Yenişehir Wiki
Yenişehir Wiki
80.302
pages

Sözlükte "kızmak, öfkelenmek; kızgınlık, öfke duygusu" anlamına gelen gazap genellikle rızâ ve hilim kavramlarının karşıtı olarak kullanılmaktadır. Bir ahlâk kavramı olarak ise acı veren kötü bir davranışın kişinin ruhunda uyandırdığı kızgınlık, intikam alma duygusu ve cezalandırma isteği anlamında kullanılmaktadır. Gazap kavramı Kur'ân'da ve hadislerde hem Allah'a hem Peygamber'e ve hem de diğer insanlara nispet edilerek kullanılmıştır. Bir kutsî hadise göre Allah, "Rahmetim gazabımı geçmiştir (kuşatmıştır)" buyurur (Buhârî, Tevhid, 15, 22, 28, 55; Müslim, Tevbe, 14-16). Kur'ân'da mü'minlerin üstün nitelikleri sayılırken öfkelendikleri zaman bile kusurları bağışladıklarından övgüyle söz edilmektedir (Şûrâ, 42/37). Dinî, ahlâkî ve içtimaî konularda görülen yanlışlıklar ve haksızlıklar karşısında tutum ve davranışlarında aşırılığa yol açmasa bile Hz. Peygamber'in kızdığı ve bu durumun yüzünün kızarması gibi fizyolojik belirtilerden anlaşıldığı rivâyet edilmektedir (Buhârî, Edeb, 75; Müslim, Fezâil, 127). "... Yiğit, öfkelendiği sırada kendine hâkim olan kimsedir" (Buhârî, Edeb, 76, 102; Müslim, Birr, 107, 108) hadisinde vb. hadislerde gazab duygusunun fıtrî olması hasebiyle yok edilmesi değil, bu duygunun etkisiyle yanlış hüküm veya iş yapılmasından kaçınılması gerektiği üzerinde durulmaktadır. Ilımlı bir öfke duygusuna "şecaat" veya "hamiyet" denilir. İnsanın onurunu, haklarını ve değerlerini koruyabilmesi için hamiyet sahibi olması gerekir. (M.C.)

[]

[]

Ico libri.png Anlamlar

[1]kızgınlık,öfke

Nuvola apps bookcase.svg Köken

[1]arapça

Balance icon.svg Eş Anlamlılar

[1]

[]

[]

Şablon:Söyleniş IPA: /œf.kɛ/

Ico libri.png Anlamlar

[1] Engelleme, incinme veya gözdağı karşısında gösterilen saldırganlık tepkisi, kızgınlık, hışım, hiddet.

Crystal Clear app Community Help.png Atasözleri

Öfke baldan tatlıdır
Öfke ile kalkan zararla oturur

Crystal Clear app Login Manager.png Deyimler

öfke topuğa çıkmak

Nuvola Turkish flag.svg Türk Dilleri

|} | width=1% | |bgcolor="#FFFFE0" valign=top width=48%|

|}

|}

Eski Türkçe
[]

[]

Ico libri.png Anlamlar

[1] Öfke

[]

[]

Ico libri.png Anlamlar

[1] Hışm

Books-aj.svg aj ashton 01f.svg Kaynaklar

fr:öfke

GAYZ Hiddet, kin, öfke, gadab. Dargınlık. Hınç.

GAYZ Ü GAZAB Kızgınlık ve hiddet.

GAYZ Bir şeyin pahası eksilmek. Hilkati noksan olma. Kıymetten düşük şey.

  • Suyun eksilip azalması, yere çekilmesi.

GAYZA Meşelik.

GAYZ-EFŞAN f. Hiddetli, öfkeli, kızgın.

GAYZERAN İtburnu.