FANDOM

(Hollanda doğumlu olup, daha sonra Müslüman olarak Osmanlı İmparatorluğu hizmetine giren Murat Reis (Jan Janszoon van Haarlem) ile karıştırılmamalıdır.)

Koca Murat Reis Osmanlı denizcisi. Doğum tarihi bilinmemektedir. Rodos’ta doğmuş, 1609 da Kıbrıs’ta ölmüştür.

Gençliği Edit

Gençliği hakkında çok az şey bilinmektedir. Ancak Turgut Reis ve Piri Reis'in yanında bazı deniz seferlerine katıldığı ve 1534 yılında Barbaros’la birlikte İstanbul’a geldiği bilinmektedir. Barbaros’ın Kaptan’ı derya oluşundan sonra donanmada görev almıştir. 1565 yılında Turgut Reis’in Malta’daki ölümüne kadar genellikle Turgut Reis ile birlikte savaşmıştır.[1]

Faaliyetleri Edit

Preveze Edit

1538 yılındaki Preveze savaşında Turgut Reis ile birlikte Osmanlı donanmasının yedeklerinin komutasını almıştır. 25/26 Eylül tarihlerinde Haçlı donanmasının Aktium'u alma girişimine engel olarak önemli bir başarı kazanmış ve bu surette zaferde pay sahibi olmuştur.

Hint Seferi Edit

1552 yılında Piri Reis’in idamından sonra, Murat Reis Hint kaptanı olarak atanmıştır.Basra’da onardığı 18 kadırga ile denize açılan Murat Reis 25 kadırgadan oluşan bir Portekiz filosu ile karşılaşmış ve Portekizlileri gerilemek zorunda bırakmıştır. Buna rağmen, Portekiz’in Hint Okyanusundaki üstünlüğüne son verememiş oluşu nedeniyle görevden alınmıştır.

Kıbrıs’ın fethi Edit

Kıbrıs’ın fethi sırasında Murat Reis’in emrindeki 25 kadırgaya Kıbrıs’a Girit’ten gelecek yardımları önleme görevi verilmiştir. 1571 yılında Magosa’nın fethine kadar Murat Reis bu görevi başarıyla yürütmüştür.

Kanarya adaları Edit

1585 yılında Murat Reis Cebeli Tarık boığazını geçerek Atlantik okyanusuna açılmış ve ve Kanarya adalarına kadar giderek, bu adalardan bazılarını ele geçirmiştir. Bu arada Lanzarote adası yöneticisi de tutsak alınmıştır. Adalar ve tutsaklar bir yıl sonra fidye karşılığında bırakılmıştır.

Son seferi Edit

1609 yılında Murat Reis’e Anadolu Mısır arasında ticaret ve haç amacıyla sefer yapan gemileri tehdit eden Maltalı şövalyeleri durdurma görevi verilmiştir. Fransızlar tarafından da desteklenen Şövalyelerin on kadırgaları ve Osmanlılar arasında Kızıl cehennem adıyla bilinen 90 toplu bir kalyonları vardı. Murat Reis bu görevi de başararak, kalyon ile altı kadırgayı ele geçirmiş ve beşyüz kadar tutsak almıştır.

Ölümü Edit

Son seferinde yaralanan Murat Reis Kıbrıs'ta öldü. Vasiyeti üzerine Rodos'ta toprağa verildi.

Ayrıca bakınız Edit

Kaynakça Edit

ar:مراد رايس (الأكبر) en:Murat Reis the Elder fr:Murat Rais pt:Murat Rais sv:Murat Rais d.ä.