FANDOM

10

10. türkçe olimpiyatları mehmet ali birand şarkı finali süper yorum

Bakınız

Şablon:Birand - d

Birand
Mehmet Ali Birand

Mehmet Ali Birand
Doğum9 Aralık 1941 (1941-12-09) (78 yaşında)
İstanbul
EğitimGalatasaray Lisesi
MeslekHaber sunucusu, gazeteci, yazar ve televizyon yapımcısı
Resmî sitesiŞablon:URL

Mehmet Ali Birand (d. 9 Aralık 1941; Beyoğlu, İstanbul),[1] Türk gazeteci, yazar, köşe yazarı, haber sunucusu, televizyon yapımcısı.

Hayatı Edit

Mürvet ve İzzet Birand'ın oğlu olan Birand'ın anne kökeni Elazığ'ın Palu ilçesine dayanmaktadır[2] ve Kürt kökenlidir.[3] Galatasaray Lisesi'nde okudu. Mesleğe 1964 yılında Milliyet gazetesinde başladı. Abdi İpekçi'den sonra kısa bir dönem MilliyetŞablon:'in genel yayın yönetmenliğini yaptı. Sabah gazetesinde köşe yazarlığı, TRT ve Show TV'de 32. Gün programını yaptı ve Show TV'de ana haber bültenini sundu (1992-1995). Hâlen CNN Türk yöneticilerinden biri olmakla birlikte CNN Türk'te günlük haber programı ManşetŞablon:'i ve 32. GünŞablon:'ü; Kanal D'de ise ana haber bültenini sunmaktadır. Evli ve Umur Ali Birand'ın babası olan Mehmet Ali Birand, Fransızca ve İngilizce bilmektedir ve aynı zamanda Belçika vatandaşıdır.[4]

Adı, 1996-1997 yıllarında 28 Şubat sürecinde "andıç" adlı belgede geçti.

TRT için 32. Gün programını hazırladığı dönemde sahtecilik ve dolandırıcılık iddiası ile hakkında açılan kamu davasından yargılandı ve hüküm giydi. Olayı ortaya çıkaran TRT Teftiş Kurulu raporunda Birand'ın kurumu uğrattığı zarar: 2 milyon Belçika Frangı, 4 milyon 650 bin İtalyan Lireti, 104.100 Fransız Frangı, 34.600 ABD Doları, 28.400 İngiliz Sterlini, 35.360 Avusturya Şilini, 1.558 Alman Markı, 310 İsviçre Frangı olarak belirlenmiştir.[4][5]

Ankara 17. Asliye Ceza Mahkemesi'nin Esas 1994/1315 sayılı kararıyla TRT`yi dolandırmaktan 11 ay 20 gün hapis cezası almıştır. Cezası Yargıtay tarafından da onanan Birand, TRT'nin zararını geri ödemiş ve aldığı hapis cezası paraya çevirilmiştir. Hakkında aynı suçtan açılan ikinci bir davada, mahkemece suçu sabit görülmekle birlikte zaman aşımı nedeniyle dava düşmüştür.[4][5]

Rol aldığı filmler ve diziler Edit

Çalıştığı gazeteler Edit

Çalıştığı TV Kanalları Edit

TV programları Edit

  • 1985-1992: 32. Gün (TRT 1)
  • 1992-1995: 32. Gün (SHOW TV)
  • 1995: 32. Gün (ATV)
  • 1995: Seçim 1995 (SHOW TV)
  • 1995-1998: 32. Gün (SHOW TV)
  • 1999: 32. Gün (KANAL D)
  • 1999-2005: 32. Gün (CNN TÜRK)
  • 1999-2005: Manşet (CNN TÜRK)
  • 2002: Seçim 2002 (CNN TÜRK)
  • 2004: Seçim 2004 (CNN TÜRK)
  • 2005-: 32. Gün (KANAL D)
  • 2005-: Kanal D Ana Haber Bülteni (KANAL D)
  • 2007: Seçim 2007 (KANAL D)
  • 2009: Seçim 2009 (KANAL D)
  • 2010-: 32. Gün (CNN TÜRK)
  • 2010: Referandum 2010 (KANAL D)
  • 2011: Seçim 2011 (KANAL D)

