FANDOM

EÇS/1/301 Evliya Çelebi Seyahatnamesi 1.Cilt Evliya celebi
Evliya Çelebi
EÇS/1/303

Ulemâ sözünün rumuzu K'b adı, Cisrî «Köprülü» halk arasında adı Kifrî ve Allah yanında kutupların kutbu ve hakikî Veli) sözünü, Köprülü-Mehmed Paşa hakkında bulmuş­lardır ki, Kâ'b ve Mehmed) kelimeleri doksan ikişerdir. (Cisrî) den maksad, Köprülü-Mehmed'dir. Velhâsıl Osmanlı Devle­tini düzeltip, altı sene Vezir-i âzam oldu. Vefatında nâşını İs­tanbul'a getirip Tavukpazarı yakınında gömdüler. Fakat Köprülü-Mehmed Paşa aslen Arnavut olup İslâm dini için inatçı, tahsil eden ve hâkim idi. Sarayda yetişip Hüsrev Paşa ha­remden yeniçeri ağalıgıyle çıkınca, içeriden beraber çıkıp Hüs­rev Paşa'ya hazinedar oldu. Bağdad seferlerinde, Abaza sefe­rinde ve Hüsrev Paşa'nın bu kadar Sadrazamlığı zamanında dahi işbilir adamı idi.

Köprülü-Mehmed Paşa'nın vefatından sonra yerine oğlu Fazıl Ahmed Paşa Vezir-i âzam oldu. Babası gibi âdil, fadıl, Allah uğrunda mücahid (harbeden), tedbirli, vekar sahibi, asılzâde, bir emsalsiz vezir idi. Sivas eyâletinde Köprü de­nilen kasabada doğup mevleviyet yoluna girdi. Önce kendisine Bursa'dan Erzurum eyâleti ihsan olundu. Oradan İstanbul'a kaymakam, sonra da Vezir-i âzam oldu. Babadan oğula (müh­rün miras değmesi) ilk defa bunlara nasip oldu. Nice fetih­lerden sonra Kandiye, Kamaniçe kalelerini zaptedip, uzun za­man Sadrazamlıkta muazzez ve mükerrem olup içki içerdi. Edirne ile Tekfurdağı arasında Karabiber denilen adamın çiftliğinde ecel şerbetini içti. Naşı, İstanbul'da babası Köp­rülü-Mehmed Paşa'nın yanında gömüldü. Onun yerine, Edirne kaymakamı Kara Mustafa Paşa Vezir-i âzam oldu.

Bu da yine Köprülü'nün yanında yetişip mirahur, Kapudan paşa ve kaymakam olup Edirne'de Vezir-i âzam oldu. Mer­zifon şehrinde bir sipahinin oğludur. Fakat gayet cüretli, rey sahibi, akıllı, kudretli bir vezir idi.

Sultan Mehmed Hân zamanında olan eyâlet vezirleri Edit

Önce, tahta çıktığı gün sipahilerle yeniçeriler birbirleriyle