Hazine Define.

Kıymetli şeyleri saklayacak sağlam yer.

Define Nedir?[düzenle | kaynağı değiştir]

Define, toprak altına saklanmış madeni para, külçe altın, gümüş ve kıymetli eşya olarak nitelendirilebilir.

Çeşitli hukuklar, tarihi gelişim içinde yeraltı madenleri ve define hakkında hükümler koymuştur. Feodal dönemlerde Avrupa ülkelerinde, memleketin tek sahibi krallardı. Dolayısıyla defineler de onların olurdu. Bugün de çeşitli Avrupa ülkelerinde define bulan, yetkili kuruma haber vermek zorundadır. El koyma amacı olmadığı sürece saklanması ağır bir suç sayılmaz. Fakat gerçekte defineyi bulanın bunu yanında bırakmasına genellikle izin verilir.

Yasalarımızdaki define tarifi:[düzenle | kaynağı değiştir]

"Bulunmalarından çok zaman evvel gömülmüş veya saklanmış olduğu ve artık sahibi bulunmadığı muhakkak görülen kıymetli şeyler define addolunur. Define, içine gömüldüğü veya saklandığı gayrimenkul veya menkulun sahibinin mülkü olur. İlmi bir kıymeti haiz eşyaya ait hükümler mahfuzdur."

DEFİNECİ:[düzenle | kaynağı değiştir]

Önceden saklanmış hazineleri bulmaya çalışan insandır. Bu işin başarılması için mutlaka bir eğitim alması gerekir, eğitimsiz defineci yarardan çok zarar verecektir. Bilinçsiz defineci neyi nerede ve nasıl arayacağını bilmez.

DEFİNECİ NASIL BİRİ OLMALIDIR.[düzenle | kaynağı değiştir]

1- Sözü doğru olmalıdır.

2- Tecrübelerini paylaşma işini bir görev saymalı

3- Çözemediği izleri korumalı, kırmamalıdır.

4- Yasal sınırları aşmamalı, kaçak kazı yapmamalıdır.

5- Tarihi bilgisi üst seviyede olmalı.

6- Bu alanda kullanacağı teknolojiyi iyi tanımlıdır.

7- Nefsine düşkün tamahkâr olmamalıdır.

8- Definecilik bir geçim kaynağı olarak görmemeli. Bir hobi şeklinde yapmalıdır.

9- Tarihi izleri korumalı,

10- Defineci bir arkeolog kadar bilgili ve becerikli olmalıdır.

11- Yapacağı işleri bir plan dahilinde yapmalıdır.

12- Her bulduğu veriyi kayıt etmeli, sonrada yorumlamalıdır.

13- Hurafelerle yola çıkmamalı Mutlaka yüzeysel bulgularla işe başlamalı.

Birçok Türk insanının rüyasıdır bir define bulup, zengin olmak ve rahat yaşamak. Hatta bazıları için bu bir hastalık halini almıştır ve bir define bulmak için elinde neyi varsa-neyi yoksa hepsini çarçur eder, hatta hayatını buna adar. Ama define bulmak öyle kolay birşey değildir. Define bulmak için birçok konuda bilgi sahibi olmak gerekir. İlk önce define nedir, ne gibi yerlerde bulunur, bunu bilmek lazım. Sonrada define konusunda ne gibi araç-gereçler kullanmalıyız, hangi bilgilere sahip olmalıyız, hangi yöntemleri kullanmalıyız bunu bilmemiz lazım. Bizde uzmanportal.com olarak, define konusunu enine boyuna masaya yatırıp, birkaç yazımızda bu konuyu meraklılarına anlatmak istedik. İşte definenin tanımından başlayıp, define duasına kadar sürecek olan yazı dizimiz;

Define, Türk Dil Kurumuna göre, toprak altına gömülerek saklanmış para veya değerli şeylere denir. Diğer bir söylenişide gömüdür.

Definecilik ve arkeolojide kazıya başlamadan önce ilk çalışması yüzey araştırması yapma ve bulduğu bulguları değerlendirme işidir.

