Şablon:Komabakınız - d {{Komabakınız}}

Koma Koma (müzik)
Koma (tıp) Coma Koma hali Koma hali nedir? Hasta yakınlarının komadaki kişiyle görüşmesinin faydaları
Şeker koması Diabetic coma Yüksek şeker koması
Nonketotic hyperosmolar coma Hyperosmolar Hyperglycemic State Dehidratasyon
Hiperosmolar nonketotik diabet koması (enfeksiyon ve su açığıyla ortya çıkar, aşırı şeker yüklemede bitirir)
Komada su açığı dehidratasyon Kanda sodyum Keratin değerleri yükselir Osmolarity Ketotik Nonketotik diabet
Diyabet Diabet Diabetik
Koma ve Küme Kürtçe grup demektir. Öztürkçecilik akımında kürtçeden Türkçeye aktarılan kelimedir.
Suni teneffüs
Aklı Koma Beleşte Yunus Emre
Dua Şablon:Duabakınız

I_Was_Sinking_Into_a_Diabetic_Coma

I Was Sinking Into a Diabetic Coma

I Was Sinking Into a Diabetic Coma Hyperosmolar nonketotic diabetic coma

Dehidratasyon nedir?

Vücudun düzgün çalışabilmesi için gerekli olan sıvı miktarının olmamasıdır. Günlük yaşamımızda nefes verme, terleme, idrar yolu ve defekasyon gibi çeşitli yollarla sıvı kaybederiz.

İshal defekasyon yoluyla sıvı kaybını arttırır, su kaybıyla beraber vücudumuza gerekli olan bazı tuz ve başka kimyasallarda da kayıplar olur.

Dehidratasyon dediğimiz bu olay;

  • bebekler,
  • çocuklar ve
  • yaşlılarda ciddi sorunlar yaratabilir.

Yetişkinlerde dehidratasyon belirtileri aşağıda sıralanmıştır:[düzenle | kaynağı değiştir]

• Susuzluk hissi
• İdrar miktarında azalma
Koyu renkli idrar
Kuru cilt
Halsizlik
Baygınlık

Böbreklerin çalışması da durabilir.

Açıklama[düzenle | kaynağı değiştir]

genel anlamı ile dehidratasyon, vücut su (sıvı) hacminin azalmasıdır. ishalde bu azalma vücuttaki sıvı kaybının artması ve alınımının azalması sonucu olur.

idrar tahlili sonucunda; idrarın özgül ağırlığının (bkz: dansite) yüksek çıkmasının nedenlerinden biri olabilir. -sıvı alımı artıkça yoğunluk azalır doğal olarak.

sıvı kaybı ile birlikte elektrolit (kanda bulunan sodyum, potasyum, klor gibi elementler) yani tuz kaybı da olabilir.

vücuttaki sıvı kaybı kilo azalmasına neden olur. vücut ağırlığındaki azalmaya göre dehid­ratasyon 3'e ayrılır.

1- hafif dehidratasyon: vücut ağırlığının %5'ine kadar olan kaybıdır.

2- orta dehidratasyon : vücut ağırılğının %5-10'u arasındaki kaybıdır.

3-ağır dehidratasyon: vücut ağırlığının %10'nun dan daha fazlasının kaybıdır,

dehidratasyonun derecesi arttıkça klinik bulgular daha belirgin hale gelir.

akut ishalde sıvı kaybı yanında elektrolit kaybı da oluşabilir.

eğer sıvı ve elektrolit kaybı eşit oranlarda ise "izotonik dehidratasyon",

su kaybı fazla ise "hipernatremik dehidratasyon"

ve elektrolit kaybı daha fazla ise " hiponatremik dehitratasyon dan söz edilir. *

ek: http://www.ctf.edu.tr/stek/pdfs/07/0705aa.pdf

Eşi sözlük[düzenle | kaynağı değiştir]

vucudun susuz kalarak, direnc mekanizmasinin zayif dusmesi. halsizlik, tansiyon dusmesi, surekli uyuma istegi, istahsizlik gibi belirtileri vardir. akabinde idrar yollari enfekte olur. bir vitamin kuru, dinlenme ve antibiotik tedavisi gerektirir. kusturacak kadar cok su icmek, sulu besinlere agirlik vermek falan gerekir. ozellikle yaz aylarinda gorulur, tehlikelidir. ilk asamada oldurmez ama surundurur.

