FANDOM

Hışm Farsça

Öfke, hiddet, gazap, kızgınlık.

Sözlükte "kızmak, öfkelenmek; kızgınlık, öfke duygusu" anlamına gelen gazap genellikle rızâ ve hilim kavramlarının karşıtı olarak kullanılmaktadır. Bir ahlâk kavramı olarak ise acı veren kötü bir davranışın kişinin ruhunda uyandırdığı kızgınlık, intikam alma duygusu ve cezalandırma isteği anlamında kullanılmaktadır. Gazap kavramı Kur'ân'da ve hadislerde hem Allah'a hem Peygamber'e ve hem de diğer insanlara nispet edilerek kullanılmıştır. Bir kutsî hadise göre Allah, "Rahmetim gazabımı geçmiştir (kuşatmıştır)" buyurur (Buhârî, Tevhid, 15, 22, 28, 55; Müslim, Tevbe, 14-16). Kur'ân'da mü'minlerin üstün nitelikleri sayılırken öfkelendikleri zaman bile kusurları bağışladıklarından övgüyle söz edilmektedir (Şûrâ, 42/37). Dinî, ahlâkî ve içtimaî konularda görülen yanlışlıklar ve haksızlıklar karşısında tutum ve davranışlarında aşırılığa yol açmasa bile Hz. Peygamber'in kızdığı ve bu durumun yüzünün kızarması gibi fizyolojik belirtilerden anlaşıldığı rivâyet edilmektedir (Buhârî, Edeb, 75; Müslim, Fezâil, 127). "... Yiğit, öfkelendiği sırada kendine hâkim olan kimsedir" (Buhârî, Edeb, 76, 102; Müslim, Birr, 107, 108) hadisinde vb. hadislerde gazab duygusunun fıtrî olması hasebiyle yok edilmesi değil, bu duygunun etkisiyle yanlış hüküm veya iş yapılmasından kaçınılması gerektiği üzerinde durulmaktadır. Ilımlı bir öfke duygusuna "şecaat" veya "hamiyet" denilir. İnsanın onurunu, haklarını ve değerlerini koruyabilmesi için hamiyet sahibi olması gerekir. (M.C.)

Edit

Edit

Ico libri Anlamlar

[1]kızgınlık,öfke

Nuvola apps bookcase Köken

[1]arapça

Balance icon Eş Anlamlılar

[1]

Edit

Edit

Şablon:Söyleniş IPA: /œf.kɛ/

Ico libri Anlamlar

[1] Engelleme, incinme veya gözdağı karşısında gösterilen saldırganlık tepkisi, kızgınlık, hışım, hiddet.

Öfke baldan tatlıdır
Öfke ile kalkan zararla oturur

öfke topuğa çıkmak

Nuvola Turkish flag Türk Dilleri

|} | width=1% | |bgcolor="#FFFFE0" valign=top width=48%|

|} |}</div></div>

Edit

Edit

Ico libri Anlamlar

[1] Öfke

Edit

Edit

Ico libri Anlamlar

[1] Hışm

fr:öfke

GAYZ Hiddet, kin, öfke, gadab. Dargınlık. Hınç.

GAYZ Ü GAZAB Kızgınlık ve hiddet.

GAYZ Bir şeyin pahası eksilmek. Hilkati noksan olma. Kıymetten düşük şey.

  • Suyun eksilip azalması, yere çekilmesi.

GAYZA Meşelik.

GAYZ-EFŞAN f. Hiddetli, öfkeli, kızgın.

GAYZERAN İtburnu.