FANDOM

EÇS/8/110 Evliya Çelebi Seyahatnamesi 8.Cilt Evliya celebi
Evliya Çelebi
EÇS/8/112

Anadolu vilâyetinde Hasan paşalı katline ve Yanova gazasına gitmeyip de, Kâğıthane ulufesinde adları üzerine (M - mim.) işareti çekilen sipahileri, memleketlerindeki kethüda yerlerinden istemek için Anadolu eyâletine, îsmâil paşa serdar olup Üsküdar'a çıktı. Yine o gün Kıbleli- Mus­tafa paşa Karaman, Maraş, Sivas ve Erzurum'a serdar olup Üsküdar'a geçti. O hafta Yediyüz Hasan Paşa'lıyı yakalayarak der-ı devlete gönderdiler. Hepsinin kellesi gövdesinden ayrıldı.

Bütün gün görmüş kimseler, bu Hasanpaşalı için (kat­li mümkün değildir) derlerdi. Kellesinin bab-ı hümâyun önünde yuvarlandığını gördüklerinde, Köprülünün uğurlu talihine karşı parmakları ağızlarında kaldı. Sonra Köprülü müstakil veziriazam oldu, devletin gelir ve giderine ehem­miyet verdi. Ocak ve evkaflarda, istihkakı olmayan adam­ları yoklama ile, vazife basma gelmeğe davet etti. Sonunda dörtyüz bin adamın, devlet yağmasından, hakkı olmadığı halde maaş aldığı meydana çıkınca, hepsinin erzakını ke­sip, birçoğunu katlederek istihkaklarını verdi!...

Yedi ayda gelir ve gideri tamam edip, dört yıllık tedahülü (S.B.) kaldırdı. O günlerde Köprülü öyle bir ateş tabiatlı olmuş idi ki, elli yıllık en aziz dostu olan Edirneli - Mehmed efendi'yi, bir sipahi ulufesi için katleyledi. Devlet divanın­da nice yüz adamların terbiyesini verip, devlet işlerini dü­zeltmeğe çalışıp, hakkiyle devlete nizam ve intizam verdi. Fakat her müşaveresini efendimiz Melek -Ahmed paşa ve küçük oda hocası Mehmed efendi ile yapardı.

Melek - Ahmed paşa o asırda ne bir yüksek mevkide, ne de kubbe altında idi. Ancak Afyon Karahisar hassını alıp (S.B:) sarayında Kaya - Sultan ile sohbette iken Kaya - Sul­tan hâmile kaldı. Bütün kapı yoldaşlarımız safa ettiler. Çünkü Sultan her çocuk doğurduğunda ağalara yirmi kese (S. IB.) para sadaka dağıtırdı.

İÇ LİNKLEREdit

DIŞ LİNKLEREdit