Eserleri Edit

32. Gün 20 Yılın Perde Arkası
  • 1996, Türkiye'nin Gümrük Birliği macerası (1959-1995)
  • 1997, Panorama '97 CD-ROM 32. Gün Dünya'da ve Türkiye'de Yılın Olayları
  • 1999, 12 Eylül: Türkiye'nin miladı
  • 2000, 12 Mart: İhtilalin pençesinde demokrasi
  • Emret komutanım
  • 30 Sıcak gün
  • Diyet: Türkiye ve Kıbrıs üzerine uluslararası pazarlıklar 1974-1980
  • The Özal Bir Davanın Öyküsü, Mehmet Ali Birand, Soner Yalçın
  • Türkiye'nin Büyük Avrupa Kavgası 31 Temmuz 1959'dan 17 Aralık 2004'e
  • Türkiye'nin Avrupa Macerası 1959 - 1999
  • Mehmet Ali Birand
  • 2012, Son Darbe: 28 Şubat

Palu 'lu annesiEdit

M. Ali Birand Kürt olmakla gurur duyuyorum. (Söz Sende - 26.11

M. Ali Birand Kürt olmakla gurur duyuyorum. (Söz Sende - 26.11.2012)

Milliyet gazetesi yazarı Can Dündar’ın “Birand:Bir Ömür Ardına Bakmadan” isimli kitabı, gazeteci Mehmet Ali Birand’ın yaşamını ele alıyor. Kitapta Birand’ın hayatından bir çok önemli ayrıntı var. Bunlardan biri de Birand’ın Kürt kökenli olduğunu ilk kez açıklaması.

Hürriyet yazarı Ayşe Arman, bugün Mehmet Ali Birand’la yaptığı söyleşide konunun ayrıntılarını sordu. Birand Arman’ın sorularını şöyle yanıtladı:

“Kürt olduğunuzu da bu kitapla öğreniyoruz. Nasıl bir Kürtsünüz?

- Asimile olmuş bir Kürt! Kendimi hiç Kürt gibi hissetmedim. Zaten bilmiyordum da. Demek ki ailem için Kürtlük bir zulümmüş. Kürt kökenli olduğunu söylemek kötü bir şeymiş. Söylemediler. Cemre, didikliye didikleye, dayım Mahmut Dikerdem’e sora sora öğrendi. Ama Kürtlerin sorunlarıyla ilgilenmemin, Kürtlüğümle alakası yok.

Peki niye şimdi bu kitapla açıklıyorsunuz?

- Herhalde daha önce ortaya çıkmasına ben de hazır değildim. Zaman aldı.

Tam olarak neresi?

- Elazığ, Palu.

Gidip gördünüz mü?

- Yok hayır. Zaten o Palu gitmiş başka bir yere taşınmış, izi mizi de kalmamış.”

TRT macerasıEdit

Dolandırıcılıktan hükümlü Mehmet Ali Birand'ın utanması var mı?

ecolasan@hurriyet.com.tr

SEVGİLİ okuyucularım, bizim medyada ahkám kesen bazı tipleri zaman zaman belgeleriyle açıklamak gerekiyor.

Bugüne kadar çok yazdım. Bunlardan biri Mehmet Ali Birand. Bu şahıs geçmişte TRT'de çalışıyor ve orada program yapıyor. Fakat bu süre içerisinde TRT'yi sürekli olarak sahte belgelerle, düzmece faturalarla dolandırıp yolunu buluyor.

Olaya TRT Teftiş Kurulu el koyuyor ve geniş kapsamlı bir araştırma yapılıyor. Müfettişler Avrupa'ya gidip Mehmet Ali'nin düzmece belgelerini orada bile ortaya çıkarıyor. Mehmet Ali hakkında kapsamlı raporlar düzenleniyor. Polis laboratuvarı, bu adamın düzmece faturalarını inceliyor, imzaların Mehmet Ali Birand'ın elinden çıktığını belgeliyor. Şimdi size yaklaşık 200 sayfadan oluşan ve onun sahteciliğini kanıtlayan rapordan kısa bir alıntı:

