FANDOM

Bakınız

Şablon:Gümüşhacıköybakınız - d

Gümüşhacıköy - Gümüşhacıköy, Amasya
Gümüş - Hacıköy
Gümüşhacıköy kaymakamları
Gümüşhacıköy belediye başkanları

Gümüşhacıköy yemekleri
Gümüşhacıköy adetleri

Gümüşhacıköy'de sağlık
Gümüşhacıköy'de eğitim
Gümüşhacıköy'de tarım
Gümüşhacıköy'de küçük sanayii
Gümüşhacıköy'de idare
Gümüşhacıköy'de eğitim

Gümüşhacıköy/Bursa - Bursa/Gümüşhacıköylüler - Bursa/Amasyalılar
Şablon:Gümüşhacıköy

SILADAN YANKILAR - GÜMÜŞHACIKÖY 1.BÖLÜM - 1

SILADAN YANKILAR - GÜMÜŞHACIKÖY 1.BÖLÜM - 1.KISIM

SILADAN YANKILAR - GÜMÜŞHACIKÖY / 1.BÖLÜM - 1.KISIM

Amasya-Gümüşhacıköy Belgeseli

Amasya-Gümüşhacıköy Belgeseli.DAT

Amasya-Gümüşhacıköy Belgeseli.DAT

Şablon:Türkiye ilçe bilgi kutusu Gümüşhacıköy Amasya ilinin en batıdaki ilçesidir. Daha önceki adı Hacıköy iken Gümüş Nahiyesi ile adı birleştirilerek Gümüşhacıköy denmiştir.

Karadeniz Bölgesi'nde, Amasya iline bağlı ilçenin Yüzölçümü 819 km karedir. Doğuda Merzifon ilçesi, güney ve batıda Çorum, kuzeyde Samsun illeriyle çevrilidir.

Amasya ilinin kuzeybatısındaki dağlık kesimde yer alan ilçe topraklarının kuzeydoğusunu Tavşan Dağı, güneybatısını Ereğli Dağı, batısını da Inegöl Dağı (1873) engebelendirir. Tavşan ve Ereğli Dagları'nın dorukları ilçe sınırları dışındadır. İlçenin orta ve dogu kesimi ovalıktır. Dağlardan inen Gümüşsuyu çayı ve Hamamözü Deresi gibi akarsular bu ovalık alanı suladıktan sonra ilçe sınırları dışında Kızılırmak ve Yeşilırmak’a katılır.

Tarihçe Edit

Doğu Roma Edit

Doğu Roma İmparatorluğunun gözde şehri Etonia (M.S 140) üzerine kurulmuştur.

Kimmerler Dönemi Edit

Bilinen ilk sakinleri Kimmerler olduğundan önceleri Kimmari olarak bilinmektedir.

Fethi ve Selçuklu Dönemi Edit

Yöre 11. yüzyılda Artu Bey tarafından ele geçirilir. Sadreddin Artik el-Kimmari’nin 14. yüzyıl sonlarında imar ettiği yerleşme, sonradan Artıkova (Artukova) ve Artıkabat (Artukabat) adlarını alır. (Yakın ilçe Boyabat olduğu gibi)

Osmanlı Dönemi Edit

Yörede gümüş yataklarına nazır olarak atanan ve burada uzun süre kalan Sadreddin Artık’in torunu Haci Ahmet Çelebi’den dolayi Haci Nazir Köyü olarak degistirilen adi, zamanla Haciköy’e dönüstü. Gümüş madeninin has arpalık olarak Rumelili bir aile olan Köprülü Mehmet Paşa’ya verilmesi nedeniyle bir süre Has Arpalik olarak anildi. 19. yy sonlarinda Sivas vilayetinin Amasya sancagina bagli bir kaza merkeziydi. O dönemde Mecitözü’ne de Haciköy dendiğinden adı Gümüşhacıköy olarak degistirildi.

Osmanlı dönemi eserleri Edit

  • Gümüşhacıköy bedesteni ve saat kulesi: Şehrin eski ticaret merkezi olup, uluslararası ipek yolunun önemli meknalarından birisidir. Ünlü tarihçi Halil İnalcık : “Kural olarak bedestenli şehir uluslararası bir ticaret merkezidir.” demektedir. Nitekim Osmanlı’nın bedestenli şehirlerinden olan Gümüşhacıköy yüzyıllar boyu Hindistan İran ve Avrupa’dan gelen binlerce tüccarın tanışma konaklama ve alışveriş yaptığı yer olmuştur. Bedesten fethin hemen akabinde Anadolu-Rumeli ticaret yolu üzerinde bulunan şehir için emniyetli ve büyük hacimli bir ticarî aktivitenin sağlanması gâyesiyle kurulmuştur.

Coğrafi yapı Edit

Amasya ili Karadeniz Bölgesi’nin orta bölümünde yer almaktadır.Gümüşhacıköy ilin kuzey-batısında konumlanmaktadır. İlçe doğusunda Merzifon'a 20 km, batıda Çorum ili Osmancık ilçesine 40 km, güneyde Hamamözü ilçesi (25 km) üzerinden Çorum iline 60 km devlet karayolu ile bağlı olup, ayrıca kuzeyden de Samsun ili Vezirköprü ilçesine yayla yolundan 40 km uzaklıkta bulunmaktadır.