İnsanlar yaşadıkları topraklarda iz bırakırlar, orijinal doğaya yapılan her bir müdahale bir iz bir tabaka oluşturur.Bu tabakaların üzerinde ne kadar zaman geçerse geçsin orijinal doğaya göre farklılık oluşturur. Bu farklılıklar aşağıda anlattığımız şekillerde anlaşılır.

müdahale edilmiş ve orijinali bozulmuş tabaka üzerinde yetişen bitki boyları sap kalınlıkları, köklerin kalınlıkları orijinal tabii katmana göre farklı olur. yumuşaktır kolay ve rahat kazılır. Yine insanlar tarafında müdahale edilmiş kayaların yüzeylerinde oluşan yosun tabakası açık renkli ve gençtir.

Şahıs gömüleri ve kaya mezarları direkt olarak kaya içine yapıldığından kayaların yüzeyinde oluşan farklı tabakaları titizlikle incelenmelidir. bu tür yerlerin sonrada kapatılan kaya etrafında kirli beyaz yada yeşilimtırak renkte bir katman oluşur.

Yer altına gömülen muhtelif maddenler (altın hariç) zaman içinde yanar ve olarak gaz oluşturur, bu gaz yer yüzüne çıkmak için üst katmanları zorlar ve katmanın zayıf noktasına sızarak atmosfere dağılır, bu tür gazın sızdığı yerde bitki tabakası farklı olur, ya ot yetişmez, toprak yapısı çorak gibidir, ya erken sararır, erken kurur kurumasa bile renkleri sarıya yakın yeşillikte olur.

Kışın karın lapa lapa yağdığı zaman yüzeysel araştırma yapmak çoğu zaman başarıya götürür.Toprak yüzeyine sızan gaz karın erken erimesine yada kar tutmamasına neden olur. kar tutsa bile kendi çevresine göre geç tutar erken erir,

Doğal tabakaya göre farklılık oluşturan her bir tabaka bulgu birer ip ucudur, bu ip uçlarının sağlıklı bir biçimde değerlendirilmesi gerekir.

Görüldüğü gibi definecilik kolay bir iş değil, bilgi tecrübe ve titiz bir çalışma ister, bu nedenle araştırma yapılan alanlar üzerinde orijinal doğaya aykırı olan, insanların müdahalesi sonucunda oluşan katmanlara odaklanmalıdır.[1]

Defineciler İçin Çok Önemli Bilgiler[düzenle | kaynağı değiştir]

Üzerinde yaşadığımız bu topraklar bir çok medeniyete beşiklik yapmış kutsal topraklardır. Bu medeniyetler toprağın birkaç metre altında inzivaya çekilmişlerdir. Definecilik zannedildiği gibi yeni bir uğraş değildir. Definecilerde tarihi yağmalayan tarihi eser kaçakçısı değildir. Bu suçun definecilere atfedilmesinin sebebi ne yaptığını bilmeyen, cahil birkaç definecinin tarihi eserleri tahrip edip yağmalamaları sebebiyledir.

Biz inanıyoruz ki Türkiye’de define arayan yüz binlerce defineci üzerinde yaşadığı bu kutsal topraklara ihanet etmemiştir, etmeyecektir. Defineciliğin amacı tarihin gün yüzüne çıkarılması değildir bu görev arkeologlarındır. Defineciler temelde altın avcılarıdır ve aradıkları definelerde yakın zamanda bu topraklar üzerinde yaşamış birkaç azınlığın şu veya bu sebeple bu toprakları terk ederken sağa sola sakladıkları gömüleri bulma çabasıdır. Defineciler toprağın veya bir taşın, kayanın altına konmuş bu metal objeleri bulmak için değişik yöntemler kullanırlar. Kullanılan en önemli yöntem toprağın altındaki metalleri tespit edebilen elektronik cihazlardır. Bunların içinde de bu güne kadar en çok tercih edilen cihazlar dedektörlerdir. Günümüzde dedektörlerin dışında define arama amacıyla kullanılan farklı özelliklerde cihazlarda piyasada mevcuttur. Bu cihazlar sırasıyla alan taramalar, sismik cihazlar jeofizikte yani toprak altının yapısını inceleyen cihazlar vb. gibi. Definecilerin cihaz seçiminde dikkat etmeleri gereken en önemli unsur şunlardır;

