FANDOM

Şablon:İslam hukuku

Dosya:Madhhab Map2.png

Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri. Hanefilerin itikatta (inançta) mezhepleri ise maturidiyedir. İsmini kurucusu Ebû Hanife'den (Numan bin Sabit) (699-767) alır. Türkistan, Afganistan, Türkiye, Hindistan ve Pakistan'da yaygındır. Hanefi mezhebi dört sünni mezhebin nüfus açısından en genişidir. Takipçileri tüm İslam aleminin yaklaşık %56'ini oluşturmaktadır.

Etimolojisi Edit

Mezheb ismini kurucusunun künyesi olan Ebû Hanife'den alır. Hanife sözcüğü hanif kökünden gelir. Hanif sözcüğü İslam öncesinde Allah'ın birliğine inanan ve İbrahim'in dininden olanları tanımlamakta kullanılırdı.

Fakat Ebû Hanife'nin bu künyeyi nasıl aldığı konusunda çeşitli tartışmalar mevcuttur. En çok kabul görmüş açıklama, hanif sözcüğünün kullanımlarından olan "İslam'a kuvvetle bağlı olan kişi" anlamında, Ebu Hanife'nin İslam'a fazlasıyla bağlı olduğunu belirtmek için verildiği yönündedir. Kesin olan şey, mezhebin ismini kurucusundan aldığıdır.

Ebu Hanife'nin asıl adı Numan'dır. Babasının adı Sabit'tir. Hicretin 80. yılında doğmuş, 150. yılında Bağdat'ta vefat etmiştir. İmam-ı Azam'ın talebeleri, onun rivayet ettiği görüşleri toplayarak sistemleştirmişlerdir. Onun görüşlerinden yeni yeni eserler telif etmişlerdir. Böylece İmam-ı Azam'ın görüşleri bir mezhep halini almıştır. Hanefi mezhebi; daha çok Türkiye, Suriye, Irak, Pakistan, Türkmenistan, Özbekistan, Tacikistan, Kırgızistan, Kazakistan, Afganistan; Çin'in Sincan Uygur vilayetinde Kafkaslar ve Balkanlar'da yaygınlık kazanmıştır.

Dosya:MuslimDistribution3b.JPG

Hüküm Çıkarma Edit

Hanefi mezhebinde bir konuda hüküm çıkarmak için önce "kitaba" (yani İslam'ın kutsal kitabı Kur'an'a) başvurulur. Kitapta bir delil bulunamazsa sünnete bakılır. Sünnette de yoksa sahabenin birinin görüşü temel alınır. Sahabi sözünde de bir cevap bulunamazsa en son kıyas'a başvurulur. Bazen maslahat icabı kıyas tercih edilir.[[ms:hhbu7br4jhıkuyk

ace:Hanafiy ar:حنفية az:Hənəfi məzhəbi bn:হানাফি bs:Hanefijski mezheb ca:Hanafisme ckb:مەزھەبی حەنەفی cs:Hanífovský mazhab de:Hanafiten en:Hanafi eo:Hanafismo es:Hanafí eu:Hanafi fa:حنفی fr:Hanafisme he:האסכולה החנפית hi:हनफी पन्थ hr:Hanefijski mezheb id:Mazhab Hanafi it:Hanafismo ja:ハナフィー学派 jv:Mazhab Hanafi ko:하나피 ml:ഹനഫി മദ്ഹബ് ms:Mazhab Hanafi nl:Hanafieten no:Hanafi pt:Hanafismo ru:Ханафитский мазхаб sh:Hanefijski mezheb simple:Hanafi sv:Hanafi te:హనఫీ tt:Хәнәфи мәзһәбе ug:ھەنبەلىي مەزھىبى uk:Ханафітський мазхаб ur:حنفی zh:哈乃斐派