FANDOM

Dosya:Balıkesir location Susurluk.svg

Susurluk, (Osmanlıca:[1]فرط ; Fırt) Balıkesir'in bir ilçesidir. İlçe merkezinin nüfusu 23.800'dür. Susurluk ilçesi Balıkesir iline bağlı bir ilçe olup, ilin kuzey doğusunda yer almaktadır. İlçenin doğusunda Bursa'ın Mustafakemalpaşa ilçesi, kuzeyinde yine Bursa'nın Karacabey ve Balıkesir'in Bandırma ilçeleri, batısında Manyas, güney ve güney doğusunda Kepsut ilçesi yer almaktadır. Ayranı ve tostu ile bilinir.

Tarihçe Edit

İlçe Lidyalılar, Romalılar, Bizanslılar ve Selçukluların egemenliklerinden sonra, Karesi Beyliği’nin idaresine geçmiştir. Osmanlı idaresine geçmesi Orhan Gazi zamanında gerçekleşmiştir.

Susurluk'un bulunduğu yer, Karesi Beylerinden İne Bey Vakfına ait ormanlık ve bataklık boş bir alan iken İne Bey’in torunları burasını Susığırlık adı altında bir çiftlik halinde idare etmiştir. Daha sonra 1634'te Karaman tarafından gelen akıncılar, Hacı Hatip Oğulları buraya yerleşmişlerdir.

Susığırlık çiftlik halinde iken, Bursa ve İstanbul’a geçen kervanların konaklama yeri olmuştur. 1858 ve 1878 Türk-Rus savaşında Anadolu’ya göç eden Bulgaristan ve Kafkas Göçmenleri ve sonraları Ahmet Vefik Paşa tarafından iskan ettirilen Türkmen aşiretleriyle kalabalıklaşmıştır. Susurluk 1892'de bucak, 1926'da ilçe olmuştur. 5 Eylül 1922 Susurluk’un düşman işgalinden kurtuluş günüdür. Her yıl 5 Eylül'de “Kurtuluş Bayramı” törenlerle kutlanmaktadır.

3 Kasım 1996'da meydana gelen trafik kazası ve ardından patlak veren skandalla (Susurluk davası) tanınan Susurluk ilçesi, Türkiye'nin gündemine derin devlet tartışmalarını getirmiştir.

Coğrafi Yapı Edit

Doğu kesimini Çataldağ (1336 m), batı kesimlerini Sularya dağlarının uzantısı olan Keltepe (881 m) engebelendirir. Dağlık alanlar ormanlarla kaplıdır.

Susurluk ilçesi deniz seviyesinden ortalama olarak 63 m yüksekliktedir. Fazla yüksek olmayan engebeli arazilerden oluşan ilçe toprakları,ilin kuzey doğusunda yer almaktadır. İlçe merkezinin doğusundan (Simav) Susurluk Çayı geçmekte ve şehri eski Susurluk ve Karşıyaka Mahallesi olarak ikiye bölmektedir, ilçenin güney batısından gelip şehrin içinden geçen Hatap deresi, şehrin doğusunda Susurluk Çayı'yla birleşmektedir. Şehrin doğusunda yer alan Çataldağ'dan gelen ve Susurluk Çayı'yla birleşen Çaylak Deresi ilçenin su kaynağı olmuştur. Kıyısında Çaylak Mesire Yeri vardır.

Ulaştırma ve Alt Yapı Durumu Edit

Ulaşım imkanları bakımından ilçe merkezi çok elverişli bir konumda olup, İstanbul, İzmir, Balıkesir ve Bandırma (Hızlı Feribot) karayolu üzerindedir. İlçe merkezi etrafında bulunan dinlenme tesisleri birçok vatandaşa istihdam sağlamaktadır. İlçenin Balıkesir’e uzaklığı 44 km, Bursa iline uzaklığı 108 km'dir. Susurluk merkezinden çevre il, ilçe ve köylerin hepsine ulaşım imkanı vardır. 9 köyün ulaşımı stabilize yol, 35 köyün ulaşımı asfalt yol ile sağlanmaktadır. İzmir-Bandırma demiryolu ilçeden geçmekte olup, en yakın sivil hava alanı ise 108 Km. uzaklıktaki Bursa hava alanıdır. Bandırma’dan her gün karşılıklı olarak düzenlenen Bandırma-İstanbul Hızlı Feribot seferleri ilçe için de ayrı bir yarar sağlamaktadır.

