FANDOM

SULH

Sözlükte "iyi olmak, iyi hal üzere bulunmak, durumu düzeltmek ve fesadın yok olması" anlamlarındaki "s-l-h." kökünden türeyen "sulh"; anlaşmak, barışmak ve barış demektir. Kur'ân'da "sulh" kelimesi bir âyette geçmiştir. Bu âyette, karı ile kocanın aralarında çıkan anlaşmazlığa son verip barışmaları söz konusu edilmiş ve sulhun hayırlı olduğu bildirilmiştir. Karı-koca arasında olduğu gibi fert ve toplumların aralarındaki sorunları çözüp barış içinde olmaları hayırdır. "Sulh"; daima kavga, savaş ve anlaşmazlıktan iyidir. İnsanın Rabbi, kendisi, ailesi, komşuları ve insanlarla barışık olması sulh'tur. (İ.K.)

Bir fıkıh terimi olarak sulh, iki ülke arasında yapılan barış anlaşmasını ifade ettiği gibi (bk. Muahede), davalı tarafların aralarında anlaşmalarını da ifade eder. Sulh karşılıksız olarak yapılabileceği gibi, bir bedel karşılığında da yapılabilir. Bu takdirde alınan bedele, sulh bedeli denir.

Sulh ikrar veya sükut ya da inkar ile birlikte olabilir. Yani taraflardan biri, haksızlığını kabul etmek suretiyle sulh yapabileceği gibi, haklılığını savunduğu, karşı tarafın iddiasını inkar ettiği halde mahkemeyle uğraşmamak için sulhü kabul edebilir. Ya da, herhangi bir açıklamada bulunmadan, sadece sulh yapabilir.

Hukuk davalarında karşılıksız veya bir bedel karşılığında sulh caizdir. Amden veya hata ile işlenen cinayetlerde, sulh yapmak caizdir. Kur'ân-ı Kerim'de, "?Öldüren, ölenin kardeşi tarafından bağışlanmışsa, artık kendisine örfe uymak ve bağışlayana güzellikle diyeti ödemek gerekir." buyurulmaktadır (Bakara, 2/178). Fakat had cezalarında sulh caiz görülmemiştir. (İ.P.)

Dosya:Pacyfa.svg
Dosya:Peace dove.svg

Barış kelimesi genel anlamda düşmanlığın olmaması anlamında kabul görülür. Başka bir anlatımla kötülükten, kavgalardan, savaşlardan kurtuluş, uyum, birlik, bütünlük, sukunet, sessizlik, huzur içinde yaşamak olarak da tanımlanabilir.

Barış halk arasında hoş geldiniz olarak da karşılanabilir. Barış kelimesi duygusal bir durum içinde kullanılabilir. Bir insanın kendisiyle barışık olması, kendi içinde bir denge, sakinlik, huzur içinde olması buna örnek gösterilebilir. Ayrıca sık kullanılan erkek isimlerindendir.

Barış ödülleri Edit

Barış örgütleri Edit

Dünya Barış Konseyi Edit

Dünya Barış Konseyi (World Peace Council) kurulduğu 1949 yılından beri barış, silahsızlanma, küresel güvenlik, ulusal bağımsızlık, ekonomik ve sosyal adelet, gelişim, çevrenin korunması, insan hakları, bağımsızlık mücadelesi veren halklarla dayanışma için ve emperyalizme karşı mücadele etmektedir. Kurucu başkanı Frederic Joliot-Curie'nin "Barış herkesin işidir" sözünü kendine ilke edinen Konsey, dünyanın pek çok ülkesinde bulunan barıştan yana örgütlerin federasyonudur. Türkiye'de faaliyet göesteren Barış Derneği, Dünya Barış Konseyi üyesidir.

Dünya Barış Duası Topluluğu Edit

Dünya Barış Duası Topluluğu (The World Peace Prayer Society), 1955 yılında Masahisa Goi tarafindan Japonya'da kuruldu. Topluluk, "Dünya'da Barış Egemen Olsun" ("May Peace Prevail on Earth") diyerek barışın dua aracılığıyla evrenselleşmesini hedeflemektedir.[1] 1986 Uluslararası Barış Yılı itibariyle faaliyetlerini uluslararası alanda yoğunlaştıran topluluk, 1988 yılında merkez binasını New York City'ye taşıdı. 1990 yılında Birleşmiş Milletler'e bağlı bir hükümet dışı kuruluş (NGO) olarak kabul edilen topluluğun merkezi 2001'den bu yana New York'ta bulunan Dünya Barış Sığınağı (World Peace Sanctuary) bünyesindedir.

Ayrıca bakınız Edit

Vikisoz
Vikisöz'de
Barış sözleri bulunur.

Kaynakça Edit

  1. The World Peace Prayer Society URL erişim tarihi: 7 Ocak 2007.
af:Vrede

an:Paz ar:سلام arc:ܫܠܡܐ (ܫܝܢܐ) arz:سلام ast:Paz ba:Тыныслыҡ bat-smg:Taika be-x-old:Мір bg:Мир bo:ཞི་བདེ། br:Peoc'h bs:Mir (stanje) ca:Pau ch:Pås chr:ᏅᏩᏙ ᎯᏯᏛ cs:Mír cy:Heddwch da:Fred de:Frieden el:Ειρήνη en:Peace eo:Paco es:Paz et:Rahu eu:Bake fa:صلح fi:Rauha fiu-vro:Rahu fr:Paix fur:Pâs ga:Síocháin gl:Paz he:שלום hif:Santi hr:Mir ht:Lapè hu:Béke ia:Pace id:Damai is:Friður it:Pace ja:平和 ka:მშვიდობა ko:평화 krc:Мамырлыкъ ksh:Vreede la:Pax lt:Taika lv:Miers mk:Мир mr:शांतता mwl:Paç new:शान्ति nl:Vrede nn:Fred no:Fred oc:Patz pdc:Fridde pl:Pokój (polityka) pnb:امن pt:Paz qu:Thak rm:Pasch ro:Pace ru:Мир (отсутствие войны) rue:Мір scn:Paci sh:Mir si:සාමය simple:Peace sk:Mier sl:Mir (družbeno stanje) sq:Paqja sr:Мир sv:Fred sw:Amani ta:அமைதி te:శాంతి tg:Сулҳ th:สันติภาพ tl:Kapayapaan ty:Pau uk:Мир ur:امن vec:Paxe vi:Hòa bình wa:Påye war:Kalinawan yi:פרידן zh:和平