Şablon:Hayal - d

Hayal Hayalat Hayali Tahayyül
Hayal/Vecizeler Hayal ortakları projesi Hayal ortakları projesi nedir? Hayal Ortakları Derneği Hayalimdeki ev yarışması Hayal Ortakları Derneği/Oku Düşün Paylaş Projesi Hayalât
Hayat Aydede - Kadın Ekonomi Platformu Derneği Nilüfer'de.. http://kepbursa.com Kirlenme once tehayyül de olur. Orada yer bulursa tasavvura yerleşir. Tasavvurda kalirsa taakkule çıkar

Martin_Luther_King_Jr._"I_have_a_dream"_Lyrics_Full_speech_(1963_Washington)_Download

Martin Luther King Jr. "I have a dream" Lyrics Full speech (1963 Washington) Download

Martin_Luther_King_Jr_I_Have_A_Dream_speech_with_text

Martin Luther King Jr I Have A Dream speech with text

Hayal nasip şems tebriz.jpg

Vucutta Ruhsal hayal gucu vardir ki bu guc hastalik oluşturabilecegi gibi mevcut olani da iyilestirebilir. Beden bu gucun emrine itaat etmek zorundadir.

  • Hay'al Yakasız gömlek.
  • Hayal (C.: Hayâlât) Zihnen tasarlanan şey.
  • Hakikatı bilinmeyip akılla tasarlanan veya gölgeli görünen şey.
  • Asıl olmayan ve akıldan geçen fikir.

Hayal ve kirlenme[düzenle | kaynağı değiştir]

Kirlenme once tehayyül de olur. Orada yer bulursa tasavvura yerleşir. Tasavvurda kalirsa taakkule çıkar.

Hayal ve dua[düzenle | kaynağı değiştir]

Hayal etmek keşfetmektir derler.

1.Örnek: Bir zamanlar okyanusların sonsuz uzaklıkta olduğu düşünülürken ( Dünya’mızın düz olduğu düşünülürken v.s)

Bazı kişiler okyanusların sonunu hayal ederek yaşamışlarıdır.

2. Örnek: Bazıları Kolomb, Zheng, Piri Reis gibi insanlar hayal etmekle kalmayıp; hayallerin peşlerinden giderek, okyanusları aşarak yeni kıtalar keşfetmişlerdir.

Keşfetmekle kalmayıp dünya haritasını; o zamanın koşullarıyla yönlerini bulmak için (kaybolmamak için) kabataslak olarak çizmişlerdir.

1. Örnekteki hayal gücünde, okyanuslar sonsuz bir düzlem olarak hayal edilirdi.

2. Örnekteki hayal gücünde, okyanusların bir birleriyle bağlantılı olduğu ve hatta dünyamızın yuvarlak olduğu ispatlanmıştır. (şu anki zaman diliminde Elips olarak kabul edilir)

Hayal: Yaşadığımız zamanda mümkün olmayacağını düşündüğümüz fakat başkası tarafından yapılması mümkün olan düşüncelerdir.

Bilmediklerimizi bilmek; yapamadıklarımızı yapma isteğidir.

Bilinmeyenlerle dolu bir âlemde yaşıyoruz.

1. örnekteki gibi uzayı hayal edersem, 2. örnekteki sonuca mı ulaşırız? Bilinmez.

1. örnekteki zaman dilimini yaşıyoruz. Fakat 2. örnekteki zaman dilimi için bir hayal temeli oluşturulmuştur. (uzay sonsuz bir düzlem midir? Henüz ispatlanmamıştır.)

2. örnekteki zaman diliminde olan kişiler hayallerinin peşinden giderek bunu ispatlama çabasında olacaklardır.

Buradan çıkaracağımız sonuç: 1. örnekteki zaman dilimini yaşıyoruz. Ta ki uzayın sonsuz olup olmadığı ispatlanana kadar.

Farklı bir bakış açısından bakalım. Örnek: 1.Kişi: Yoksul olan bir çocuğun dondurma yerken kendini hayal etmesi.