İlçe elektrik bakımından “Ulusal Enterkonnekte” şebekeye bağlı olup; şehir içi şebekesi yeterlidir. Balıkesir ile Susurluk arasına ikinci bir enerji nakil hattının istimlak çalışmaları devam etmektedir. Şehrin içme suyu miktar olarak yetersiz olup, dağıtım şebekesi eskidir. Mevcut suyun fazlalaştırılması için Çataldağ İçme ve Sulama Göleti programa alınarak, 13.11.2001 günü temeli atılmış, 2008 yılı içinde tamamlanacaktır. İlçeye bağlı 44 köyün içme suyu şebekelidir. İlçe merkezinde 9.216, köylerimizde 6.241 olmak üzere toplam 15.457 abonelik otomatik telefon santralleri mevcut olup, merkezde 1, köylerde ise 14 santral bulunmaktadır. Bütün köylerde telefon hattı mevcuttur.

Nüfus Edit

İlçenin nüfusu 2008 genel nüfus sayımına göre 47.843'tür. Bunun 23.800'ü ilçe merkezinde, 24.065'i ise ilçeye bağlı kasaba ve köylerde yaşamaktadır.

Yıllara göre ilçe nüfus verileri
Yıllar Merkez Köyler Toplam
2008 23.778 24.065 47.843
2000 22.305 20.802 43.107

İdari yapıEdit

İlçenin 2 Kasabası, 45 Köyü ve bu köylerle bağlı 8 Mahallesi bulunmaktadır. Merkez Belediyesi ile birlikte Göbel ve Karapürçek beldelerinde belediye teşkilatı bulunmaktadır.

EğitimEdit

İlçe merkezinde 6 İlköğretim Okulu, 5 Ortaöğretim Okulu, 1 Genel Lise, 1 Anadolu Lisesi, 1 Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi, 1 İmam-Hatip Lisesi, 1 Kız Meslek Lisesi bulunmaktadır. Ayrıca Mesleki Eğitim Merkezi Müdürlüğü 2001-2002 Öğretim yılında eğitim öğretime açılmıştır. Balıkesir Üniversitesine bağlı Susurluk Meslek Yüksek Okulu mevcut olup; bünyesinde Süt Ürünleri Programı ve Et Ürünleri Programlarını bulundurmaktadır.Ayrıca ilçede bulunan Susurluk Anadolu Teknik Lisesi Balıkesir'in en iyi lisesi olarak kabul ediliyor.

EkonomiEdit

Susurluk, ayranı ile meşhurdur. İlçe sınırlarında, Bursa-İzmir karayolunda olması sebebiyle, pek çok dinlenme tesisi bulunur. Dinlenme tesisleri ve beraberindeki fabrika satış mağazaları ilçe ekonomisine ve istihdama çok büyük katkılar sağlamaktadır.

İlçe topraklarının engebeli yapısı hayvancılıkta yol alınmasına neden olmuştur. İlçe ekonomisi büyük oranda küçük ve büyük baş hayvancılığa ve ondan elde edilenlerin işlenmesine dayanır. Yörsan Süt ve Süt Ürünleri Fabrikası ile Susurluk Şeker Fabrikası ilçe merkezinde bulunur. İlçe köylerinde ise Assan Aş ve Fide Aş Konserve Fabrikaları, Ümiteli Köyünde Ahi Güven ve Uçar Donmuş Gıda Fabrikaları ile Askon Meyve Suyu Fabrikası bulunmaktadır. Dört Mevsim Et Aş Entegre Tesisi, Göbel Belediye Mezbahası ve Bozkan sakadat İşletmesi, ülkemizin en önemli hijyenik et ve et ürünleri üretim tesisleri arasında bulunmaktadır.

