İslam dininde büyük önem arz eden bir itikadi dört ameli (ibadet) bütüne verilen isimdir. Kişinin bu şartlara uymaması halinde gerçekten Müslüman olmadığı düşünülmüştür.

Bu şartlar sırasıyla: Şehadet etmek, namaz kılmak, zekat vermek, oruç tutmak ve hacca gitmektir. Şehadet etmek dışındaki şartlar itikadi yani dininin inanç esaslarına dair olmayıp, ameli yani davranışsal, ibadetsel şartlardır. Çoğu İslam alimi dini inanç esaslarına dair kurallar benimsendiğinde kişinin Müslüman kabul edileceğini, davranışsal ve ibadetsel yönlerin en azından inanan olmak açısından bağlayıcı olmadığını öne sürmüşlerdir. Bazı İslam alimleri ise, imanın yani inancın ancak davranış ve ibadetlerle tamam olacağını bu nedenle şehadet getirip Müslüman olduğunu iddia eden kişinin ibadetlerini yerine getirmemesi halinde Müslüman kabul edilemeyeceğini ileri sürmüşlerdir.[kaynak belirtilmeli] Bu tartışma hakkında daha detaylı bilgi için İslam'da iman maddesine bakınız.

Şehadet Etmek[kaynağı değiştir]

Allah'ın birliğine ve ona şirk koşmamak. Allah'ın gönderdiği peygamberler ilk peygamber Adem peygamber son peygamber Muhammed'i Allah'ın kulu ve elçisi olduğuna şehadet etmektir.

Allah'ın varlığına, birliğine ve Muhammet'in Allah'ın kulu ve elçisi olduğuna inanmaktır.

Şehadet ilktir, önemlidir. Allah'ın kitabından yani emirlerinden,yasaklarından herhangibirinden birini kabul etmemek yada şüphe etmek küfre sebebiyet verir, yani o kişi küfre uğramış olur.

Namaz Kılmak[kaynağı değiştir]

Gece ve gündüz bir günlük süre içinde beş vakit namazı kılmaktır. İslam dininde, Allah'ın, verdiği nimetlere şükretmiş olmaları ve kulları üzerindeki hakkını yerine getirmeleri, bu esnada kulun Rabbi ile arasında bir bağ kurarak yalvarıp dua etmesi ve Müslüman kişiyi kötülükten ve hayasızlıktan alıkoyması için farz kıldığı bir ibadettir. İslam dinindeki en önemli ibadetlerdendir, Kur'an'da sık sık bahsolunur.

Zekat Vermek[kaynağı değiştir]

İslam'da, zekat, üzerine farz (maddi durumu iyi olan) olan herkesin, her sene fakir yahut muhtaçlardan onu almak durumunda olan insanlara veya zekat toplayıcısı memurlara verilmesi gereken sadakadır. Zekat fakirlere farz değildir yani fakirler zekat vermek zorunda değildir.

Oruç Tutmak[kaynağı değiştir]

Hicri ayların dokuzuncusu olan Ramazan ayında bütün Müslümanların fecrin başlamasından ki bu sabah namazından güneş batıncaya akşam namazına kadar yemeyi, içmeyi ve şehevi arzuları terk ederek oruç tutmalarıdır. Oruç, yalnız aç ve susuz kalmak değildir. Bir hayvanı veya inanmayan bir kimseyi bir odaya hapsedip aç, susuz bırakmakla oruç tutturulmuş olmaz. Oructan maksat, sabır, şükür, nefs terbiyesidir.