‘‘Mehmet Ali Birand'ın mevcut olmayan firmalar adına kendi el yazısıyla sahte faturalar ve belgeler düzenlediği, firmalarca düzenlenen faturaları tahrif ettiği (örneğin 100 dolarlık faturanın önüne 1 rakamı ekleyip TRT'den 1.100 dolar çekiyor) bedelini tahsil ettiği faturaların bir süre sonra ikinci nüshasını veya fotokopisini ibraz ederek, bir defa yapmış olduğu harcamayı Kurum'dan iki defa tahsil ettiği, Kurum'un ödediği faturaların ikinci nüshasını veya fotokopisini ibraz ederek bir kere de (TRT'den) kendisinin tahsil ettiği, ödenmesi mümkün olmayan harcama kalemlerine ait belgeleri program harcaması gibi göstermek amacıyla ibraz edip bedelini (bir kez daha) tahsil ettiği, kendisinin, eşinin ve çocuğunun özel harcamalarını da eşinin belgedeki adını silerek tahsil ettiği anlaşılmıştır. Bu durum Brüksel ve Paris Ticaret Sicili Dairelerinin kayıtları, Brüksel Büyükelçiliğimizin resmi yazıları ve Polis Laboratuvarları ekspertiz raporlarıyla da kesin olarak tespit edilmiştir...’’

Bu adamın TRT'den ‘‘sahtecilik’’ yöntemiyle tırtıkladığı para, Teftiş Kurulu raporuna göre şöyle:

2 milyon Belçika Frangı, 4 milyon 650 bin İtalyan Lireti, 104.100 Fransız Frangı, 34.600 ABD Doları, 28.400 İngiliz Sterlini, 35.360 Avusturya Şilini, 1.558 Alman Markı, 310 İsviçre Frangı.

Gördüğünüz gibi, uyanık Mehmet Ali hangi ülkeye gitse marifetini sergilemeyi başarmış, devletin ve milletin parasını cukkalamış.

Mehmet Ali Birand hakkında kamu davası açılıyor, SAHTECİLİK ve DOLANDIRICILIK iddiasıyla yargılanıyor. Ankara 17. Asliye Ceza Mahkemesi'nin Esas 1994/1315 sayılı kararıyla 11 ay 20 gün hapis alıyor. Bu karar Yargıtay tarafından onanıp kesinleşiyor. Mahkemenin gerekçeli kararından bir cümle:

‘‘Kurumun (TRT'nin) zararını ödemesi ve sanığın hal ve tutumu lehine indirim olarak değerlendirilmiş olmakla, cezasından 1/6 oranında indirim yapılarak 11 ay 20 gün HAPSİNE.’’

Adam ne yaptıysa bilerek, bilinçli olarak yapıyor... Ve günün birinde foyasının ortaya çıktığını görünce, TRT'nin istediği bütün parayı geri ödüyor. Yine de hüküm yemekten kurtulamıyor ve yüz kızartıcı suçtan aldığı hapis cezası paraya çevriliyor.

Aynı dolandırıcılık ve sahtecilik suçlarından hakkında ikinci bir dava daha açılıyor. Fakat bu kez Mehmet Ali Birand'ın imdadına ‘‘zamanaşımı’’ yetişiyor. Diğer mahkemenin kararında ‘‘Suç sabit görülmüştür ama zamanaşımı nedeniyle dava düşmüştür’’ deniliyor.

Her gün ekranlarda ahkám kesen, gazetelerde köşe yazısı yazan bu Mehmet Ali Birand'ın yüzü, acaba hiç kızarıyor mu?

Hiç utanıyor mu? Karısının, çocuğunun, karşısına alıp söyleşi yaptığı insanların yüzlerine nasıl bakıyor?

Bu vatandaş eğer mert ve yürekli adamsa kaçmasın, gelsin karşıma otursun. Ekranda veya istediği herhangi bir yerde bu konuyu kamuoyu önünde ve belgelerle tartışalım. Eğer o haklı çıkarsa ben özür dileyip gazeteciliği bırakayım. Eğer ben haklı çıkarsam Mehmet Ali desin ki ‘‘Evet arkadaş, ben devleti dolandırdım, enselendim, yargılanıp hüküm giydim. Bu durumda gazetecilik yapamam...’’

Haydi Mehmet Ali, hodri meydan. Var mısın? NAMUSUNUN ve ŞEREFİNİN hesabını verebilir misin? Yüreğin yeter mi? Sakın eveleme geveleme yapma. Net ve somut yanıtını bekliyorum.

Emin Çölaçan

Apo ile ropörtaj Edit

Mehmet Ali Birand ın Abdullah Öcalan Röportajı (1992)

Kaynakça Edit

Dış bağlantılar Edit

en:Mehmet Ali Birand ku:Mehmet Ali Birand