FANDOM

Manisa, Türkiye'nin Ege Bölgesi'nde bir şehir ve Manisa ilinin merkezidir. "Şehzadeler Şehri" olarak da bilinir. Şifalı Mesir Macunu ve Sultaniye Üzümü ile tanınır. Antik çağda "Magnesia", Roma İmparatorluğu döneminde tam ismiyle "Magnesia ad Sipylum" olarak anılmıştır. Dünya dillerindeki mıknatıs ve magnezyum kelimelerinin kökeni Manisa'nın ismidir.

İzmir'e yakınlığının da sağladığı avantajlarla hızla gelişen bir merkezdir. Türkiyenin en modern ve en büyük organize sanayi bölgelerinden birisine sahiptir. Organize sanayi bölgesinde toplam çalışan sayısı yaklaşık 26.000 kişidir. Kent merkezi olarak Türkiyenin en yoğun göç alan şehirlerinden birisidir (yıllık % 4,5). Şehrin günlük hareketli nüfusu diğer yerleşim yerlerinden merkeze gelen çalışanlarla beraber yaklaşık 350.000 kişidir. 1927'de 29.000 olan nüfusu, 1990'da 158.928'e, 2000'de 214.949'a çıkmıştır. İl merkezinin 2009 nüfus sayımına göre toplam nüfusu 341.000 olmustur.İlin toplam nüfusu 1.332.000'dir

İl ve İklim Edit

Ege bölgesinin batı kesiminde geniş bir alanı kaplayan Manisa ilinde, batı kesimlerinde ve Gediz Nehri havzası boyunca karasal nitelikli Ege-Akdeniz iklimi hakim olmakla, özellikle doğu ve dağlık bölgelerinde İç Anadolu'nun karasal ikliminin etkileri de görülür. İlin batısından doğusuna gidildikçe, toprak, iklim ve topografya gibi çevre koşulları aşamalı olarak değişmeye başlar. Bu değişime bağlı olarak, bitki örtüsü de değişir. Bitki örtüsü batıdan doğuya doğru sırayla, ova bitkileri, makiler, ormanlar ve alpin bitkilerinden oluşur. Ancak bunların aşamaları birbirlerini düzenli bir biçimde izlemez. Dağlarda egemen bitki örtüsü ormanlar ve makilerdir.

İl'de ortalama sıcaklık 16.8 °C'dir. En sıcak aylar, ortalama sıcaklığın 30 °C'nin üzerine çıktığı Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarıdır. Yıllık sıcaklık ortalaması kışın (Ocak Ayı) 6 °C'nin altına düşmez. Yılda ortalama 25 gün don(lu) geçer. Yılda ortalama 107.5 gün sıcaklık 30 °C'nin üzerindedir. Ortalama olarak yılın 91 günü yağışlı geçmektedir. Yıllık ortalama yağış miktarı m² ye 750.3 kg'dır. En fazla yağış Aralık, Ocak ve Şubat aylarında görülür.

Merkez Nüfusu Edit

(2000:214.400) (2007:281.673) (2008:281.790) (2009:292.000)

Türkiyenin 24.'ncü büyük kentidir.Ege bölgesinin ise İzmir ve Denizliden sonra 3.üncü büyük kentidir.

Kardeş şehirler Edit

Moldavia's coat of Arms of 1481

Moldavia's coat of Arms in 1481 under the rule of Stephen the Great and Holy--Ştefan cel Mare şi Sfân

Coat of arms of Moldavia.svg

Moldova arması

Stamp Moldavian Cap de bour 1858

The first Romanian post stamp in Moldavia issued in 1847, representing the head of the "zimbru"-- a rare species of bison now extinct from the Carpathian forests that is also depicted on the Coat of Arms of ancient Romania's province of Moldavia; the writing at the top of the stamp with cyrillic letters reads: "Porto scrisori"--Letter stamp.

Prijedor, Bosna ve Hersek

Manisa Hava Kirliliği Savaşı Edit

Manisa Tarzanı sayesinde Manisa, daha kaliteli bir havaya kavuşmuştur. Ancak son birkaç yıldır sanayileşme ve hızla artan nüfus sonucu Manisanın havasının kalitesi büyük düşüş göstermiştir. Bunu önlemek için Manisalılar, Manisa Tarzanının izinden giderek Manisa Hava Kirliliği Savaşını başlatmışlardır.

Dış bağlantılar Edit

Kaynakça Edit

Şablon:Manisa merkez belde ve köyleriar:مانيسا

bg:Маниса br:Manisa bs:Manisa de:Manisa el:Μαγνησία en:Manisa eo:Manisa es:Manisa fi:Manisa fr:Manisa hu:Manisa it:Manisa ka:მანისა (ქალაქი) ku:Manisa mk:Маниса nl:Manisa (stad) pl:Manisa pt:Manisa ro:Manisa ru:Маниса simple:Manisa sv:Manisa sw:Manisa war:Manisa