Hac'a gitmek[kaynağı değiştir]

İslam şeriatında belirtildiği gibi özel bir zamanda Allah'a özel bir ibadeti yapmak kasdıyla Mekke'de bulunmaktır. Allah'u Teala güç yetirebilene ömründe bir kere bu ibadeti yapmasını farz kılmıştır. Hacda dünyanın her yerinden gelen Müslümanlar yeryüzünün en hayırlı beldesinde toplanarak ve yönetici yönetilen, zengin fakir, beyaz siyah farkı olmaksızın tek bir elbiseye bürünerek tek olan Allah'a ibadet ederler. Bu ibadetin en önemli bölümü Arafat'ta vakfeye durmak, (Müslümanların kıblesi) Kabe'yi tavaf etmek, Safa ve Merve arasında sa’y yapmaktır.

af:Vyf Pilare van die Islam ar:أركان الإسلام bg:Стълбове на исляма bn:ইসলামের পঞ্চস্তম্ভ bs:Pet temelja Islama ca:Pilars de l'islam ce:Исламан арканаш ckb:کۆڵەکەکانی ئیسلام cs:Pět pilířů islámu cy:Pum Colofn Islam da:De fem søjler en:Five Pillars of Islam es:Pilares del islam et:Islami viis sammast fi:Islamin viisi peruspilaria fr:Piliers de l'islam he:חמשת עמודי האסלאם hr:Praktične dužnosti islama hu:Az iszlám öt oszlopa id:Rukun Islam it:Cinque pilastri dell'Islam ja:五行 (イスラム教) jv:Rukun Islam ko:이슬람의 다섯 기둥 la:Columina religionis Islamicae ml:ഇസ്ലാമിലെ പഞ്ചസ്തംഭങ്ങൾ ms:Rukun Islam nl:Vijf zuilen van de islam nn:Dei fem søylene i islam no:Islams fem søyler pl:Pięć filarów islamu pt:Cinco pilares do islão ro:Cinci Stâlpi ai Islamului ru:Пять столпов ислама sh:Pet temelja islama si:ඉස්ලාම් හි පංචස්තම්භ simple:Five Pillars of Islam sl:Pet stebrov islama so:Tiirarka Islaamka sr:Пет стубова ислама sv:Islams fem pelare wo:Ponki Lislaam yo:Àwọn Òpó Márùún Islam zh:五功 Cenâze namazı (Arapça: صلاة الجنازة), İslam dinindeki namaz ibadetinin bir türü. Vefat eden Müslümanlar hakkında duâ olan cenaze namazı, farz-ı kifâyedir.

Cenâze namazının kılınması için aranan şartlar nelerdir?[düzenle | kaynağı değiştir]

  • Ölenin Müslüman olması. Müslüman olduğu bilinmeyen, bu hususta hâli gizli olan kimsenin cenâze namazı kılınmaz. Ölenin müslüman olduğuna muteber şâhid ve delil lâzımdır .
  • Ölünün yıkanarak temiz kefene sarılmış olması.
  • Ölünün, imam ve cemaatin önünde olması.
  • Ölünün tamamının veya bedeninin çoğunun mevcut olması. Eğer bedeninin çoğu gitmiş veya başsız olarak yarısı varsa namazı kılınmaz, yıkanmaz. Bir beze sarılarak gömülür.

Cenaze namazı nasıl kılınır?[düzenle | kaynağı değiştir]

Cenaze namazında, birinci tekbirden sonra, sübhâneke (“ve celle senâüke” ile beraber) okunur. İkinci tekbirden sonra, salli, barik okunur. Üçüncü tekbirden sonra, cenaze duası okunur. 4. tekbir alınır ve sağa ve sola selam verilir.

Cenaze duaları[düzenle | kaynağı değiştir]

