FANDOM

Koordinatlar: 38°58′59″N, 30°55′29″E

Flag of Turkey Bayat, Türkiye
Afyonkarahisar districts

Afyonkarahisar Siyasi Haritası
Harita

Türkiye'de bulunduğu yer
Bilgiler
Şehir nüfusu 5.217[] (2000)
İlçe nüfusu 9.287[] (2000)
Yüzölçümü 575 km²
Rakım xxx metre
Koordinatlar 38°58′59″N, 30°55′29″E
Posta kodu 03780
Alan kodu 0272
İl plaka kodu 03
Yönetim
Ülke Türkiye
Coğrafi Bölge Ege Bölgesi
İl Afyonkarahisar
Kaymakam Serdar Kaya
Belediye başkanı Abdullah ERTEKİN
Website [ Belediye]
İlçe kaymakamlık site Kaymakamlık

Bayat, Afyonkarahisar ilinin bir ilçesidir.

Emirdağ ilçesine bağlı bir nahiye olarak Bayat'ın belediye oluşu 1907, ilçe oluşu ise 04.07.1987 gün ve 19507 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 3392 sayılı kanunla kurulmuştur. İlk kaymakamı Orhan Öztürk'tür (1988 – 1991) .

Kök boyalı kilim dokumacılığı ile bilinen Bayat, kilimlerini; Amerika, Japonya ve birçok Avrupa ülkesine ihracat yapmaktadır.

NüfusEdit

İlçenin nüfusu 2000 genel nüfus sayımına göre 5200'dür'dir. Bunun ?'si ilçe merkezinde, ?'i ise kasaba ve köylerde yaşamaktadır.

Coğrafi Yapı Edit

Bayat Ege Bölgesinin doğu bölümünde yer almaktadır. Afyon'a 47 km. mesafede olup,_Ankara-Afyon-İzmir transit yolu üzerinde bulunmaktadır. Doğusunda Emirdağ, Kuzeyinde Han ve Çifteler, Güneyinde Bolvadin, Güneybatısında İscehisar, Batısında İhsaniye ilçeleri ile çevrilidir. Bayat ilçesi 31 derece Boylamın ve 39 derece Enlemin kesiştiği yerin hemen batısında yer almakta olup, deniz seviyesinden yüksekliği 1050 metredir, ilçenin köyler ile beraber 428 km2 olduğu tahmin edilmektedir.

Bayat ilçesi , 31, derece boylam ve 39 derece enlemin kesiştikleri yerin hemen batısında, Afyon iline bağlı olarak Ege bölgesinin Anadolu bölümündedir. Doğuda Emirdağ, güneyde Bolvadin, güney - batıda İsçehisar ilçesi. batıda İhsaniye, kuzeyde Seyitgazi ve Çifteler ilçeleriyle çevrilmiştir. Afyon iline 45 km., Emirdağ ilcesine 20 km'dir. Deniz düzeyinden yüksekliği 1050 m'dir. İklim yönünden daha çok İç-Anadolu özelliklerim taşır. Yazları kurak, kışları soğuk geçer. Genellikle yaz aylarında yağmur az düşer. Yağışlar en çok ilkbahar ve sonbahar mevsimlerinde görülür. Rüzgarlar kuzeyden poyraz, doğudan gündoğdu, batıdan karayel olarak eser. Kış mevsiminde kar kalınlığı kimi yerde 50-60 cm. ye dek çıkar. En soğuk aylar ocak, şubat ve mart aylarıdır. Kasınım son yarısı ile aralık ayında çevreye kuru soğuklar egemen olur.

Doğuda boylu boyunca uzanan Çal Sıradağları; kuzeyde Ağın.Doğlat, Geçeği, Çöğürlü dağlarıyla Çanacık yaylası; batıda Beydağları. Eyerli, Asarkale ve Köroğlu dağları; güneyde Çamdağı, Kapaklı ve Kazankaya dağları vardır. Bayat ilçesi, dört yandan çevrilmiş bu dağların orta yerindeki bir koyakta kurulmuştur. Karacaovası ve Elicek ovası olarak adlandırılan düzlükler, birer ova olmaktan çok yaygınlaşmış koyak (vadi) düzlükleridir.