cok kusturuyor. her hafta kusarak sendeleyerek gidiyordum klinige. "yine mi icmedin allahin belasi" diyip kafami ittirerek sokuyorlardi odaya. serumu bagliyordu hemsire. birkac saate iyi oluyordum. (bkz: hidratasyon) tip mucize canim. dehidrasyon diyince gozumun onune nedense bal kivaminda akamayan bir kan geliyor. hissi de oyle ama.

su başta olmak üzere, vucuttan potasyum, klor, sodyum gibi elektrolit'lerin yüksek miktarda azalmasına verilen ad.

sıvı alımının azalması, terleme, solunum, kusma, ishal ve benzer hastalıklar, egzersiz sonucu oluşabilir.

vucut ağırlığının %6-8'ini geçen dehidrasyon ciddi tıbbi sorunlar oluşturur.

efendim eger cisiniz boyle koyu sari renk cikiyor ise bu durum vucudunuzun susuz kaldigina delaletmis. sozgelimi hastalik sirasinda, asiri alkol sonrasinda vs. ne yapioruz? tuvalete gidiyoruz ve idrarimizin rengini kontrol ediyoruz. bakiyoruz koyu sari, o zaman su icmeye basliyoruz alabildigine. ta ki boyle acik renkli iseyene kadar.

alkolun zehirli bir madde oldugunu soylemeye gerek yok sanirim. dolayisiyla tum zehirler gibi, vucuda giren alkol de disari atilmaya calisilir.

vucut, kana karismis olan alkolun bobreklere olabildigince az zarar vermesi icin bol miktarda su ile karistirarak bosaltma yoluna gider. savunma mekanizmasinin birinci onceligi var olan tehlikeyi olabildigince cabuk yok etmek oldugundan, vucudumuz bu sirada olusan su kaybini onemsemez. dolayisiyla bunu yaparken buyuk miktarda su kaybederiz.

iste bu alkol nedeniyle olusan dehidrasyon'u en aza indirmek icin alkol alimi sonrasinda bolca su icmek gerekir. alkolle birlikte icilen su, alkolun sarhosluk etkisini belirgin bir sekilde azaltirken, ayni zamanda bobreklerinizin de tez vakitte islevini kaybetmesine engel olur. yukarida yazdigim gibi, bobreklerin alkolu atabilmek icin bolca suya ihtiyaci vardir.

eger suyu ickinizle beraber degil de, daha sonra icerseniz sarhoslugu azaltmak gibi bir etkisi olmayacaktir. bunun tek yarari dehidrasyonu azaltmak olur. ki bu bile bobrekleriniz icin cok faydali bir davranistir...

(bkz: rehidrasyon)

bira-cips ikilisini ölümcül kılar. sabah vücudunuz baştan aşağı şiş, gözaltlarınız torba torba, başınızda feci bir ağrıyla uyanırsınız. birkaç biranın sizi nasıl böyle sersefil ettiğine şaşırmayın, sebebi cipsin de katkıda bulunduğu susuzluktur.

bebeklerde, vücutları daha fazla oranda su içerdiği için ve metabolizmaları daha hızlı olduğu için ölümcül tehlikeler yaratacak bir durumdur. sıklıkla ishal ve kusma sonrası görülür. bebek eskisinden daha sık olarak emzirilmeli, beslenmelidir. eğer ağızdan sıvı yada besin alamıyorsa, halsizse, sürekli uyku hali varsa, cildi kuru görünüyorsa, bezini ıslatmıyorsa hemen bir hastanenin acil servisine başvurmak gerekir.

kilo vermek için uzman gözetiminden uzak rejim yapan kişilerin en çok kaçınması gereken, kilo kaybediceğim diye su kaybeden bünyeyi sarsan tıbbi vaka.

insanı içtiğine içeceğine pişman eden bir şeydir. sabah kalkındığında tahammül edilemeyecek bir baş ağrısı, ağız kuruluğu, ne kadar su içilse de giderilemeyen bir susama. çölde kalmış gibi su içilir, mide patlayacak duruma gelir; ama susuzluğu giderilememiştir, baş ağrısı zaten dünyayı dar eder, bilinç açıktır; ama uykusuzluk, halsizlik insanı bitirir.

