FANDOM

Kamusal alanlada
Bakınız

Şablon:TYÇP d {{TYÇP}}

TYÇP - Toplum Yararına Çalışma Proğramı

Kaymakam Eyüp Sabri Kartal'ın 2004 den beri uyguladığı ve Başbakanlığa da sunulan Fakirlerin Kamusal Hizmetlerde Part-Time İstihdamı Projesi nin Mersin İl Öİ eski Genel Sekreteri Ahmet Zahteroğullarının Yenişehir Kaymakamına ;"Abi İş-Kur Yönetim Kurulunda sizin fakir istihdamı projesini gündeme getirdim" , dediği projedir. Bu proje 2011de Mersin'de 1000 kişde uygulanmıştır.2012 de tüm Türkiye'de uygulanmıştır. Mersin'de 2013 de 2500 den fazla kişi istihdam edilmektedir.

TÜRKİYE İŞ KURUMU İŞGÜCÜ YETİŞTİRME VE UYUM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ 2004

Türkiye İş Kurumu İşgücü Uyum Hizmetleri Yönetmeliği 29/06/2012 tarihli ve 28338 RG
İşgücü Uyum Yönetmeliği
TYÇP/Tez konuları
Fakir istihdamı
Part Time istihdamla İngiltere'de istihdam artışı Kasım 2010 da arttı
Fakirlerin Kamusal Hizmetlerde Part-Time İstihdamı Projesi Toplum Yararına Çalışma Proğramı'nın örnek alındığı ilk proje uygulamasıdır.
İstihdam - Çalışma
Şablon:İstihdambakınız

Sayın Yiğit Aydın,

Emalinizii büyük bir heyecanla okudum.

Malinize çok teşekkür ederim.

Projeye ilgininiz beni çok duygulandırdı...

Tezinizde, özellikle "Türkiye'de istihdamı artırıcı politika olarak kamu yararına çalışma programları"nı araştırıyorum, demişsiniz. Tebrik ederim.

Gerçekten iyi bir tez konusu seçmişsiniz...

Size ve iktisat alanındaki akademik çalışmalara bu tezinizin çok katkı sağlayacağını tahmin ediyorum.

Fakat, değerli kardeşim, benim bu çalımalarımdan nasıl haberiniz oldu? ve bana nasıl ulaştınız.? Beni Almanya'dan da arayan ve akademik çalışma yapan hocalar oluyor. Ben de şaşırıyorum. Neden beni arıyorlar? Oysa ben sıradan bir kaymakamım... Bu işe çok şaşırıyorum.

Ama şunu içtenlikle söyleyebilirim ki bu programlar krizin etkilerinin en aza indirilmesinde çok etkililer.

Kadının istihdama katılımının artırılması ve işgücünün üretkenliğinin artırılması noktasında gerçekten de büyük önem arz etmektedir.

Yenişehir Kaymakamlığı SYDVce istihdam edilenlerin içerisnde % kaçının kadın olduğunun tam yüzdesini bilmiyorum. Bizim idari personelden alayım. Ama yaklaşık söyleyebilirim. %70 i belki daha fazlası kadın idi.

Bildiğiniz gibi , bu programların etkilerinin daha iyi gösterilmesi için , program hakkındaki verilerin işlenerek kimi ekonometrik modellerde kullanılması ve işlerliğinin kanıtlanması çok önemlidir.....

Bununla alakalı size tam % leri verebiliriz. Böylelikle projenin kadın istihdamı ve diğer alanlarda işlerliğini kanıtlamış olur....

Adam Smith'in modeline Keynes'in modellerine oturtabilirsiniz.

Yada "Türkiye'de yoksulların istihdamla himayesi ekonomik modeli" içerine oturtabilirsiniz.

Proje, sizin de bahsettiğiniz gibi gerçekten çok önemli ve çok etkin bir proje.

Bunun faydası şu: (Yenişehir Kaymakamlığı SYDV uygulaması olarak) *Genelde ailede hiç sosyal güvencesi olmayan kişiler istihdam edilmekte