İlçe 600 km² civarında bir yüzölçüme sahiptir. Deniz seviyesinden yüksekliği 810 m'dir.

İlçemizde 4 adet sulama amaçlı gölet bulunmaktadır. Bunlardan en büyüğü Karaköy (Balıklı), sırası ile İmirler, Çitli Bağlıca, ve Keltepe mevkiinde bulunan Ayvalı göletleridir. Bu göletler sulu tarım alnlarını genişleterek hakımızın ekonomik gelir seviyesini artırmakla kalmayıp, barındırdığı balıklarla da sosyal hayata renk katmaktadır.

İklim Edit

Yazları sıcak ve kurak, kışları ilçe merkezinde ılıman ve yağışlı, yüksek kesimlerde soğuk ve kar yağışlı olarak geçer.

Ekonomi Edit

Kentte kendir işleyen büyük ölçekli bir ip fabrikasının yani sıra, iki un fabrikası vardır. Geleneksel bir uğraş olan leblebicilik günümüzde de önemini korumaktadır.

Gümüşhacıköy ekonomik bakımdan Amasya ilinin az gelişmiş ilçelerindendir. Tarımın bütün kollarının yani sıra tarım dışı etkinliklerde oldukça çeşitlenmiştir. En önemli tarla ürünleri şeker pancarı, buğday, arpa, baklagiller, tütün, ayçiçeği ve kendirdir. Akarsu boylarında başta elma olmak üzere çeşitli meyveler ve yerel tüketime yönelik sebzeler yetiştirilir.

Gümüşhacıköy' ün yüksek nitelikli basma tütünü, tütün harmanlarında tat ve koku vermekte kullanılır. İlçede bir tütün basım evi vardır. Hayvancılık oldukça gelişmiştir. Yaylalarda koyun, ovalık kesimlerde ise geniş çaplı sığır beslenir. Ayrıca tavukçuluk ve arıcılık da yapılır. Orman ürünleri çeşitli atölyelerde değerlendirilir. İşleyen fabrika ve imalathanelerde üretilen sicim ve ipler il dışında satılır.. İlçe topraklarında manganez yatakları vardır.

Tarihi eserler Edit

Gümüshaciköy kentindeki tari

hsel yapilar sunlardir:

Belediye Edit

Gümüshacıköy Belediyesi 1890 yılında kurulmuştur.Son yapılan nüfus sayımına göre şehir merkezi nüfusu 14.620'dir. Köy nüfusu 10.615'dir. Toplam nüfusu 25.235'tir.İlçeye bağlı 12 mahalle bulunmaktadır.

Nüfus Edit

Şablon:Türkiye ilçe nüfus/Amasya/Gümüşhacıköy

Tarım Edit

Hasadı yapılan tarım ürünleri buğday, şeker pancarı, soğan tütün haşhaş arpa fiğ ve nohuttur. İlçemizde yeni yeni bağ ve bahçecilik ve seracılık yaygınlaşma göstererek ürün çeşitliliğinin artmasına ve halkımızın gelir seviyesinin artmasına yeni alternatifler sunmaktadır. İlçemizin hayvan potansiyeli yerli, melez ve kültür ırkı büyük baş hayvanlardan oluşmakta ve suni tohumlama hizmetleri ile kültür ırkı hayvan oranı gün geçtikçe artmaktadır. Aralık 2003 itibariyle hayvan sayılarımz: büyük baş hayvan: 14122, küçükbaş hayvan sayımız 18000 civarındadır.

Ulaşım Edit

İlçenin yüzölçümü 653 km², rakımı 810 metredir. Samsun'u Istanbul'a baglayan karayolunun güneyinde yer alan Gümüshaciköy, bu yolla il merkezi Amasya'ya 68 km uzakliktadir. Merzifon’a 18 km, Hamamözü’ne 23 km ve Osmancık’a 35 km uzaklıktadır. İlçe Merkezi Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesini İstanbul’a bağlayan Devlet karayolu üzerinde kuruludur.

Çevresini saran yesillikler arasinda, genis yollari, düzgün binalariyla güzel bir görünümü vardir.

Kaynakça Edit

Amasya HaritasıGümüşhacıköy belde ve köyleri Flag of Turkey

İl: Amasyaİlçe Merkezi: Gümüşhacıköy
Beldeler: Gümüş
Köyler:
AkpınarAlörenBacakoğluBademliBalıklıBedenÇalköyÇavuşköyÇetmiÇiftçioğluÇitliDerbentobruğuDolucaDumanlıEslemezGüplüceGüllüceGüvemözüİmirlerKağnıcıKaraaliKaracaörenKarakayaKeçiköyKılıçaslanKırcaKızıkKızılcaKiziroğluKoltukKonuktepeKorkutKöselerKutlucaKuzalanOvabaşıPusacakSallarSaraycıkSarayözüSeküYazıyeri

Amasya İlçeleri: Merkez ilçeGöynücekGümüşhacıköyHamamözüMerzifonSuluovaTaşova

Amasya HaritasıAmasya ilinin ilçeleri Flag of Turkey

Merkez | Göynücek | Gümüşhacıköy | Hamamözü | Merzifon | Suluova | Taşova