FANDOM

Flag of Turkey Karaisalı, Türkiye

Adana İdari Bölümler Haritası
Harita

Türkiye'de yeri
Bilgiler
Şehir nüfusu 6.580 (2000)
İlçe nüfusu 28.740 (2000)
Yüzölçümü 1526,60 km²
Nüfus yoğunluğu 18,83 kişi/km²
Rakım 250 metre
Koordinatlar
Posta kodu 01770
Alan kodu 0322
İl plaka kodu 01
Yönetim
Ülke Türkiye
Coğrafi Bölge Akdeniz Bölgesi
İl Adana
Kaymakam Huriye Küpeli
Belediye başkanı Babacan Durak (MHP)
Website []
İlçe kaymakamlık site []

Karaisalı, Adana'nın bir ilçesidir.

Coğrafi ve nüfus bilgileri Edit

Karaisalı ilçeın kuzeyinde, 47 km uzaklıktadyükbölülık ve ormanlık araziden oluşmaktadır. Halk tarım, hayrmancılıkla uğraşır. Nergizlik Barajı bulunmaktadır. İki beldesi, 70 köyü olup yüzölçümü 1517 km² ve dekliği 250 metredir. İlçe 2006 yılında merkeze bağlanmıştır.

Tarihi Edit

Tarihi Roma dönemine kadar uzanan kentin o dönemdeki adı Midilli'dir ve nüfusunun 60-70.000 civarında olduğu tahmin edilmektedir. Türkler Anadolu'ya geldikten sonra şehrin ismi bir dönem Çeceli olarak geçmiştir. Kentte yaşayanlar Yüreğir, Bozdoğan, Kerimoğulları, Sırkıntıoğulları ve Menemencioğulları soyundandır. Kentin ismi de Ramazanoğulları'ndan Kara İsa Bey'e atfen verilmiştir.

1481-1496 yılları arasında bölgede Memlük Sultanı Kayt hüküm sürmüş, Yavuz Sultan Selim'in Memlüklüler'i yenmesinden sonrada Ramazanoğulları'na teslim edilmiştir.

Çeceli yani Karaisalı 1835 yılında kaza olmuştur. Kesin olmamakla beraber ilk kaza merkezinin bugünkü Hacılı köyü olduğu söylenir. İlçe Kurtuluş savaşı yıllarında işgale uğramamış ve işgalden kaçanların toplandığı stratejik bir merkez görevi üstlenmiştir. O yıllarda Jandarma Yüzbaşı Ali Ratıp Bey (Tekelioğlu Sinan takma adıyla bilinir) bizzat Mustafa Kemal Paşa'nın özel emriyle Batı Kilikya denilen bölgenin kurtarılması amacıyla görevlendirilmiş ve Üstteğmen Mustafa Besim ile birlikte kuzeyden bugünkü Aladağ ilçesi Büyüksofulu Köyü üzerinde önce Hacılı Köyü ve sonra da 1 Nisan 1920'de Karaisalı'ya gelerek Milli Mücadeleyi Çukurova'da başlatmıştır.

Nüfus Edit

İlçenin nüfusu 2000 genel nüfus sayımına göre 55122'dir. Bunun 26883'si ilçe merkezinde, 28239'i ise kasaba ve köylerde yaşamaktadır. İlçenin en büyük köyü gildirli köyüdür.

İlçe bağlısı olarak merkez hariç olmak üzere ilçe merkezine bağlı; belde, ? köy ve ? mahalleden oluşmaktadır.

Dış bağlantılar Edit

Yıllara göre ilçe nüfus verileri
Yıllar Merkez Köyler Toplam
2009 6.717 21.482 28.199
2007 6.580 22.160 28.740
2000 6.883 28.246 35.129
1997 7.621 28.960 36.581
1990 7.235 30.349 37.584
1985 5.899
1980 2.711
1975 2.316
1970 1.640
1965 1.814
1960 1.750

Tarihi mekanlar Edit

  • Karakılıç köyü yakınlarında geçmişi Roma dönemine ait olan Milvan Kalesi.
  • Altınova Köyü yakınlarındaki tarihi ipek yolu üzerinde bulunan Kesiri Han.
  • Karaisalı'nın 40 km kuzeydoğusundaki Etekli köyünde bulunan Keçi Kalesi adıyla anılan, Romalıların yapmış olduğu oldukça yüksek ve etrafında bulunan zindan, yanık kale ve tarihi kalıntılar...
  • Hacıkırı köyü yakınlarında bulunan yaklaşık 100m yüksekliğinde, 1903 yılında Almanlar tarafından yapılan ve kendine özgü tasarımıyla dikkat çeken Varda(Alman) Köprüsü gerçekten görülmeye değer bir tren köprüsüdür.

Doğal güzellikleri Edit

  • İlçe sınırları içinde Yerköprü mesire yeri (Hacıkırı'ya 5 km.dir) ve Kızıldağ yaylası.
  • Kalayçılar köyü. Köyün suyu ve yolu yoktur fakat Hacılı köyünden sonra 7 km stabilize yolla ulaşılabilir.
  • Adana'yı İç Anadolu'ya bağlayan ve Hacıkırı (Kıralan) köyünden geçen trenyolu (Hicaz ve Bağdat demiryolu olarak ta bilinir) üzerinde bulunan tarihi "Alman Köprüsü". (Demiryolu Köprüsü/Almanlar tarafından yapılmış olduğu için bu isimle anılır. Köprü Taş yapı olduğu için "Taş Köprü" diye de anılır. Hatta; yapım sırasında yaşanan müessif bir olayın gelişimi sırasındaki bir ifadenin değişimi ile günümüzde "Vardo Köprüsü" ismiyle de bilinir.) 210 m uzunluk, 99 m yüksekliktedir ve 1922 yılında ulaşıma açılmıştır.

Önemli günler Edit

Wikisource-logo
Vikikaynak'ta, Kategori:Adana/Karaisalı Türküleri ile ilgili metin bulabilirsiniz.
  • 1 Nisan: Kuvva-i Milliye teşkilatının kuruluşu ve Çukurova'da İlk Milli Mücadele Hareketinin Başlatılması.
  • Kızıldağ Yayla Şenlikleri: genellikle Ağustos'un son haftası içinde yapılır.

Adana HaritasıKaraisalı belde ve köyleri Flag of Turkey

İl: Adanaİlçe Merkezi: Karaisalı
Beldeler: ÇatalanSalbaş
Köyler:
AkçalıAktaşAltınovaAşağıbelemedikAşağıyiriklerAyakkıfBarakdağıBaşkıfBekirliBeydemirBolacalıBozcalarBoztahtaBucakÇakallıÇevlikÇocuklarÇorluÇukurDemirçitDörtlerDöşekeviDurakEğlenceEmelcikEtekliFadılGildirliGökhasanlıGökkuyuGülüşlüGüvençHacılıHacımusalıKaledağıKapıkayaKarahasanlıKarakılıçKarakuyuKarayusufluKaşobaKıralanKırıklıKocavelilerKörüklüKösefakılıKuşcusofuluKuyucuKuzgunKüçükçınarMaraşlıMemişliMurtçukuruNergizlikNuhluÖmerliÖrcünPiriliSadıkaliSarıkonakSöğütlüTatıkTopaktaşTopraklıTorunsolaklıTümenliYazıbaşı

Adana İlçeleri: MerkezAladağCeyhanFekeİmamoğluKaraisalıKarataşKozanPozantıSaimbeyliSeyhanTufanbeyliYumurtalıkYüreğir