduğu merkeze doğru bir saldırı başlatılmasına yol açabilirdi. Beklenen bu saldırı gerçekleşirse, azablar düşman birliklerine ok atarak ilerleyiş sırasında kayıp vermelerini ve özellikle düşman süvarisinin saf düzeninin bozulmasını sağlamaya çalışırlardı.

Düşmanla yakın temasa giren azab birliği geri çekilerek ya da kaçarak gerisindeki yeniçeriler ve topçu birliklerinin ateş açmaları için alan yaratmaya çalışırdı. Bu arada Osmanlı ordusunun kanatlarını oluşturan tımarlı sipahiler için merkeze yüklenen düşman ordusunu kanatlardan vurma fırsatı doğabilirdi. Azapları takip ederken safları daha da bozulan düşman ordusu, tahkim edilmiş yeniçeri siperlerine ve onların arkasındaki daha ağır donanımlı, daha iyi eğitilmiş profesyonel askerlere çarpardı.

Azab askerlerinin temel donanımı ok, yay, eğri kılıç ve savunma için bir kalkandan oluşurdu. Çoğunlukla zırh giymezlerdi, bu da gerektiğinde daha hızlı geri çekilebilmelerini sağlardı. Bazı savaşlarda yeniçeriler gibi kazdıkları siperlerin içine süvariye karşı kazıklar yerleştirerek bunların arkasından ok atışı yaptıkları kaydedilmiştir. Kara ordusu dışında, donanmada görevli deniz azapları da vardı. Şablon:Askeri-tarih-taslak Şablon:Osmanlı-taslak

Azap Ağa: Bir Eğe HikayesiEdit

Yazar: Mehmet Culum

Yayınevi: BULUT YAYINLARI

Bu kitapta 1909 yılında Volos'dan İzmir'e göç etmek zorunda kalan bir Osmanlı ailesinin macera dolu gerçek hayat hikayesi anlatılmıştır.

Olaylar ve kişiler tarihteki özgün durumlarına sadık kalınarak, büyük oranda aynen yansıtılmışlardır. Ana karakterlerin isimleri değiştirilmemiştir.

Aile dışından romana girmiş yardımcı karakterler arasında çok önemli tarihi kişilere sahip olanlar da vardır ve her halde okuyucu onlarla ilgili bazı anekdotları ilk kez duymuş olacaktır.

Romanın konusu Osmanlının son, Cumhuriyetin ilk yıllarında geçmektedir. Savaşlar, göçler, salgın hastalıklar arasında yok olup giden yaşamların en belirgin ortak özelliği sefalet ve yoksulluğun olmayışıdır. Aksine hesaplanamaz bir zenginliğin ve kuralcı şehirli aristokrasinin bir nesilde kıt Umut ise hiç yitirilmemiştir.

Aynı umut; madonna heykelciğiyle Yunanistan'dan ödül alınacağının sanılmasında da iyimserlik olarak devam etmektedir.

Yalın dille, metodik fakat sürükleyici bir şekilde anlatılan "Azab Ağa" yakın tarihimizin kısa bir hikayesidir.

Dil :  Türkçe 
Yayın Yılı :  2004 
Sayfa Sayısı :  507 
Kapak Türü :  Karton 
Ebat :  13,5x21 cm 
Kağıt Türü :  İthal 

 30%  

Detaylar

Kod no SKU36358 ISBN 9752860826 Barkod 9789752860827 Temin Süresi 3 Gün Etiket fiyatı: 22.00 TL Fiyat: 15.40 TL