FANDOM

Şablon:Hubris

Büyük Britanya Dışişleri Bakanlığı’nın eski sekreteri ve eski bir nöropsikiyatri uzmanı olan Britanyalı James Owen, siyasi yöneticilere sık sık musallat olduğu görülen bir illetin, hubris’in (ölçüsüzlük) incelenmesi için 2009’da bir vakıf kurmuştu. Yunanca bir kelime olan hubris, bir bireyin haddini aşan kibir, aşırı boyutlara varan bir kendine güven, sınırsız bir kadirimutlaklık duygusu, belirgin otoriterlik gibi bazı ego sapmalarına olan güçlü eğilimine işaret eder. Günlük dilde buna iktidar sarhoşluğu denir, bitmez tükenmez siyasi faciaların kaynağıdır.

‘Çoğu zaman sonu kötü olur’

Paris’in kamusal alanında yabancısı olduğumuz bir dert değil bu. Fakat göründüğü kadarıyla bugün, özellikle yakın bir komşumuzun, Liderini etkiliyor. Bunun da, Kobani Kürtleri, Ortadoğu ve Türkiye için feci sonuçları oluyor. Financial Times’tan gazeteci Gillian Tett, hayırsever Doktor Owen’ın vakfı The Daedalus Trust tarafından bazı belirtilerinin dökümü çıkarılan bu hastalığı ay başında hatırlatıyordu.

Hubris genellikle başlangıçta danışmanlarının görüşüne karşı çıkarak kendi hanesine kaydettiği bir dizi başarıyla yükselmiş bir öznede tezahür eder. O zaman özne, normallik görünümü altında, marazi bir kendine güven geliştirir; bu da tehlikeli bir tutumla kendini gösterir: Çevresini dinlemeyi reddeder, hatta onları hor gördüğünü açığa vurur; herkesin haksız, bir tek kendinin haklı olduğunu düşünür ve devasa projelere istidat gösterir. Çoğu zaman da sonu kötü olur.