  • Fakirlerde dilencilik gibi istenmeyen haller kaldırılmakta.
  • Çalışabiliyorsa dilenme yerine çalıştırma sağlanıyor. Ben buna Adam Smith'in "kriz döneminde devlet hiç bir şey yaptıramıyorsa kuyu kazdırmalı ve kapattırmalı" diyor ya aynen onun gibi...
  • Biz ilave olarak istihdam sağlıyoruz.
  • Okulların hijtenini sağlıyoruz. (2011 de Mersin in tamamında 40 beyaz bayrak dağıtıldı, 20 tanesi Yenişehir'in . Mersin 1.6000.000 nüfuslu , Yenişehir 200.000 yok bile...Yani 200.00 , 1.400.000 e denk iş yapılıyor.).
  • Okul aile birliklerinin ve velilerin sırtına binen ekonomik yükü azaltıyoruz.
  • Okulların temizlik parası toplamasının önüne geçiyoruz.
  • Kayıtta para toplayan pek çok idareci soruşturma geçirirken , şimdi bu dertten kurtuluyor.
  • Yapılan ayni ve nakdi yardımların aksine bu gibi projeler ,ekonomik canlanma ve yoksulluk sınırının altında yaşayan kişilerin azaltılması noktasında daha etkin bir yerde duruyor.
  • Bu proje yardımlarda turnusol kağıdı fonksiyonuna sahip. Her gelen fakir müracaatçıya sizi toplum yararına part time çalıştıralım, diyoruz. Eğer kişi, başka gizli bir işi yani "kayıt dışı istihdamı" varsa hemen açığa çıkıyor. Mesela" ben çocuk bakıyorum, Ayda 600 TL alıyorum, nurda çalışmam ", diyor. Bizde bunları kayıt altına alıyoruz ve taleplerini reddediyoruz.
  • Bu sefer karşılıksız yardımlar gerçek sahiplerine gidiyor.

Yiğit Bey, "Toplum Yararına Çalışma Projesi " ile ilgili verileri vermeleri için arkadaşlara talimat vereceğim.

Size önerim, eğer tezinizi "Toplum Yararına Çalışma Projesinde Yenişehir Modeli" bazında projeyi irdelerseniz, hem tez alanınız daralır. Hem de tam ve yeterli bilgiye ulaşabilirsiniz.

Bu arada, "Toplum Yararına Çalışma Projesi"nin tarihçesi hakkında ileride sizlere ayrıntılı bilgi vereceğim. Aslında bizim modelimiz, ülke genelinde olmasa da Kaymakamların ilçe bazında uygulaması olarak, daha eskiden de vardı...

Yani bu tarz istihdam tabloda gösterdiğiniz ülkelerden önce de Türkiye'de vardı.

Yalnız Kaymakamlar kaçak olarak sosyal istihdamda fakirleri çalıştırırlar ve sonra da bazılarının başları belaya girerdi....

SSK ve Maliye ile sorunlar yaşarlardı.

Bu konuda yargılanan o kadar çok Kaymakam vardır ki...

Sırf fakirlere verecekleri sigorta primi olmadığı için meslektaşlarımız yargılanmışlardır.

Kaçak işçi çalıştırdıkları için yargılanmışlardır.

Çünkü bu tarz projelerin başlangıcını daha önce görev yaptığım ilçelerde de uyguladım. Meriç te Adaklı'da vs.

Ama esas sistemli uygulanmasıi yani sgk pirimi vergisi vb ödemeleri sorunsuz olarak projelendirilmesi Beşikdüzü'nde 2004 yılında tarafımdan yapıldı..

Daha önceki istihdamlar sorunluydu diyeyim, gerisini siz anlayın...

Bizim yaptığımız yenilikler veya farklılık nedir? onu da ilerde sizlere anlatacağım. Şimdilik hızlıca sizlere bir şeyler karaladım.

Umarım bu giriş sizler için yeterli olur.

Tez çalışmanızda başarılar dilerim.

Teşekkürler ve iyi çalışmalar.

Eyüp Sabri KARTAL

Eyüp Sabri Bey,-

Öncelikle ilginiz için teşekkür ederim.

Ben İTÜ'de İktisat Yüksek Lisans öğrencisiyim.

Tezimde, özellikle Türkiye'de istihdamı artırıcı politika olarak kamu yararına çalışma programlarını araştırıyorum .

Dünya genelinde aşağıdaki tabloda da görüldüğü gibi Hindistan, Güney Afrika , Meksika, Rusya vb. ülkelerde sizin de önerdiğiniz ve başlattığınız Toplum Yararına Çalışma Programı gibi aktif politikalar yürütülmektedir.

Bu programlar akademik literatürde krizin etkilerinin en aza indirilmesi, kadının işgücüne katılımının artırılması ve işgücünün üretkenliğinin artırılması noktasında büyük önem arz etmektedir.

Sizin de bildiğiniz gibi , bu programların etkilerinin daha iyi gösterilmesi için , program hakkındaki verilerin işlenerek kimi ekonometrik modellerde kullanılması ve işlerliğinin kanıtlanması çok önemli.

Projenin çok önemli ve etkin bir proje olduğunu düşünüyorum.

Yapılan ayni ve nakdi yardımların aksine bu gibi projeler ,ekonomik canlanma ve yoksulluk sınırının altında yaşayan kişilerin azaltılması noktasında daha etkin bir yerde duruyor.

Eğer proje ile ilgili verilere ulaşabilirsem bu program üzerine yapacağım akademik araştırmam daha sağlıklı bir hal alacaktır.

Sizden bu konuda tavsiye ve önerilerinizi bekliyorum.

Desteğiniz ve ilginiz için teşekkür ederim.

Yiğit Aydınİstanbul

Teknik Üniversitesi