FANDOM

Flag of Turkey Güroymak, Türkiye
Harita

Türkiye'de yeri
Bilgiler
Yüzölçümü 650 km²
Rakım 1320 metre
Koordinatlar
Posta kodu 13800
Alan kodu 0434
İl plaka kodu 13
Yönetim
Ülke Türkiye
Coğrafi Bölge Doğu Anadolu Bölgesi
İl Bitlis
Kaymakam Dr.Rıfat Altan
Belediye başkanı mehmet emin özkan
Website http://www.guroymak.bel.tr
İlçe kaymakamlık site Güroymak

Güroymak, Bitlis ilinin bir ilçesidir.

Güroymak, Doğu Anadolu Bölgesinde Yukarı Murat havzasının doğusuyla Van Gölü’nün batısında Muş Ovası’nın doğu ucunda, Doğu-Batı istikametinde uzanan iki dağ sırasının arasında ovada bulunan bir alan içinde yer almaktadır. İlçenin doğusunda yer alan Nemrut Dağı-Krater Gölü ve etekleri özellikle batıya doğru uzanarak İlçenin kuzeyini çevirir. Güneyde Yer alan Kilhar Dağı ise Doğu Torosların uzantısı olup, İlçenin batısına doğru hafif bir eğimle ovaya uzanır.

Güroymak İklim yapısı genelde Bitlis İlinin Akdeniz kara iklimi geçiş özelliğine benzemekle beraber önemli değişiklikler gösterir. Kışları ve baharları özellikle yoğun sis nedeniyle güneşli gün sayısı azdır. İlçenin doğusundaki Rahva düzlüğü doğal bir rüzgar koridoru olduğu için büyük tipi ve fırtınalara sahne olur. Kışlar soğuk ve yoğun kar yağışlı baharlar ise yağmurlu geçer. Yazlar kısa ve ılık bir özellik gösterir. İlçenin yüksek yerlerinde yetişen meşe ve kavak ağaçları tahrip edilip kesildiğinden dağlık arazisi çıplak, seyrek çalılarla kaplı otlaklıklar niteliğindedir. Ovadaki eski ormanlar tahrip olmuş yerinde sellerle kaplı bozkır mahiyetinde bir arazi yapısı ortaya çıkmıştır. İlçenin deniz seviyesinden yüksekliği 1320 metre, köyler ile birlikte yüz ölçümü 650 km2 dir.

Önceleri Çukur adı verilen ve daha sonra Norşin adını alan, bir yerleşim merkezi bulunduğu, bilahare büyüyerek Güroymak İlçesine dönüştüğü bilinmektedir. Bölgenin genel tarihinden anlaşılan, ilçenin bulunduğu toprakların Hititler, Urartular, Persler, Makedonya Krallığı, Selefke Krallığı, Nesati Devleti, Roma İmparatorluğu, Mervaniler, Dilmaçoğlu Beyliği, Sökmeniler Beyliği, Şerefhanlar, Osmanlılar ve Rusların ve tekrar Osmanlıların elinde kaldığıdır.Güroymak İlçesi 04.07.1987 gün ve 19507 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan19.06.1987 gün ve 3392 sayılı kanunla resmiyet ve ilk İlçe Kaymakamının 14.10.1988 tarihinde göreve başlamasıyla İlçe olmuştur.

Eğitim Edit

Güroymak'ta her yeni bir günde eğitimin daha gelişip canlandığını söylemek mümkün. Eski yıllara oranla son zamanlarda üniversite ve yüksekokul mezununun arttığını, bununla beraber yerli eğitimci ve memur sayısında artış görülmektedir. Her geçen gün tıp,hukuk, eğitim fakültesi mezunu artmaktadır. Ayrıca onlarca öğrencinin şehir dışında eğitimini tamamlamaya çalıştığını söylemek mümkün. Yakın zaman içerisinde bu oranın dahada artacağı, ilçemizin son yıllarda eğitim açısından gösterdiği performansından farkedilmektedir.[kaynak belirtilmeli]

İsim Edit

1987'de ilçenin adı Güroymak olarak değiştirilmiştir.[1] Nakşibendi tarikatıyla da ilgili olan Norşin, köken itibariyle, Ermenice bir sözcüktür. Nor-Şen/Şin-Yeni-Köy anlamına gelmektedir.[2]

11. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, 2009 Ağustos ayındaki ziyareti sırasında ilçeden Norşîn olarak bahsetti. Bu durum olumlu ve olumsuz birçok tepki aldı.[3] Olmusuz tepkilerden birini ortaya koyan MHP Mersin milletvekili Behiç Çelik, Bitlis'in Güroymak ilçesi'ne bir grup bölücünün "Norşin" dediğini ileri sürdü.[4] Olumlu tepkilerden biri de Güroymak'ın DTP'li belediye başkanı Mehmet Emin Özkan'dan geldi.[5]

NüfusEdit

Yıllara göre ilçe nüfus verileri
Yıllar Merkez Köyler Toplam
2007 19.787 22.598 42.385
2000 22521 25597 48118
1997
1990 16613 20417 37030
1985
1980
1975
1970
1965
1960

Kaynakça Edit

  1. "Norşin 1987'de Güroymak oldu", GazeteVatan, 10 Ağustos 2009. 15 Ağustos 2009 tarihinde erişilmiştir.
  2. "Kürt Açılımı ve Norşin Gerçeği", BlogMilliyet.com, 14 Ağustos 2009. 15 Ağustos 2009 tarihinde erişilmiştir.
  3. "Erdoğan: Atatürk de Norşin diyor!", NTVMSNBC, 12 Ağustos 2009. 12 Ağustos 2009 tarihinde erişilmiştir.
  4. "Güroymak'a bölücüler 'Norşin' der", GazeteVatan. 15 Ağustos 2009 tarihinde erişilmiştir.
  5. "Güroymak'ta ‘Norşin’ heyecanı", Milliyet.com, 11 Ağustos 2009. 15 Ağustos 2009 tarihinde erişilmiştir.

Dış bağlantılar Edit

Şablon:Güroymak belde ve köyleri