Allahümmağfirlihayyina ve meyyitina ve şaahidina ve ğaaibina ve zekerina ve ünsaana ve sağiirina ve kebiirina. Allahümme men ahyeytehü minna feahyihi alel islaam ve men teveffeytehü minna feteveffehü alel iman.
(Anlamı: Allahım, Dirilerimizi, ölülerimizi, mevcut olanlarımızı, kayıp olanlarımızı,erkeğimizi-kadınımızı, çocuklarımızı ve büyüklerimizi bağışla.Allahım! Bizden yaşattıklarını İslam üzere yaşat, bizden öldürdüklerini de iman üzere öldür.)
Cenaze Kadın ise şu dua okunur:
Ve hussa hazihil meyyitete birravhi verraahati velmağfirati verridvaan.Allahümme in kanet muhsineten fezid fii ihsaniha. Ve in kanet müsiieten fetecavez anha veleggıhal emne vel büşra vel keramete vezzülfa. Birahmetike ya erhamerrahımiin. (Anlamı: Özellikle bu vefat etmiş olan kadını kolaylığa, rahata, mağfirete ve rızana erdir.Allahım! Eğer bu muhsine ise (iyilik etmiş kimselerden ise) ihsanını artır.Eğer günahkar ise, onu bağışla, ona güven ile sevinç ve iyilik ver, onu rahmetine yakın kıl, Ey merhamet edenlerin en merhametlisi Yüce Allahım.)
Cenaze Erkek ise şu dua okunur:
Ve hussa hazel meyyite birravhi verraahati velmağfirati verridvaan.Allahümme in kane muhsinen fezid fii ihsanih. Ve in kane müsiien fetecavez anhü veleggıhil emne vel büşra vel keramete vezzülfa. Birahmetike ya erhamerrahımiin.
(Anlamı: Özellikle bu vefat etmiş olan erkeği kolaylığa, rahata, mağfirete ve rızana erdir. Allahım!Eğer bu muhsin ise (iyilik etmiş kimselerden ise) ihsanını artır. Eğer günahkar ise, onu bağışla, ona güven ile sevinç ve iyilik ver, onu rahmetine yakın kıl, Ey merhamet edenlerin en merhametlisi Yüce Allahım.)
Cenaze kız çocuğu ise:
Allahümmecalha lena ferataa.Allahümmecalha lena ecravvezühra.Allahümmecalha lena şaafiammüşeffeah.
(Anlamı: Allahım!Onu bize, önden gönderilmiş bir sevap sebebi kıl, onu bizlere bir şefaatçi ve şefaatı kabul edilmiş yap.)
Cenaze erkek çocuğu ise:
Allahümmecalhü lena ferataa. Allahümmecalhü lena ecravvezühra.Allahümmecalhü lena şaafiammüşeffeaa.

Cenâze duâsı yerine okunabilecek dualar[düzenle | kaynağı değiştir]

  • Rabbenâ âti-nâ,
  • Allahüm-magfir leh
  • duâ niyeti ile besmelesiz Fâtiha-i şerife okumak da olur.

Duanın hikmeti[düzenle | kaynağı değiştir]

Dua okumak, mevtanın afvına sebeptir.

Cenaze defin esnasında okunan dua[düzenle | kaynağı değiştir]

Allahümme innî es’elüke bismikel azîm. Ve es’elüke bismikellezî hüve kıvâmüddîn. Ve es’elüke bismikellezi yurzeku bihil ibâd. Ve es’elüke bismikellezî kamet bihis semâvâtü vel ard. Ve es’elüke bismikellezî tuhyî bihil hayyü ve tümîtü bihil-mevtâ. Ve es’elüke bismikellezî izâ süilet bihi a’teyte ve izâ dui’yet bihi ecebte. Rabbe Cebrâile ve Mîkâile ve İsrâfile ve Azrâile. Yâ Bedî’as-semâvâti vel-ard. Yâ Zelcelâli vel-ikrâm. Allahümme salli alâ Muhammedin ve alâ âli Muhammed. Vağfir lenâ ve lehü, verhamnâ ve iyyâhü birahmetike yâ erhamerrâhimîn.”

Definde şu yedi sûreyi okumak da iyidir.Bu sureler:

  • Fâtiha,
  • Muavvizeteyn (Kul eûzüler),
  • İhlâs,
  • İzâ câe,
  • Kul yâ eyyühel kâfirûn
  • İnnâ enzelnâhü sûreleridir.

Şablon:İslam-taslak

ar:صلاة الجنازة bs:Dženaza-namaz de:Salat al-Dschanaza en:Salat al-Janazah fa:نماز میت hr:Dženaza-namaz id:Salat Jenazah lbe:Жаназалул чак sh:Dženaza-namaz simple:Salat al-Janazah sr:Dženaza tt:Җеназа намазы ur:جنازہ