2.Kişi: Durumu iyi olan başka bir çocuğun istediği zaman dondurma v.s gıdasal ihtiyaçlarına sahip olması durumunda; dondurma yerken dondurmayı hayal etmez tadına varır. Fakat tatmadığı dondurma çeşitlerini düşünmeye başlar(bu çocuk için yakın hayal).

İleriki günlerde çilekli, muzlu, vanilyalı, çikolatalı v.s dondurma çeşitlerini tadar. Doyum noktasına ulaştığı zaman; dondurma artık hayal olmaktan çıkar. Tat veren bir eğlenceye dönüşür.

1.Kişi: İlk defa dondurmanın tadına bakan bir çocuk; dondurmanın soğuk ve tatlı olduğunu algılar. Ne çeşit bir dondurma olduğunu düşünmez. İleriki zamanlarda

2. Kişinin düşüncelerine sahip olur.

Örnek: 1.Kişi: Bir kuş görür; havada süzülmeyi, kuşlar gibi uçmayı hayal eder.

2.Kişi: Bulutların üstünde dolaşıp yeryüzüne bakmayı hayal eder. 3.Kişi: Üstünden geçen uçağın içinde olmayı hayal eder.

4.Kişi: Uçakta giderken; herhangi bir makineye bağlı olmadan havada süzülmeyi hayal eder.

5.Kişi: Yerçekiminin kaldırıldığı bir ortamda veya uzay boşluğunda dilediği gibi süzüle bilir. Bu durum kuşlar gibi uçma hissini yaratır. Uçtuğunu düşünür. İlk 4 kişinin hayallerini gerçekleştirmiştir. Fakat Yerçekiminin olduğu bir ortamda; herhangi bir makine desteyi olmadan havada süzülmeyi, kuşlar gibi uçmayı hayal eder.

6.Kişi: Gelecekteki bir zaman diliminde; Dünyamızda ki yerçekimi kuvvetinin değişmesiyle birlikte. Bir sıçramayla metrelerce yukarıya çıkıp, suda yüzer gibi havada süsülerek; kuşlar gibi kilometrelerce uçabildiğini hayal edelim. (şuan ki zaman diliminde bu olay gerçekleşmediğinden dolayı olması imkânsız bir hayal olarak kabul edilmektedir.)

Yerçekiminde oluşacak düzensizlikler sonucunda; Dünyamız Ay gibi kurak ve yaşanılması zor bir yer haline gelebilir.

Yaşadığımız zaman dilimi içerisinde; hiçbir zaman bilinmeyeceği veya olmayacağı düşünülen, gerçekleşmesi imkânsız hayallere Ütopya diye biliriz. 6. Kişi şu an bizim Ütopyamızdır.

Hayallerde sınır yoktur. Siz sınırda takıldığınız zaman; bir başkası o sınırı rahatlıkla geçmiş olamaz mı? Bilinmeyenlere doğru giderken; düşündüğümüz veya düşüne bildiğimiz kadar hayallerimizde ilerleye biliriz.

Nasıl ki dilediğimiz zaman hayal kuruyorsak.Her geçen zamanla birlikte her an yeni şeyler öğrenmeye açık olduğumuz için; herkese öğrenci gözüyle bakıyorum.

Bir öğrenci olduğum için olabilir mi(?)

1. örnekteki gibi uzayı hayal edersem,

2. örnekteki sonuca mı ulaşırız? Bilinmez.

1. örnekteki zaman dilimini yaşıyoruz. Fakat

2. örnekteki zaman dilimi için bir hayal temeli oluşturulmuştur. (uzay sonsuz bir düzlem midir? Henüz ispatlanmamıştır.)

2.Kişi: Durumu iyi olan başka bir çocuğun istediği zaman dondurma v.s gıdasal ihtiyaçlarına sahip olması durumunda; dondurma yerken dondurmayı hayal etmez tadına varır. Fakat tatmadığı dondurma çeşitlerini düşünmeye başlar(bu çocuk için yakın hayal). İleriki günlerde çilekli, muzlu, vanilyalı, çikolatalı v.s dondurma çeşitlerini tadar. Doyum noktasına ulaştığı zaman; dondurma artık hayal olmaktan çıkar. Tat veren bir eğlenceye dönüşür.