Şeflik biçiminde olan Bayat, Asarcık ve Kazankaya çayları, batıdaki Çal Boğazı'nda birleşip ilerde Sakarya nehrine karışır. Özellikle Bayat Çayı, Sakarya'nın ilk kolu olarak Bayat yaylasından çıkıp ilçenin içerisinden geçerek, doğuya doğru akar. Karların erime mevsimi olan ilkbaharda iyice kabarır, ağustos ayında ise diner. Suyunun gür olduğu mevsimlerde birtakım değirmenleri çalıştırır. Bayat'ın bitki örtüsü oldukça geniş bir alana yayılmıştır. Yakın bir geçmiş olan (1930-1940) yılları arasında Yukarıköy, alabildiğine palamutluktu. Eyerli dağı, eteklerinden doruklarına dek, meşe ve kabaağaç ormanlarıyla kaplıydı. Çambaşı, Yayla, Beydağları,Eysenlik, Taşlık Deresi, Manasır, Köroğlu Beli, Çamdağı, Akçate-Satçı Alanı baştanbaşa çam ormanları içindeydi. Çal dağları,Darıyeri, Karatepe, Çöğürlü, Sarnıç, Çamurluk, Geriz Dereleri, Çubuk İçi, Mekecik, Çalca Ardı, İnpazarcık ve Tuzla meşe ormanlarıyla ; Tekesir ve Demirli yöresi de ardıç ormanlarıyla kaplıydı.Bugün bu örtü, yanlış kesimlerle iyiden iyiye azalmış ; ancak Çal dağları ve Tuzla'da seyrek meşelikler, Köroğlu Beli'nde de pınarlıklar kalmıştır. Bununla birlikte Köroğlu Beli'ndeki geniş bir alanda devlet eliyle yeniden çam yetiştirilmeye başlanmıştır.

Bayat yöresinin orman örtüsünü çam, gercelik - malyar – kızıl meşeler, ardıç; pinar, böğürtlen, ahlat, yaban erik ve elması, kuşburnu, yabanıl badem, akarsu boylarında söğüt, kavak ve ılgın ağaçları oluşturur. Ayrıca son yıllarda iyi cins elma, armut, kayısı, zerdali ve vişne gibi meyveler de yetiştirilmektedir.

İKLİM Edit

Kara iklimi özelliği taşımaktadır. Yazları kurak, kışları soğuk geçer. Genellikle yaz aylarında yağmur az düşer. Bitki örtüsü bakımından zengin sayılır. Bayat'ta saptanan iklim değerleri aşağıya çıkarılmıştır : Yıllık ortalama sıcaklık 10.7 derece. Temmuz ayı ortalama sıcaklık 20 derece Ocak ayı ortalama sıcaklık 4.8 derece Yıllık yağış miktarı 388 mm. Bayat ilçesinin;.ormanlarında görülen yabanıl hayvanlar, kuşlar ve av hayvanları şunlardır : Kurt, ayı, tilki, yaban domuzu, kirpi, tarla faresi, gelincik; tavşan, keklik, bıldırcın, sinecen kuşu (turgay), cıkcık (orman turgayı), sığırcık, atmaca, ibibik, üveyik, serçe, karakuş (kartal), saksağan vb. İlçenin köyleriyle birlikte nüfusu 8753.ilçe merkezinin nüfusu 2000sayımına göre göre 4753 tür Bugün ise 5000 dolayındadır. Merkezin köylerine olan uzaklıkları şöyledir

İlçe merkezine uzaklığı Edit

Köyün Adı Mallıca 20 km. Çukurkuyu 12 » Muratkoru 26 » Güney 29 » Kuzören 29 » Eskigömü 16 » Derbent 7 » İmralı 18 » Akpınar 23 » İnpinar 21 » Yukarı Çaybelen (Maçaklı) 26 » Aşağı Çaybelen (Maçaklı) 26 » Sağırlı 14 » Sülüklü 19

EKONOMİK DURUM Edit

İlçemiz ekonomik yönden gelişmemiştir. Yer altı yer üstü kaynakları hiç yoktur.Halkın belli başlı geçim kaynağı tarım ve hayvancılığa dayanmaktadır. Organize sanayisi bulunmamaktadır, ilçe merkezinde 3 adet mermer fabrikası, küçük çapta oto tamiri, demir doğrama oto elektrik, marangoz ile kilim ve dikiş atölyesi bulunmaktadır. Kilim atölyesinde köyler dahil 10 usta öğretici, 150 kursiyer kız öğrenci, 3 boya ustası çalışmaktadır, iş imkanları çok sınırlı olduğundan dolayı insanlar özellikle genç kesim başka il ve ilçelere göç etmektedir

TARIM DURUMU

İlçemiz toplam 465 km 2 yüz ölçüme sahip olup.bunu 7165,2 hektarlık kısmı tarım arazisidir.Tarım arazilerinin 170 hektarlık kısmında Devlet Su İşleri, 60 hektarlık kısmı ise vatandaşların kendi çabaları sonucunda sulu tarıma açılmıştır. Tarım arazilerinin kullanım şekli ise; 6023 hektarlık kısımda tarla ürünleri, 31 hektarlık kısımda sebze ürünleri, 110 hektarlık kısımda meyve ürünleri şeklindedir. Nadasa ayrılan arazi alanı ise 941,2 hektardır.Tarım arazilerinde tarım bitkisi ekilen yerlerde ağırlık tahıllarda olup en yoğun olarak buğday arpa ekilmektedir.Ayrıca az miktarlarda: nohut, mercimek,ayçiçeği, patates ekilmektedir. Sebze ürünlerinde ise ağırlık domates, salatalık, kavun, biber bitkisi üzerinde yoğunlaşırken az miktarlarda da ıspanak.fasulye,sakız kabağı ekilmektedir.

