Topal Osman
1884 – 2 Nisan 1923
200px
Doğum yeri Giresun
Ölüm yeri Ankara
Bağlılığı Türkiye
Hizmet yılları 1912-1923
Rütbesi Yarbay
Birimleri Merkez Ordusu
42. Gönüllü Alayı
47. Gönüllü Alayı
Savaşları/Çatışmaları Balkan Savaşları
Pontus Ayaklanması
Koçgiri İsyanı
Madalyaları İstiklal Madalyası

Şablon:Topal - d {{Topal}}

Topal - Topal Timur
Aksak - Aksak Timur
Paşmak

Osman Bacak kıran, demektir
Osman, bacak kıran demek olup, Osmanlılar, Avrupa'nın bacağını kırmıştır
Topol Osman
Topal Osman Olayı Tiyatrosu - Güfte:Rıza Nur
Topal Osman Ağa
Topal Osman Paşa

Topalak çorbası

Topal Osman Ağa (1883, Giresun - 2 Nisan 1923, Ankara) Türk asker, milis yarbayı. Mustafa Kemal'in Giresunlulardan oluşan ve 19 Mayıs 1919'dan itibaren yanından ayırmadığı muhafız kıtasının komutanı.

Askerlik hayatı[düzenle | kaynağı değiştir]

Balkan Savaşları, Balkan harbinde Çatalca cephesinde Bulgarlara karşı savaşırken sağ diz kapağından yaralandı. Şişli Etfal hastanesinde tedavi oldu. İstiklal Harbinde Enver Paşanın Anadolu'ya girişini engelledi. Sakarya savaşında emrindeki Giresun gönüllü alayının mermisi bitince düşmana kamalarıyla saldırdı. Koçgiri İsyanı'nın bastırılmasında görev aldı.

Atatürk'ün muhafız alay komutanı oldu. TBMM deki muhafız kıtası asker bulundurma geleneği Topal Osman ve Giresunlu hemşerilerinden buyana devam etmektedir.Bugün bile halen tartışılan meclisteki asker olayı o dönemden kalan bir gelenektir. Zira sadece Giresun lu muhafızları Gazi yi korumak için meclise silah ve mühimmatlarıyla birlikte girme ve oturumları dinleme ayrıcalığına sahiptiler.

Ali Şükrü beyin öldürülmesi[düzenle | kaynağı değiştir]

27 Mart 1923 tarihinde, bir gün evvel TBMM'de Mustafa Kemal Paşa'yla ağır şekilde tartışan milletvekili Ali Şükrü Bey'i evine davet etti birlikte kahve içtiler. Daha sonra Ali Şükrü bey evden ayrıldı. Bir müddet sonra Ali Şükrü bey'in kaybolduğu haberi Ankara'da yayıldı. Yapılan aramalarda, Ali Şükrü Bey'in cesedi Çankaya sırtlarında Mühye Köyü civarında boş bir tarlada gömülü bulundu.

Üzerinden yoğunlaşan şüpheler üzerine TBMM deki muhalefet tarafından hakkında yakalama emri çıkartıldı. Mustafa Kemal, başbakan Rauf Orbay'a "Topal Osman'ın çok yiğit bir adam olduğunu" belirterek bu yüzden yakalama işinin kendi muhafız taburuna bırakılmasını ve polis ve jandarma'nın bu işe karışmamasını istedi.

Bu olayın ardından Ankara'da, Ayrancı Bağları'nda Papazın bağında bulunan Topal Osman ve Giresun'lu muhafızlar muhalefetin emrine uymaz. Teslim olmalarını isteyen haberciyi öldürerek çatışmaya girer.[1] Ancak daha sonra Kardeş kavgasına meydan vermemek için fazla direnmeyen Giresun'luladan bazıları ve Topal Osman Ağa yaralı olarak ele geçirildi. Daha sonra hayatını kaybetti.

Gazinin bu olaya çok üzüldüğü, Topal Osman'ın bir Cumhuriyet şehidi olduğunu ifade ettiği ve TBMM kararıyla mezarından çıkarılıp Meclis kapısında asılarak teşhir edilmesine büyük tepki gösterdiği söylenir.

Tanıkların ağzından Topal Osman Ağa[düzenle | kaynağı değiştir]

Dosya:Topal Osman'ın Giresun'daki mezarı.jpg

Topal Osman'ın Giresun'daki mezarı

  • Kâzım Karabekir, Doğu Cephesi Komutanı, 1ci Mecliste Edirne Milletvekili): Celalettin Arif (1ci T.B.M.M.'de Erzurum Milletvekili ve I.Başkanı) ve taraftarı gerici gurup kırk imzalı sahte bir telgrafla ile Mustafa Kemal Paşa'yı tehdit etmişler.(...) Mustafa Kemal'in durumu çok zayıflamıştı. Kendisine destek olacak bir kuvvet, Topal Osman'ı ve Giresun'lu Uşaklardan oluşan kuvvetlerini gönderdim.
  • İsmet İnönü: Karadenizli milli kuvvetlerin başında Osman Ağa isminde bir kumandan bulunuyordu. Bunlar Karadenizden, Giresundan gelmişlerdi. Bir askeri kuvvet olarak hemen bütün muharebelere sevk olundular. Muhaberelere iştirak ettiler, kahramanca cansiperane çalıştılar. Muharebelerden sonra çok itibarlı ve fedakar bir milis kuvveti oldular!
  • Tunalı Hilmi Bey (1ci T.B.M.M.'de Bolu Milletvekili): Giresun'un gösterdiği fedakarlık, cür'et, kahramanlık ve cesaret kalbimi sevinçle doldurdu!
  • Dr. Zeynelabidin (Abidin) Atak (1ci T.B.M.M.'de Lâzistan Milletvekili): Giresun'un gösterdiği fedakarlık,Osmanlı ,Türk ve İslam tarihinde altın kalemle yazılacak işlerdir.

İlgili Kitapları[düzenle | kaynağı değiştir]

ilgili tiyatrolar[düzenle | kaynağı değiştir]

Riza Nur ve Cehennemde bir celse de sevmedigi adamlari konusturur.

İlgili Filmleri[düzenle | kaynağı değiştir]

  • 'Topal Osman' (1966)

İlgili Şarkılar[düzenle | kaynağı değiştir]

Kaynakça[düzenle | kaynağı değiştir]

  1. Salih Bozok, Cemil S. Bozok, Hep Atatürk'ün Yanında, Çağdaş Yayınları 1985 s.117

de:Topal Osman en:Topal Osman ku:Topal Osman