1.Kişi: İlk defa dondurmanın tadına bakan bir çocuk; dondurmanın soğuk ve tatlı olduğunu algılar. Ne çeşit bir dondurma olduğunu düşünmez. İleriki zamanlarda 2. Kişinin düşüncelerine sahip olur.

2.Kişi: Bulutların üstünde dolaşıp yeryüzüne bakmayı hayal eder.

3.Kişi: Üstünden geçen uçağın içinde olmayı hayal eder.

  • Taakkul Hatırlama. Zihin yararak anlama. Akıl erdirme. Hatıra getirme. (Bak: Dimağ)
  • Dimağ Beyin. Kafanın içi. (Bak: Kalb) (Dimağda merâtib var birbiriyle mültebis ahkâmları muhtelif. Evvel tahayyül olur sonra tasavvur gelir.Sonra gelir taakkul, sonra tasdik ediyor sonra iz'an oluyor, sonra gelir iltizam sonra itikad gelir.İtikadın başkadır, iltizamın başkadır. Herbirinden çıkar bir hâlet; salâbet itikaddan.Taassub iltizamdan, imtisal iz'andan, tasdikten iltizam, taakkulde bitaraf, bibehre tasavvurda.Tahayyülde safsata hasıl olur, mezcine eğer olmaz muktedir.Bâtıl şeyleri güzel tasvir etmek, her demde, sâfi olan zihinleri cerhdir, hem idlâli... S.)
  • taakkul kelime anlamı: aklı çalıştırmak, düşünmek.konu ile ilintili olarak ayrıca (bkz: tefekkür)

akıl erdirme, zihin yorarak anlama, hatıra getirme

taakkul (A.) [ ﻞﻘﻌﺕ ] 1.akıl erdirme. 2.akıl etme.

Düşünme, düşünüş.

Kretmek. Düşünmek. Fikri harekete getirmek. (Tefekkür, gafleti izale eder. Dikkat, teemmül; evham zulümâtını dağıtıyor. Lâkin nefsinde, bâtınında, hususi ahvâlinde tefekkür ettiğin zaman derinden derine tafsilât ile tetkikat yap. Fakat afâkî, haricî, umumî ahvalâta teemmül ettiğin vakit sathî, icmalî düşün, tafsilâta geçme. Çünkü icmalde, fezlekede olan kıymet ve güzellik, tafsilâtında yoktur. Hem de âfâkî tefekkür, dipsiz denize benziyor; sahili yoktur. İçine dalma boğulursun. Arkadaş! Nefsî tefekkürde tafsilâtlı, âfâkî tefekkürde ise icmâlî yaparsan, vahdete takarrüb edersin. Aksini yaptığın takdirde kesret fikrini dağıtır. Evham seni havalandırır. Enaniyetin kalınlaşır. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalbeder. İşte dalâlete îsal eden kesret yolu budur. M.N.) "Bir saat tefekkür, bir sene nâfile ibadetten hayırlıdır" (Hadis-i şerif meâli) (Bak: Ülfet)

TEFEKKÜR

Düşünmek ve hatırlamak anlamındaki fikr kökünden türeyen tefekkür, düşünme demektir.