İlçede tarımsal ekonominin şah damarı hayvancılıktır. Tümü saf ırk olan 30.000 büyükbaş hayvan, bunun yanında 30.000 baş küçükbaş damızlık hayvan bulunmaktadır. Bu nedenlerle hayvancılık ve hayvan beslemeye yönelik yem bitkileri ekilişleri ilçenin en önemli ekonomik kaynağını oluşturmaktadır.

İlçede Tarım faaliyetleri, oldukça çeşitli ve yoğundur. En önemli Tarım ürünleri; Şekerpancarı, Domates, Biber, Ayçiçeği, Buğday ve diğer tarım ürünleridir. İlçe sanayisi de; potansiyelimiz olan Tarım ürünlerimize dayalı olarak çalışmaktadır. İlçemizde bolca, Salça ve Konserve, hazır yemek ve dondurulmuş gıda, konsantre fabrikaları bulunmaktadır.

İlçede aynı zamanda, meyveciliği geliştirme projesi kapsamında, meyve üretimi de teşvik edilmekte, İlçe Tarım Müdürlüğü ve S.S. Susurluk ve Köyleri Yaş Sebze Meyve Yetiştiricilikleri Kooperatifi fidan desteği sağlamakta, Seracılık faaliyetleri de yaygınlaşmaktadır.

Tarım arazilerinin % 92'si tarım arazisi, %6'sı Sebze - Meyve alanı, %0,5'i Bağlık arazi, geriye kalan %1,5'i nadas alanı olarak kullanılmaktadır.

SporEdit

Susurluk Belediyespor futbol kulübü bu ilçededir.

Türkiye şampiyonlukları olan Susurluklu bazı sporcuların isimleri:

  • Samet DEVELİ-Karate
  • Erolcan KAHYAOĞLU - Karate
  • Ümit Erkan TUNÇ- Karate
  • İsmail Çaylak - serbest güreşçi,
  • Enver Karahan - serbest güreşçi,
  • Onur ve Oktay Akdeniz kardeşler - Karate.
  • Ali Kayan Balıkesir bölge şampiyonu,
  • Mesut Kayan Boks (Yıldızlar Türkiye 3.sü)

Ayrıca Susurluk'ta ikamet eden Samet DEVELİ Avrupa ve Dünya Karate Şampiyonalarında aldığı derecelerle, Balkan ve Uluslararası müsabakalardaki başarılari ile Susurluk'ta bir ilki başarmış sayısız Türkiye şampiyonlukları ve dereceleri bulunmaktadır. Ahmet Göksel Karacan'ın Türkiye, uluslararası ve okulu adına karate branşlarında 50'ye yakın derecesi bulunmaktadır. Ahmet Karacan 2008-2009 doneminde Türkiye'den birinci olarak Avrupa Karate Şampiyonası'na katılmış ve Paris'teki bu şampiyonada 5. olmuştur.

Bir diğer sporcumuz da, PTT yürüyüş milli takımının uzun yıllar kaptanlığını yapmış olan Posta dağıtıcısı Abdullah Yatar'dır. Ferdi olarak 6 kez Türkiye Şampiyonluğu, 1 kez Balkan ikinciliği ile 1 kez de Avrupa Posta Dağıtıcıları yürüyüş yarışmasında Avrupa altıncılığına ulaşmıştır. Başarılarından dolayı Susurluk Belediyesi encümenince Yeni Sanayi Bölgesi'nde açılan caddeye "Abdullah Yatar Caddesi" ismi verilmiş ve ismi ölümsüzleştirilmiştir.

TurizmEdit

İlçede 2 adet kaplıca vardır. Biri Bandırma yolundaki Ilıcaboğazı Kaplıcaları (şehir merkezinden yaklaşık 23 Km.) diğeri ise Yıldız Köyü Kaplıcaları Balıkesir yolunda şehir merkezine yaklaşık 17 Km. mesafededir. Ayrıca Türkiye'nin en büyük alışveriş merkezlerinden Ulusoy Outlet Park Balıkesir karayolunda Susurluk'a 10 Km. mesafede yer almaktadır.

Ayrıca Bakınız Edit

BağlantılarEdit

KaynakçaEdit

  1. Tahir Sezen "Osmanlı yer adları" sf. 67, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü (2006).

Şablon:Balıkesir ilçeler Şablon:Susurluk belde ve köyleri