FANDOM

Şablon:Musevilik

Tevrat, Tora veya Pentateuk, (Arapça:تورة tawrat, İbranice: תורה Torah, Yunanca: Πεντάτευχος Pentatevhos), Tanah ve Eski Ahit'in ilk beş kitabına verilen isim. Musa'nın Beş Kitabı olarak da bilinir. Orijinal olarak İbranice yazılmıştır. Tanrı tarafından Musa'ya indirildiğine inanılan beş kitaptan oluşur.

İslam öğretisinde Museviliğin kutsal kitabının Tevrat olduğu görüşü egemen olmuştur. Oysa Tevrat, Musevi Kutsal Kitabını (Tanah) oluşturan 39 kutsal metnin sadece ilk beşinden ibarettir.

Kökenbilim Edit

Tevrat adı, İbranice Torah sözcüğünün Arapça biçiminin Türkçe'ye uyarlanışıdır. İbranice "öğretme, gösterme, yönlendirme, öğreti, yasa" anlamına gelir.

Tevrat'ı oluşturan kitapların İngilizce ve bazı diğer Batı dillerinde kullanılan adları, Tevrat'ın 2. yüzyılda yapılmış Yunanca çevirisinden gelmiştir. Yunanca ismi olan Pentatefhos, penta (beş) ve tefhos (nüsha,fasikül) sözcüklerinin birleşiminden oluşmuştur.

Hıristiyanlık, Tevrat'ı ve Tanah'ın diğer kitaplarını kutsal kabul eder, ancak Tanrı'nın İsa vasıtasıyla yeni bir ahit getirdiğini kabul eder. Bu nedenle Musevi Kutsal Kitabını Eski Ahit olarak adlandırır. Yahudilik, İsa'yı ve Yeni Ahit'i kabul etmediği için Tanah'ın Eski Ahit olarak adlandırılmasını uygun bulmaz.

Tevrat'ın bölümleri (Musa'nın Beş Kitabı) Edit

Dünyanın ve insanın yaratılışını, cennetten kovuluşu, Nuh Tufanını, İbrani halkının ataları olan İbrahim, İshak, Yakup ve Yusuf'u anlatır.

Yahudi halkının Musa önderliğinde Mısır'dan çıkışını ve 40 yıl boyunca Sina çölünde dolaşmasını, on emrin indirilişini, temel yasaların kabulünü anlatır.

Harun'un oğullarının kâhin atanmasını ve eski İsrail'in tapınma düzenini anlatır.

İsrail halkının Sina Dağı'ndan göçüp Kenan ülkesinin doğu sınırına varıncaya kadar başından geçenleri anlatır. Ayrıca Kenan sınırında Tanrının Musa aracılığıyla verdiği yasaları içerir.

Musa'nın ölümünden önce Moav Çölü'nde halkına verdiği öğütleri içerir.

İslam inancında Tevrat Edit

İslam dini Tevrat'ı kutsal kabul eder, ancak Tevrat'ın özgün metninin zamanla tahrif edildiğini ileri sürer.

Kur'an'da Tevrat'ın Allah tarafından Musa peygambere indirilmiş bir kitap olduğu belirtilir.

"Sonra iyilik edenlere nimetimizi tamamlamak, her şeyi açıklamak, hidayete erdirmek ve rahmet etmek maksadıyla Musa'ya da Kitab'ı (Tevrat'ı) verdik. Umulur ki, Rablerinin huzuruna varacaklarına iman ederler." (En'am Suresi, 154. ayet)

"Ondan önce de bir rahmet ve rehber olarak Musa'nın kitabı vardır. Bu (Kur'an) da, zulmedenleri uyarmak ve iyilik yapanlara müjde olmak üzere Arap lisanıyla indirilmiş, doğrulayıcı bir kitaptır." (Ahkaf Suresi, 12. ayet).

Dosya:Torah and jad.jpg
Wikisource-logo
Vikikaynak'ta bu konuyla ilgili metin bulabilirsiniz.
Tevrat

Ayrıca bakınızEdit

Dış bağlantılar Edit

Şablon:Tanah Şablon:Belgesel hipotez

af:Torah

an:Torá ar:التوراة arc:ܐܘܪܝܬܐ ast:Torá az:Tövrat ba:Тора bar:Tora be:Тора be-x-old:Тора bn:তৌরাত br:Torah bs:Tora ca:Pentateuc ceb:Tora cs:Tóra da:Tora de:Tora el:Τορά en:Torah eo:Leĝo de Moseo es:Torá et:Toora eu:Tora ext:Torá fa:تورات fi:Toora fiu-vro:Toora fo:Tora fr:Torah fur:Torah ga:An Torah he:תורה hi:तोरा hr:Tora hu:Tóra ia:Torah id:Taurat is:Torah it:Torah ja:モーセ五書 jv:Torèt ka:თორა kab:Tawrat ko:토라 ku:Tewrat lad:Torá lb:Tora lbe:Таврат lt:Tora lv:Tora mr:तोराह ms:Taurat nl:Thora nn:Torá no:Tora oc:Torà pl:Tora pt:Torá ru:Тора scn:Torah sh:Tora simple:Torah sk:Tóra sq:Torah sr:Тора sv:Torah sw:Torati te:తోరాహ్ tg:Таврот th:โตราห์ tl:Tora uk:Тора ur:توریت vi:Ngũ Kinh (Môi-se) yi:תורה zh:摩西五经 zh-min-nan:Mô͘-se Gō͘ Keng