FANDOM

Mehmet Nuri Conker
1882-11 Ocak 1937
Dosya:ALBAY NURI CONKER.jpg
Mehmet Nuri Conker
Doğum Yeri: Selanik
Ölüm Yeri: Ankara
Bağlılığı: Türkiye Cumhuriyeti
Rütbesi: T.C:Albay
Savaş/Çatışma: Kurtuluş Savaşı
Madalya

İstiklal Madalyası

Sonraki İşi: Milletvekili

Mehmet Nuri Conker (d. 1882, Selanik, Osmanlı İmparatorluğu), (ö. 11 Ocak 1937, Ankara), Türk asker ve siyasetçi.

KariyeriEdit

1902'de Harbiye'yi, 1905'de Harp Akademisi'ni bitirdi. 1920 Haziran'ında Ankara'ya gelerek Kurtuluş Savaşı'na katıldı. Kendisine önce TBMM tarafından basın ve istihbarat müdürlüğü görevi, bir süre sonra da Ankara Bölge komutanlığı verildi. Kısa bir süre de Ankara valiliği yaptı. 1921 Mart ayı için de bazı satın alma işleri için Almanya'ya gönderildi; Eylül 1920, Mart 1921 tarihlerinde 41. Tümen komutanlığı ve aynı zaman da Adana Valiliği görevini yürüttü.

1921 yılında kendi isteğiyle emekli olmuştur. 1925-1927 yılları arasında Kütahya Milletvekilliği, 1932-35 yılları arasında da Gaziantep milletvekili olarak TBMM başkan vekilliği yaptı.

Atatürk ile arkadaşlığıEdit

Atatürk'ün çocukluk ve silah arkadaşıdır. Atatürk, Nuri Conker'i çok severdi. Onunla şakalaşmaları, konuşmaları en samimî bir hava, içinde geçer ve birbirlerine senli benli hitap ederlerdi. Selânik'te mahalle arkadaşı, sonra Askeri Rüştiyede, Manastır İdadisinde, İstanbul Harbiye Mektebinde, Harp Akademisinde okul arkadaşlığı etmişlerdir. Hemen daima aynı yerlerde görev yapmışlardır. Bunlar sırasıyle şöyledir:

  • Selânik'te Üçüncü Ordu,
  • Hareket Ordusu, Arnavutluk harekâtı,
  • Afrika'da Trablus Garp ve Bingazi muharebeleri,
  • Çanakkale Anafartalar ve Conkbayırı muharebeleri,
  • Doğuda Muş cephesi,
  • İstiklâl harbinde ve inkılâplar devridir.

Nuri Conker ölünceye kadar çoğunlukla beraber bulunmuşlardır. Atatürk onun arkadaşlığını daima aramış ve birbirlerine karşı vefalı dost olmuşlardır.[1]

EserleriEdit

Zabit ve Komutan adlı bir eseri vardır. Atatürk'ün Zâbit ve Kumandan ile Hasbihal isimli kitabı bu eseri okuduktan sonra onunla "hasbihal" şeklinde cevabıdır.[2]

KaynakçaEdit

  1.   ATATÜRK'ün Askerlik Üzerine Kitapları (1908-1918), Prof. Dr.Afet İnan, İş Bankası Yayınları, 27 Mayıs 1959

Ayrıca bakınızEdit

Kurtuluş Savaşı'na katılan üst kademelerdeki komutanlar