Cihaz almak için gittiğiniz firmaların bu işi ne kadar bilip bilmediğine Sattıkları cihazın yapılış amacına uygun olup olmadığına Satın aldığınız cihazın firma tarafından size arazide metalleri gömerek denenip denenmediğine Firmanın cihaza hangi ölçülerde garanti verdiğine Devlet tarafından cihazın çalışma sistemine verilen bir belge olup olmadığına Cihazın pratik ve rahat kullanılıp kullanılmadığına Serigrafinin ve kullanma kılavuzunun Türkçe olup olmadığına dikkat edilmelidir. Bu gün birçok firma define arama cihazı satmaktadır. Ürünlerin tanıtımı ya televizyon reklamları ile yada gazete, internet üzerinden yapılmaktadır. Size tavsiyemiz bu tanıtımların tümünü takip edin. Satıcı firmalarla görüşün ürünü gidip görün ve kullanım amacına uygun olarak size toprakta test edilmesini isteyin. Firmaların müşteri temsilcilerine aklınızdaki tüm soruları sorun cevap isteyin ve sizin için en doğru seçimi yapın. Unutmayın hala daha cihaz imalatında son nokta konmamıştır. Bu uzun bir depardır. Son yıllarda bazı defineciler define aramak için sismik cihazları tercih etmektedirler. Bu tür sismik cihazların define aramaya uygun olup olmadığı hala daha kanıtlanmamıştır. Sismik restivite türü cihazlar metal tespitinden çok toprak yapısını incelemek, su bulmak için kullanılır.

Toprak altındaki altın, gümüş, bakır gibi kıymetli metalleri tespit etmek bu tür sismik cihazların işi değildir. Metal tespitinde kullanılan en önemli cihazlar pals indüksiyon cihazlardır. Veya indüksiyon balans sistemlerdir.[2]

Kaynaklar[düzenle | kaynağı değiştir]

1. sismikelektronik.com/define.html

2. ugurelektronik.com/

Bence Bunları da Okumalısın

Defineleri, Hazine ve Gömüleri Kimler Neden ve Niçin Gömer?

Define (Hazine) Bulmak İçin Dikkat Etmemiz Gereken Semboller Nelerdir? Define İşaret ve Sembolleri Nasıldır, Nasıl Bulunur?[düzenle | kaynağı değiştir]

Define Nasıl Aranır? Define arama yöntemleri, sistemleri ve şekilleri. Define Aramak ve Bulmak İçin Bir Definecide Bulunması Gereken Araç-Gereçler ve Malzemeler Nelerdir?

TDK'dan[düzenle | kaynağı değiştir]

Define

isim (defi:ne) Arapça def³ne

Toprak altına gömülerek saklanmış para veya değerli şeyler, gömü Define, toprağın altında ya da gizli bir yerde saklanmış olarak bulunan ve sahibi olmayan altın, gümüş eşya ya da madeni paralara verilen addır. Dünyanın çeşitli yerlerinde Eski Yunan, Roma, Bizans ya da Vikingler' den kalma birçok define bulunmuştur. Tarlasını süren bir köylü ya da temel kazan bir yapı işçisi tarafından, genellikle rastlantı sonucu bulunan defineler pek çok kimseyi heveslendirir. Düşlerindeki defineyi bulmak amacıyla insanlar ellerinde avuçlarında ne varsa bu işe harcayıp, yollara düşer.

Türkiye'de de define arayıcılarının sayısı oldukça yüksektir. Bu nedenle define arayıcı-lığı yasaya bağlanmıştır. Define aramak iste­yen bir dilekçeyle en yakın müzeye ya da yetkili kuruluşa başvurur. Harita üzerinde definenin yerini belirtir. İzin belgesi verilirse, define arayıcının yanma bir jandarma, bir arkeoloji uzmanı ve bir de mali görevli katılır. Arkeoloji uzmanının görevi eski bir kalıntının ortaya çıkması durumunda, zarar görmesini önlemektir. Maliyeci definenin değerini sap­tamakla, jandarma ise çalma girişimine karşı defineyi korumakla görevlidir. Ne var ki, bu gibi araştırmaların sonu çoğu zaman düş kırıklığıyla biter. Ama sahte haritalardan yola Çıkarak yeni definelerin peşine düşenler ek­sik olmaz.