sürahiyi, şişeyi aşıp damacanayla samimi olma sebebidir. üç vakte uludağ'ın doruklarına yerleşmemin de sebebi olacaktır. bugün içtiğim miktarla 10 santimime 3 litre su düşüyor el insaf!

kalp atımlarını normalden daha hızlı yapan, hele hele ayağa kalkınca spor yapıyormuş gibi kalbin küt küt atmasına sebep olan şey.

normalde dakikada 80 atan kalbim, bugün otururken 96-98, ayağa kalkınca (başka hiçbir şey yapmadan) 120-125 atıyordu. neyse ki sebep sadece vücudun susuz kalmasıymış. serumlar ve gatorade ile eski halime döndüm birkaç saat içinde.

  1. dağda bayırda aşırı susuz kalırsanız korkmanız gereken en önemli şeylerden birisidir.
    muhteşem hayaller görmeye sebep oluyormuş.
    hayaller yüzünden ölümcül hareketler yapabiliyor. dikkat etmek lazım.
  2. susuzlaştırma.
  3. uçak yolculuğunda çok sık olur...
  4. bir cok amerikalinin deli gibi korktugu sey. heryerdeki su sebilleri ve yanlarinda kocaman siselerde su tasima sebebi de bu olsa gerek.
  5. öldürmeyip de süründüren hastalık. üç gündür yatak döşek yatırdı bu meret, alev alev yanıyorsunuz buz gibi terler döküyorsunuz, su su diye ölüp bitiyorsunuz hiçbir su susuzluğunuzu gidermiyor, sürekli uyumak istiyorsunuz yemek yemeye dahi haliniz olmuyor. çok berbat bir şeymiş. şu temmuz sıcağında ateşten dolayı kat kat sabahlıklarla oturtuyor insanı tv karşısında. önleminizi alın, yok su sevmem, yok sıvı almam pek demeyin mutlaka yanınızda bir şişe su bulundurun. acıdan, ağrıdan, susuzluktan ağlatıyor bu illet insanı.

Belirtileri[düzenle | kaynağı değiştir]

Dehidratasyon hücre dışı sıvının kaybedilmesidir. Gastrointesti­nal sistemden, böbreklerde, ödem sonucu ciltten sıvı kaybedilir ve hipovolemi oluşur. Kaybedilen sıvının hızı, elektrolit düzeyleri, asit baz dengesizliğinin ilave olması, yaş, cins ve sıvıyı yerine koyma zamanı belirti ve bulguları etkiler.

Hastanın Değerlendirilmesi

Hastada varolan şikayetler araştırılır. Alkol alımı, kanama, diya­bet, addison hastalığı sorgulanır. Fizik muayene bulguları değelendirir.

Dehidratasyon Belirtileri ve Bulgular

Bulantı, kusma, diyare, su alımında azalma, idrar çıkışında art­ma, susuzluk, baş dönmesi,adale krampları, yorgunluk, kilo kaybı, ateş, konfüzyon, senkop gibi belirtiler vardır. Turgor tonüsü zayıf, cilt mukoza kuru, kalp hızı artar, kan basıncı düşer, yaşam bulgu­larında ortostatik değişiklikler olur, sternal juguler venler düzle-şir,gözler çöker, laterji ve şok bulguları izlenir.

Hipernatremik dehidratasyon Tanı

Ozmolorite artar (>310), hematokrit, BUN, idrar ozmoloritesi yükselir, arter kan gazları tanı konmasına yardım eder.

Dehidratasyon Tedavi ve Bakım ppt

IV damar yolu açılır ve 1000-3000 mi laktatlı ringer veya %09'luk NaCİ 1-3 saatte verilir. Ağır hipovolomi halinde da­ha hızlı infüzyon gerekebilir. Verilmesine devam edilir. Santral venöz kateter takılır. Hematokrite bakılır. Hastanın bilinci kapalıysa mesaneye kateter yerleştirilir, er­keklerde prezervatifli sonda tercih edilir. Kan basıncı, ortostatik yaşam bulguları, periferal dolaşım, cilt turgoru, santral venöz basınç, idrar takibi yapılır, elektrolit ve kan gazları takip edilir. Laboratuvar değerleri normale dön­düğünde sıvılar daha yavaş verilir. Hipovolomi kanamaya bağlı ve hematokrit %30'un altınday­sa tam kan verilir.