HAYVANCILIK DURUMU

Tarımdan sonra halkın geçim kaynağından biri de hayvancılıktır. Daha önceleri hayvan potansiyeli bakımından iyi bir durumda iken, teknik imkanların yetersizliği,üretim maliyetlerinin yüksekliği v.b. nedenlerden dolayı son zamanlarda hayvan sayısında büyük ölçüde azalmalar olmuştur.

ORMAN DURUMU

İlçemiz sınırları içerisindeki orman arazisi 28.179 hektardır.Ormanlar genelde çam ve ardıç ağaçlarından oluşmaktadır. Ağaçlandırma Genel Müdürlüğünce Köroğlu beli civarına Atatürk Orman Fidanlığı kurmuştur.AGM Başmühendisliğince 2000 yılı itibariyle 250 hektar alana toprak üstü çalışması yapılmış,88 hektar alana fidan dikimi gerçekleştirilmiştir. 2001 Yılı içerisinde geri kalan 162 Hektar alana fidan dikimi yapılmış, ağaçlandırma alanları içerisine 3000 Adet Ceviz fidanı ile 3000 Adet Mahlet fidan dikimi gerçekleştirilip ve tel örgü içerisine alınmıştır. Valilik Makamınca başlatılan ağaçlandırma seferberliği çerçevesinde 'Daha Yeşil Bir Afyon İçin Elele' projesi devam etmektedir

Eğitim Edit

2002-2003 yılı başı itibariyle 1 adet çok programlı lise, 6 adet müstakil ilköğretim okulu, 8 birleştirilmiş ilköğretim okulu olmak üzere 15 adet okul kendi binasında eğitim ve öğretim yapmaktadır. Derbent ve İmrallı Köyü İlköğretim okullarımız MLO kapsamında olup bilgisayar laboratuarları mevcuttur. İlçemizde yapımı yeni biten bir kapalı spor salonumuz mevcuttur. Oluşturulan iki adet yemekhanemizde yaklaşık 209 çocuğumuza sıcak yemek verilmektedir.Dünya Bankasının Katkılarıyla Sağırlı, Akpınar, Ceritli, Abdullahlı Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarımızın gerekli tamirat işlemleri yapılmıştır. Halk Eğitim Müdürlüğümüz kilimcilik, biçki-dikiş, bilgisayar başta olmak üzere çeşitli kurslar tertip etmektedir. Okullarımızın ufak tefek aksaklıklar dışında acil fiziki ihtiyaçları karşılanmıştır.Bir çok programlı lise ve 14 ilköğretim okulumuzda 650 kız 720 erkek olmak üzere 1310 öğrencimiz eğitim yapmakta ayrıca üç okulumuzda 22 öğrencimiz ana sınıfı eğitimi görmektedir. Toplam 85 öğretmen görev yapmaktadır. İlçe Merkezinde yaklaşık 4500 kitap kapasitesi olan bir adet kütüphane mevcuttur.

NUFÜS BİLGİLERİ Edit

Yıllara göre ilçe nüfus verileri
Yıllar Merkez Köyler Toplam
2007 5217 4070 9287
2000
1997
1990
1985
1980
1975
1970
1965
1960

Daha fazla bilgi için. www.bayatboyu.com sayfasını inceleyebilrisiniz.

Kök boyalı Bayat kilimleri Edit

Bayat kilimlerinde kullanılan bütün renkler doğal yani kök boyalıdır. Bayat kök boyalı kilimleri yıkandığı zaman kesinlikle renk vermez. Boyalar birbirine karışmaz, kullandıkça ve yıkandıkca parlaklık kazanır. kök boyanın en önemli özelliği rahatlıkla yıkanabilmesidir.

KAYNAKÇA Edit

http://bayat.bel.tr

Dış bağlantılarEdit

Afyonkarahisar HaritasıBayat belde ve köyleri Flag of Turkey

İl: Afyonkarahisarİlçe Merkezi: Bayat
Beldeler: YOK
Köyler:
AkpınarAşağıçaybelenÇukurkuyuDerbentEskigömüİmrallıİnpınarKuzörenMallıcaMuratkoruSağırlıYukarıçaybelen

Afyonkarahisar İlçeleri: Merkez ilçeBaşmakçıBayatBolvadinÇayÇobanlarDazkırıDinarEmirdağEvcilerHocalarİhsaniyeİscehisarKızılörenSandıklıSinanpaşaSultandağıŞuhut