FANDOM

EÇS/7/5 Evliya Çelebi Seyahatnamesi 7.Cilt Evliya celebi
Evliya Çelebi
EÇS/7/7

bir ağaçlık gülistan içinde kârgir kubbeli kale gibi demir ka­pılı bir kilisedir ki, hiçbir eski kiliseye benzemez. İçinde üç-yüzden fazla keşiş ve rahipler vardır ki, herbiri bir işle meş­guldür;

O gece 500 nefer askerimize öyle hürmet ve itibar ittiler ki, tarif olunamaz. Sabahleyin arkadaşlarımıza ve hakire bi­rer vaşak postu hediyeler verdiler.

Seher vakti bin güçlükle (Verek) dağı ormanını aşıp beş saatte (Hendusten) köyüne geldik. Van nahiyelerinden 300 evli, bağlı köy olup haracı Van kulunundur. Defterdar tara­fından zaptolunur.

Buradan kalkarak 5 saatte (Kulu çayırı) denilen çimen­liğe geldik. Buradan da (Süleyman bey çayırı) adlı ayrıklı çayırı geçip, (Hoşab) kalesine geldik.

KOSAB KALESİ :

Kalenin dibinden Hoşab nehri geçtiğinden adına Hoşab kalesi demişler. Eski adı (Erçik bâlâ) dır. Abbasilerden (Ha-kâri) yapısıdır.

800 senesinde Mahmudîlerin eline girmekle, hâlâ Mah-mudî beylerinin merkezidir. Sonra 1060 senesinde (Süley-mân-ı zaman) adlı, sânı büyük bir han bu kaleyi genişletip, doğu tarafında havalesi olduğundan o havaleye karşı bir Sü­leyman kalesi yaptırmıştır ki, her taşı fil büyüklüğündedir. Her taşının uzunluğu yirmi ayak olup, uzunluğuna divara koyup, uçlarını dış divara çıkarmış... top darbesine dayansın diye kale divarını kabuklu bağa (Kaplumbağa) arkası gibi yapmış. Ne kadar top vursalar asla tesir etmeyüp kayar... Hattâ 1060 tarihinde Şemsi Paşa oğlu Mehmed Emin paşa 29 gün bu kaleyi dövdürüp, bir taşını bile koparamayarak, eli boş geri dönmüştür..

Osmanlı memleketinde kale kapıları hep ağaç üzerine demir kaplı kapılardır ki, ateş itsen ağacı yanar, demirleri dökülür. Ama bu Hoşab kalesi kapısının her kanadı 300 kan-

İÇ LİNKLER

DIŞ LİNKLER