FANDOM

Münazara Karşılıklı konuşmak. İlmî ve kaideye uygun olarak yapılan münakaşa. Mübahese. (Bak: İnsaf)

İnsaf Yaprak yaprak olma, lime lime olup dağılma.

İnsaf Merhamet ve adâlet dâiresinde hareket. Hakikatı kabul ve itiraf. (Eğer bir mes'elenin münâzarasında kendi sözünün haklı çıktığına tarafdar olup ve kendi haklı çıktığına sevinse ve hasmının haksız ve yanlış olduğuna memnun olsa, insafsızdır. L.)

Edit

Edit

Ico libri Anlamlar

[1] (eskimiş) tartışı
[2] (eskimiş) tartışım
[3] karşıberi

---

Münazara, bir konuda karşıt görüşleri savunan takımların fikirlerini çarpıştırdıkları bir tartışma platformudur...

Bir münazara maçının konusu, tartışılabilecek her şey olabilir; ancak ağırlıklı olarak güncel, sosyal ve siyasi meseleler tartışılır. Yarışmacılar maçın başlamasından on beş dakika önce tartışılacak konuyu ve hangi tarafı savunmaları gerektiğini öğrenirler. Münazırlar bu süre içerisinde, maç esnasında aldıkları notlarla son halini verecekleri ve sıra kendilerine geldiğinde sunacakları yedi dakikalık konuşmalarının taslağını hazırlarlar. Sunum esnasında bu notlardan yararlanmak serbesttir. Yaklaşık bir saat süren bu tartışma, jüri heyetinin maç boyunca aldığı notlara dayanarak maçın sonucunu açıklamasıyla sonlanır.

Jürinin değerlendirmesini yaparken öncelikli olarak ele aldığı, yarışmacıların argümanlarını ne kadar etkileyici sundukları değil, bu argümanların ne kadar sağlam ve tutarlı olduklarıdır.

Parlamenter münazara Edit

Köken olarak İngiliz Parlamentosuna dayanmaktadır. Ufak bir İngiliz Parlamentosu uyarlaması sayılabilir. Münazarada iki taraf vardır: hükümet ve muhalefet. Bir oturuma hükümet yasa tasarısı sunar ve yasa tasarısı belirli kuralar çerçevesinde tasarı tartışılır.

Tartışılan konu için birkaç gün süre verileceği gibi -Amerika Parlemento Münazarası, 15 dakika süre de tanınabilir -İngiliz Parlamento Münazarası. Konular genelde soyut olmaz. Bir mecliste tartışılabilecek - ya da o anda tartışılan- konular ağırlıktadır. Diğer yandan toplumun genelini ilgilendiren, ama mecliste tartışılamayacak konular da belirlenebilir. Tasarı, şu an uygulanan bir yasa, kendini doğrulayan bir öneri, ya da belirli bir kesimi aşağılayan, küçük düşüren bir konu olamaz.

Kuralları Edit

Hükûmet açılış, hükümet kapanış, muhalefet açılış ve muhalefet kapanış olmak üzere 4 farklı takım ve her takımda 2 münazaracı olmak üzere bir münazara maçında toplam 8 kişi yarışır. Konuşma süresi 7 dakikadır. Takımlar verilen konuyu belirli bir disiplin içerisinde tartışmak zorundadır ve ayrıca takımları değerlendiren bir jüri heyeti vardır. Maç sonunda bu jüri heyeti 1. 2. 3. ve 4. olan takımları açıklar ve geri bildirimde bulunur. Geri bildirim, jürinin sıralamayı hangi kriterlere göre yaptığını içerir.

Ayrıca bakınız Edit

Dış bağlantılar Edit

ca:Debat cs:Debata da:Debat de:Debatte en:Debate eo:Debato es:Debate et:Väitlus fa:مناظره fi:Väittely fr:Débat gl:Debate he:דיבייט hi:वाद-विवाद hr:Debata hu:Vita id:Debat it:Dibattito ja:ディベート kk:Американдық Парламенттік Формат kn:ಚರ್ಚೆ lb:Diskussioun mk:Дебата ms:Debat nl:Debat no:Debatt os:Дискусси pl:Debata pt:Debate ru:Дебаты simple:Debate sk:Debata sl:Debata sv:Debatt te:డిబేట్ th:การโต้วาที uk:Дебати zh:辯論