Tefekkür, insanı diğer varlıklardan farklı kılan ayırıcı bir özelliktir. Kur'ân'-da bu kavram fiil şeklinde 18 âyette geçmiş, düşünülmesi teşvik edilmiş ve düşünenler övülmüştür. Kur'ân, gerçekleri düşünsünler diye gönderilmiştir; "(Ey Muhammed!) Sana bu Kur'ân'ı indirdik ki, kendilerine indirileni insanlara açıklayasın. Belki onlar düşünürler." (Nahl, 16/44). Yerin ve göğün yaratılışını, gece ve gündüzün birbirini takip edişini düşünenler, akıl sahipleri olarak nitelenmiştir: "Göklerin ve yerin yaratılışında, gece ve gündüzün gidip gelişinde, elbette akl-ı selim sahipleri için ibret verici deliller vardır." (Âl-i İmrân, 3/190), Geçmiş toplumların hayat hikayeleri, göklerin yaratılışı, güneş, ay, gece, gündüz, yer, gök, kara, deniz ve diğer varlıkların insanın hizmetine verilmesi, kâinatın düzenli olarak yönetilmesi, yerin hayata elverişli oluşu, dağların, ovaların, nehirlerin, meyvelerin, bitkilerin, hayvanların var edilişi, insanın topraktan yaratılışı, evlilik ile eşler arasında sevgi ile şefkatin oluşması, uyku gerçeği ve benzeri misâller anlatıldıktan sonra bütün bunlarda düşünen toplumlar için ibretler bulunduğu bildirilmiştir (A'râf, 7/176; Yûnus, 10/24; Ra'd, 13/3; Nûh, 16/11-69; Rum, 30/21; Zümer, 39/42; Câsiye, 45/13; Haşr, 59/21).

Kur'ân'da, bu varlıkların, özellikle yer ve göklerin yaratılışı, arının bal yapması, bütün yaratıkların insanın hizmetine sunulması, kevnî ve kitabî âyetler, darb-ı meseller ve geçmiş toplumların kıssaları üzerinde düşünülmesi istenmektedir. Bütün bunlar üzerinde düşünen insan gerçeğe ulaşır. Bu âlemin, bir yaratıcısının olduğuna ve O'na kulluk edilmesi gerektiğine inanır. Nahl sûresinin 11-14. âyetlerinde tefekkür, aklı kullanma, öğüt alma ve Allah'a şükrün 4 âyette peş peşe zikredilmesi önemli bir gerçeğe işaret etmektedir. Bu gerçek şudur: Tefekkür eden aklını kullanır, düşünüp aklını kullanan kevnî ve kitabî delillerden öğüt alır, düşünen, aklını kullanan ve öğüt alan insan Allah'ı tanır. O'na îmân eder ve sayısız nimetlerine şükreder.

Bütün başarıların, buluşların, bilimsel, teknik ve teknolojik gelişmelerin temelinde tefekkür vardır. Düşünen, aklını kullanan, ibret alan ve nankörlük etmeyen fert ve toplumlar gelişir, huzurlu ve mutlu olur. Bu sebeple tefekkürü İslâm, ibadetler arasında saymıştır. İnsan, son ilâhî kitap Kur'ân ve kâinat kitabı olan tabiat ve tabiat kanunu üzerinde düşünmeye teşvik edilmiştir. Düşüncenin, kötüye, kötümserliğe, zarara ve ümitsizliğe değil; iyiye, iyiliğe ve faydalı olana yönelmesi gerekir. Düşünen insan, akıllı, üretken ve verimli olur. Bu sebeple, bütün çağdaş toplumlar, düşünceye ve düşünce özgürlüğüne çok önem vermişlerdir. (İ.K.)

"Ey Ali!Duanın içine hayalini kat" Olacakmış gibi yaşa,biiznillah olmasını istediğini hayalet.Düşünce tohumdur. Allah,kulunun zannı üzeredr.

[düzenle | kaynağı değiştir]

[düzenle | kaynağı değiştir]

Ico libri.png Anlamlar

[1] akıl erdirme.
[2] akıl etme.

Write.svg Yazılışlar

تعقل

Nuvola apps bookcase.svg Köken

[1] Nuvola apps bookcase.svg Köken

[düzenle | kaynağı değiştir]

[düzenle | kaynağı değiştir]

Ico libri.png Anlamlar

[1] düş
[2] görsü
[3] imge

Nuvola apps bookcase.svg Köken

Nuvola apps bookcase.svg Köken

Nuvola Turkish flag.svg Türk Dilleri

|} | width=1% | |bgcolor="#FFFFE0" valign=top width=48%|

|}

|}