FANDOM

Beyrut (Arapça: بيروت ), Lübnan'ın başkentidir. Nüfusu 1,5 milyonun üzerinde olan Beyrut, deniz etkisinden biraz korunan bir körfezin kıyısındadır.

Beyrut'ta tipik bir Akdeniz iklimi görülür. Uzun yıllar Ortadoğu'nun ekonomik, fikri ve kültürel merkezi olan Beyrut, 1970'lerden sonra başlayan toplumsal ve siyasal karışıklıklar ve bu yüzden patlayan Lübnan İç Savaşı (1975-1991) sonucu bu özelliğini kaybetmiştir.

Beyrut, Osmanlı döneminde planlı bir gelişme göstermişti. 1943'te Lübnan'ın bağımsızlığını kazanmasından sonra gelişigüzel ve hızlı bir büyüme dönemine girmiştir.

İç savaştan önce Beyrut nüfusu içinde Hıristiyan ve Müslümanların sayısı hemen hemen eşitti. Şimdi Müslümanlar çoğunlukta. Halkın büyük çoğunluğunu meydana getiren Araplar, Lübnanlıları, Filistinli mültecileri, Suriyelileri ve başka göçmen Arap cemiyetleri de içine alır. En büyük ve tek etnik azınlık Hıristiyan Ermenilerdir. Ama Hırıstiyan Araplar gibi iç savaş yüzünden ve sonrasında sayıları göçle azaldı ve azalmaya devam etmektedir.

Beyrut'un doğusu Hıristiyan, batısı ise Müslüman çoğunluktadır. Eskiden Müslüman topluluğun çoğunluğu Sünni iken 1960'lardan sonra göçler sonucu Şiilerin sayısı giderek artmıştır. Batı Beyrut'un bazı bölümlerinde küçük Dürzi toplulukları da yaşar.

Beyrut, 1950-70 yılları arasında Ortadoğu'nun gözbebeği idi. Lübnan'ın serbest ekonomi ve döviz sistemi, altın esasına dayalı istikrarlı ve konvertibl parası, banka hesaplarının gizliliğini sağlayan kanunları, çekici banka faizleri Beyrut'u Arap zenginlerinin bankacılık merkezi haline getirdi. Ayrıca deniz ve hava yoluyla dünyaya açılması ve yabancı firma ve bankalar içinde Ortadoğu'ya girmek açısından ideal bir üs olan Beyrut, serbest liman bölgesiyle Ortadoğu'nun en büyük antreposu oldu. Şehirdeki Beyrut Amerikan Üniversitesi, Saint Joseph Üniversitesi, Lübnan Üniversitesi ve Beyrut Arap Üniversitesi Arap ülkelerinden pekçok talebeyi Beyrut'a çeken bir faktördü. Ancak 1970'lerden sonra başlayan iç karışıklıklar ve Arap-İsrail Savaşı'ndan sonra Filistin Kurtuluş Örgütünün (FKÖ) karargahını buraya taşıması ve devlet otoritesinin ve düzeninin zayıflaması Beyrut'un cazibesini kaybettirdi. Bu toplumsal ve siyasal karışıklıklar gittikçe artarak 13 Nisan, 1975'de iç savaşa yol açtı. İç savaş Beyrut'un çok ağır maddi hasarına ve can kaybına yolaçtı. Savaş 1991 yılında sona erdiğinde Beyrut bir harabeye dönüşmüştü ve 150.000 Lübnanlı can vermişti. Kentin merkezi onarlımasına ve maddi olarak biraz toparlanmasına rağmen geleceği hala belirsizdir. 12 Temmuz 2006 tarihinde başlayan 2006 İsrail-Lübnan Krizi'nde İsrail’in hava saldırıları sırasında Beyrut kenti, özellikle güney kısmı ağır hasar görmüştür.

Dosya:Beirut.jpg
Dosya:Beirut etoile.jpg

Kardeş Şehirler Edit

Dış bağlantılar Edit

Şablon:Asya başkentleri Şablon:Lübnan'ın Vilayetleri (merkez) Şablon:Arap Kültür Başkenti

</span> </span>

ace:Beirut af:Beiroet am:ቤይሩት an:Beirut ar:بيروت arc:ܒܝܪܘܬ arz:بيروت az:Beyrut bat-smg:Beirots be:Горад Бейрут be-x-old:Бэйрут bg:Бейрут bn:বৈরুত bo:པེ་རུ་ཐེ། br:Beirout bs:Bejrut ca:Beirut ckb:بەیروت cs:Bejrút cy:Beirut da:Beirut de:Beirut el:Βηρυτός en:Beirut eo:Bejruto es:Beirut et:Beirut eu:Beirut fa:بیروت fi:Beirut fr:Beyrouth fy:Beirût ga:Béiriút gag:Beyrut gd:Beirut gl:Beirut gv:Beirut he:ביירות hif:Beirut hr:Beirut hsb:Beirut ht:Bewout hu:Bejrút hy:Պէյրութ id:Beirut io:Beirut is:Beirút it:Beirut ja:ベイルート jv:Beirut ka:ბეირუთი kk:Бейрут kn:ಬೈರುತ್ ko:베이루트 ku:Bêrût ky:Бейрут la:Berytus lb:Beirut lij:Beirut lmo:Beirut lt:Beirutas lv:Beirūta mk:Бејрут ml:ബെയ്റൂത്ത് mn:Бейрут mr:बैरुत ms:Beirut nap:Beirut nl:Beiroet nn:Beirut no:Beirut nov:Beyrut oc:Beirot os:Бейрут pam:Beirut pl:Bejrut pms:Beirut pnb:بیروت pt:Beirute ro:Beirut roa-rup:Beirut ru:Бейрут sah:Бейрут scn:Beirut sco:Beirut sh:Bejrut simple:Beirut sk:Bejrút sl:Bejrut sq:Bejrut sr:Бејрут sv:Beirut sw:Beirut ta:பெய்ரூத் tg:Бейрут th:เบรุต tl:Beirut tt:Бәйрут ug:بېيرۇت uk:Бейрут ur:بیروت vi:Beirut vo:Bäyrut war:Beirut wuu:贝鲁特 yi:ביירוט yo:Beirut zh:贝鲁特 zh-min-nan:Beyrouth