Bulunan defineyi yetkililere bildirmek yal­nızca maddi değer açısından değil; arkeolog­ların buluntunun ait olduğu döneme ilişkin bilgi edinmeleri açısından da gerekli ve yerin­de bir davranıştır.

Türkiye'deki yasalara göre, define bulan kişi üç gün içinde en yakın müzeye ya da resmi kuruluşa durumu bildirmek zorundadır. Definenin müzeye teslimi sağlandıktan sonra bir komisyon kurulur. Bulana buluntuların değerine göre bir ödül verilir. Bu ödülün değeri definenin yarısı kadar olabilir. Ne var ki, birçok uygarlığın beşiği olan Anadolu'da bulunan zengin defineler aracılar tarafından dış ülkelere kaçırılmaktadır. Antalya dolayla­rında Kumluca'da bir köylü kadının 1960'larda bulmuş olduğu İS 6. yüzyıla ait Bizans döneminden kalma değerli gümüş eşya bugün Washington'da, Dumbarton Oaks Bi­zans Tetkikleri Enstitüsü ve Müzesi'ndedir. Gene Antalya Körfezi'nin batısında, Elmalı' da İÖ 6. yüzyıldan kalma define önce İsviçre' ye kaçırılmış, daha sonra ABD'de ortaya çıkmıştır. Bir bölümü geri alınan definenin tamamının geri verilmesi için 1984'ten beri Türkiye ile ABD arasında yazışmalar sürmek­tedir.

ABD'de bulunan defineler kamu malı sayı­lır. Ama uygulamada, genellikle define bu­lan kişiye verilir. İngiltere ve İskoçya'da bulunan defineler devletin olur. Defineyi bulan kişi bu durumu en yakın yetkiliye bildirmek zorundadır; yoksa suç işlemiş sayı­lır. Fransa'da ise yasalara göre, definenin yarısı bulana, öbür yarısı da bulunduğu yerin sahibine verilir. Öteki Avrupa ülkelerinde de buna benzer uygulamalar yürürlüktedir.

Anlamlar[düzenle | kaynağı değiştir]

[1] Kıymetli şeylerin saklandığı yer
[2] Devlet malı
[3] Devlet malının saklandığı yer
[4] Define

Nuvola Turkish flag.svg Türk Dilleri

|} | width=1% | |bgcolor="#FFFFE0" valign=top width=48%|

|}

|}

hazine

DEFİNE:[düzenle | kaynağı değiştir]

Çok eski zamanda gömülmüş Ya da saklanmış olduğu ve artık sahibi bulunmadığı Muhakkak görünen kıymetli Şeyler (MK. 696

İzin alınmadan define ve eski eser aranamaz (1710 Sa. Ka. 46).

Eski eserleri haber vermek Mecburidir.

Gayrimenkul sahipleri sahibi bulundukları yerlerde rastlayacakları menkul asârı atikayı en yakın Mülkiye Amirine haber vermeğe mecburdur.

DEFİNECİ :[düzenle | kaynağı değiştir]

Yere gömülmüş mal, para ara-

DEFİNECİLİK:[düzenle | kaynağı değiştir]

Bir çeşit dolandırıcılık. Bu tür işlerde meşgul olan kimseler gözlerine keztirdikleri kimseleri avlamak için o şahsın bağ, bahçe veya arsasına önceden gömdükleri bazı sahte plâkaları «altındır, Bizans'tan, Romalılardan kalmış definedir» diyerek bu söylediklerini teyide yarayacak haritalar, plânlar göstererek o şahsı ikna ederler ve altındır diye üzeri yalnızlanmış, kenar «köşe» lerine biraz altın yapıştırılmış bakır plâkaları çıkarır ve mağdur şahsa'kendi hisselerini güya ucuz fiyatla satarlar. Böylece saf kimseleri soyarlar.