FANDOM

Disambig Bakınız: Muhammad al-Bukhari, Buhari

(Hi: 194-256) Buhâralı. 600 bin hadisten seçilen 7275 hadis ile en mu'teber ve en sahih Sahih-i Buharî ismi ile anılan hadis kitabının müellifi. (Bak: Kütüb-ü Sitte) (Buharî ve Müslim ki, Kur'andan sonra en sahih kitab olduklarını, ehl-i tahkik kabul etmiş. M.)

Muhammed ibn İsmail el-Buhârî bilinen adıyla İmam Buhari (d. 21 Temmuz 810 Buhara, ö. 31 Ağustos 869 Hartenk (Semerkand)), Arap geleneklerine göre adı Ebu Abdillah Muhammed bin İsmail bin İbrahim bin el-Mugîre bin Merdezbehe-l' Cufî el-Buhârî (Arapça: ‏محمد بن إسماعيل بن ابراهيم بن المغيرة البخاري‎ , Muḥammed b. Ismāʿīl b. Ibrāhīm b. al-Muġīra al-Buḫārī al-Ǧuʿfī)'dir. Buhara'lı bir muhaddistir.

Yazdığı Sahih-i Buhari diye bilinen (Arapça: الجامع الصحيح, al-Ǧāmiʿu ʾṣ-ṣaḥīḥ) eser sonradan Kütüb-i sitte diye anılan serinin ilk kitabını oluşturur. Hicri 13 Şevval 194 tarihinde, (21 Temmuz 810 milâdi) bugün Özbekistan'da bulunan Buhara şehrinde doğmuştur. Hicri 256 senesinde ise (Milâdi 869) vefat etmiştir. Buhara'da doğduğundan ismi Buhari kalmıştır.
Genç yaşta annesinin terbiyesi altında Arapça'yı ve Kur'an'ı öğrenmiştir. Mekke'ye ilk gidişi hac amacıyla, onalti yasinda annesi ve kardesi Ahmed'le birlikte olmuş, annesi ve kardesi Buhârâ'ya dönerken, kendisi ilim ögrenmek istegiyle Mekke'de kalmıştır(Hicri 210 / Miladi 825).[1][2] Babasından kalan servet onun hiç kimseye muhtaç kalmadan ilim öğrenmesine vesile olmuştur.
İmam olarak anılan Buhari İslam dininin en büyük muhaddisi sayılır. İslam Peygamberinin vefatından 178 yıl sonra dünyaya gelen Buhari, hadisleri halk içinden duyduğu ve kendi araştırmaları ile oluşturmuştur. Oluşturduğu hadis eserleri sayesinde İslam içerisinde Kuran'ın yanında Hadis düsturunu oluşturan kişi olarak bilinir.

  • et-Tarih el-Kebir (at-taʾrīḫu ʾl-kabīr) adlı bir eser yazmış, daha sonra bu eseri et-Tarih es-Sagir adı ile özetlemiştir.
    * es-Sülasiyat,
    * el-Edeb el-Müfred (الأدب المفرد‎, al-adabu ʾl-mufrad),
    * Halku Ef'âli'l-İbad.
== Kaynaklar ==

Şablon:Biyo-taslak

ar:محمد بن إسماعيل البخاري
bs:Buharija
de:Al-Buchārī
en:Muhammad al-Bukhari
es:Muhammad Ibn Ismail Al-Bujari
fa:محمد بخاری
fr:Mouhammad al-Bukhârî
id:Imam Bukhari
it:Bukhari
ja:ムハンマド・アル=ブハーリー
jv:Imam Bukhari
ku:Buxarî
ml:മുഹമ്മദ് അൽ-ബുഖാരി
ms:Imam Bukhari
nl:Al-Bukhari
pl:Al-Buchari
pnb:امام بخاری
ru:Имам аль-Бухари
te:ముహమ్మద్ అల్ బుఖారీ
ur:امام بخاری
uz:Imom Buxoriy