FANDOM

Osmanlı Donanması veya Donanma-yı Hümâyûn, Osmanlı Deniz Kuvvetleri.

Beylik DönemiEdit

Kadırga Minyatür

Bir minyatürde Osmanlı kadırgası.

1070'li yıllarda Anadolu'da Türk Denizciliği'nin ilk ismi Çaka Bey İzmir'de donanmasını kurmuş, daha sonra ise kızını Kılıçarslan ile evlendirmiştir.

Osmanlı Devleti'nin denizcilikle ilgilenmeye başlaması İzmit ve Gemlik taraflarının, daha sonra da Karesi ilinin alınması ile başlamaktadır. Karesi Beyliği gemilerinden faydalanılarak, Rumeli'ye geçen Osmanlı, 1390 yılında Gelibolu'da önemli bir tersane yapmıştır.

Saruhan, Aydın ve Menteşe beylikleri gibi denizde kıyısı olan beylikler, Osmanlı Devleti'nin idaresine girince, onların tersanelerinden de istifade edilmişti.

Yükseliş Dönemi Osmanlı DonanmasıEdit

Piri Reis'in haritasının kalan kısmı

Piri Reis'in Haritası'nın kalan kısmı(1513)

1453 yılında Osmanlı Donanması İstanbul'un fethi sırasında ve daha sonra Gökçeada,Taşoz,Limni adalarının alınmasında görev aldı.1458-1460 yılları arasında Mora'daki Atina dükalıklarının fethi tamamlandı.1461 yılında ise Trabzon Rum İmparatorluğu ve Amasra'daki Ceneviz kolonileri fethedildi.Böylece Bizans İmparatorluğu'nun izlerine son verildi.1462 yılında Osmanlı Donanması Midilli dahil Kuzey Ege Denizi'ndeki Ceneviz adalarını ele geçirdi.Osmanlıların Ege adalarını ele geçirmeleri Venediklilerin işine gelmedi ve 1463-1479 Osmanlı-Venedik Savaşı patlak verdi.Sonraki dönemde Osmanlı Donanması Ege Denizi'nde daha fazla toprak kazandı ve 1475 yılında Karadeniz'in kuzey kıyılarındaki Kırım'a ayak bastı.

Dosya:Battle of Preveza (1538).jpg

Dağılma Dönemi Osmanlı DonanmasıEdit

Dosya:Ottoman Navy at the Golden Horn.jpg
Ana madde: Dağılma Dönemi Osmanlı Donanması

İmparatorluk son dönemlerine gelirken özellikle Abdülaziz döneminde güçlenen Osmanlı donanması II. Abdülhamit döneminde gerekli ilgiyi görmüştür ve dünyadaki ikinci denizaltı filosu kurulmuştur. İlk İki denizaltının birine "Abdülhamid" diğerine "Abdülmecid" isimleri verilmiştir.

Mahmudiye (1829)

Mahmudiye 1829 yılında İstanul Tersanesi'nde inşa edilmiştir.Uzun yıllar dünyanın en büyük savaş gemisi olmuştur.62x17x7 m boyutlarında olan gemi 3 güverte ve 128 topa sahipti.Kırım Savaşı sırasındaki Sivastopol Kuşatması (1854-1855) da dahil olmak üzere çok sayıda önemli deniz savaşına katıldı.

Savaş gemisi inşaasıEdit

Haliç TersaneleriEdit

Ana madde: Haliç Tersaneleri

Haliç Tersaneleri, Kasımpaşa’dan Hasköy yönüne doğru Haliç, Camialtı ve Taşkızak Tersanelerini kapsar.

deniz askerinin harp sınıfıEdit

Dosya:Ottoman Galleon.jpg

Komutanı "Kaptan Paşa" olarak adlandırılan deniz askerleri Tersane Halkı ile Harp Sınıfından oluşan Tersane Ocakları denen ocaktan oluşurdu. Tersane Kethüdası ve Tersane Ağası'da deniz askerlerinin büyük rütbeli komutanlarıydı. Sonraları Kapudane-i Hümâyun adını alan birincisi Kaptan Paşa'nın yardımcısı, ikincisi ise yokluğunda vekalet eden komutandı.

Levendler

Tımar ve zeamet kişilerid

Tayfalar

Forsalar

Kalyoncu sınıfı 17. yüzyıl sonunda eklenmiştir.

FilolarEdit

Dosya:Sapienza deniz savasi.jpg

Osmanlı Donanmasının bölümleri:

Galeri Edit

Ayrıca bakınız Edit

Şablon:Askeri-tarih-taslak

Şablon:Osmanlı-taslak

Kaynaklar Edit