FANDOM

2012-08-04 05.22.40 ya vali yeni

Ya Vali aynalı yansıtma kufi tarzı içerisinde küçük harflerle Ya Tevvab - Ya Mun'im yazılı dev hat yazılarından Bursa Ulu Camii örneği - Vavların simetrisinden bir kayık havası verilmiş, sanki bir iç murakabeye davet var.

Bakınız

Şablon:Valibakınız - d {{Valibakınız}}

Vali İlbay Veli kökünden gelir. Allah'ın isimlerindendir.
Valiler Valilikler
Valiler kararnamesi Son valiler kararnamesi
Vali modelleri
Vali - MİA ilişkileri
Valiler/Telefon
Valilerin başkanlık ettiği kurullar Valilerin başkanlık ettiği komisyonlar
Cumhuriyet valileri Osmanlı valileri Hz.Ömer'in valileri Hz. Ali’nin Mısır Valisine Yazdığı Mektup Merkez valileri
Allah'a (C.C.) manevî yakınlık kesbetmiş olan şerif zât Cenab-ı Hakk'ın (C.C.) isimlerinden birisi. Veli' Kabuğunda olan hurma çiçeği. Veli Allah 'ın 99 isminden biri. Dost Yardımcı Sahip Koruyan
Türetilmiş Kavramlar Evliyaullah Evliya Vali Evli Tevella Mevali Mütevelli
MİA Kaymakam
TİD Vali Celalettin Tüfekçi Meslek Ödülü Vali Hüseyin Öğütçen Başarı Ödülü Vali Galip Demirel Sosyal Hizmet Ödülü Vali Orhan Erbuğ adına "Meslekte bir olay ve izleri" anı yarışması
Valilik özel kalem hizmetleri ve mevzuat Valilik ve Kaymakamlık Bürolarının Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliği
Dinde vali Kur'ân-ı kerîmde meâlen buyruldu ki: Mü'minler (inananlar), mü'minleri bırakıp da kâfirleri (inanmıyanları) evliyâ edinmesin. (Âl-i İmrân sûresi: 3/28) 2. Allahü teâlânın sevgili kulları, nefsin esâretinden kurtulup, sözleri, işleri ve hareketleri İslâmiyet'e uygun olanlar, devamlı Allahü teâlâyı hatırlayıp, ananlar.
Buna örnek:
*Hikâye-i Kesikbaş, Süleyman Çelebi'nin Mevlid-i Şerif'ine de alınan Grijgal palangasını saran Zigetvar kumandanı Kıraçin'in 1000 askerine karşı Kuru Kadının 114 kişiyle galibiyetinde şehit olan Veli ve Abdal olduğuna inanılan Deli Mehmet'in başını vermemesi üzerine Kuru Kadı tarafından yazılan Hikâye-i Kesikbaş bahri (bölümü).
Hikâye-i Kesikbaş Bahri
*Beşikdüzü'lülerin Kadırga yaylasında bulunan ve Kadırga yaylasındaki Kesikbaş Tepesinde metfundur. Sinop'taki Seyit Bilal türbesi içinde bu hikâye anlatılır. Kosovo'da Mestan Gazi türbesi için de bu hikâye anlatılır. *Ömer Seyfettin Olayı "Başını Vermeyen Şehit" adlı hikâyesinde şöyle anlatır.:
"...Hak budur ki, ol guzzâtın içinde
böyle gaziler olmasa. Zigetvar'a
bu kadar kurbi civarda, cevânib-i erbaa
kafir hisarı iken, meks ve ârâm,
bahusus böyle cenge ikdâm
ne mümkün idi..." Peçevî, s.355 Grijgal'de, komşu palangalarda Kuru Kadı için "deli oldu" diyorlardı. Her an "bekâ" bâdesini içmiş ezeli bir sarhoş gibi nihayetsiz bir gaşy, pâyansız bir şevk, sükûn bulmaz bir heyecan içinde yaşıyordu. Fakat nasıl "deniz çanağa sığmaz"sa, onun büyük sırrı da ruhuna sığmadı. Taştı. Huruç günü gördüğü harikayı herkese anlatmaya başladı. Hatta daha ileri gitti, çok iyi okuduğu "Mevlid-i Şerîf" lisanıyla o gün gördüğünü yazdı. Yüzlerce beyitlik bir destan düzdü. Ama o zaman eski şevki kayboluverdi. Ruhuna koyu bir karanlık doldu. Kalbine acı bir ağırlık çöktü. Artık Deli Mehmed'in yeşil nurdan mezarı içinde sürdüğü ilahî zevki göremez oldu. Bu mahrumiyet onu delirtti. Yemekten, içmekten kesildi. Bir gün yine perişan, kırlarda dolaşırken Deli Hüsrev'e rastgeldi. Meğer o da geziniyormuş. Elindeki yayıyla yavaşça Kuru Kadı'nın arkasına dokundu. — Ahmak, dedi, neye gördüğünü halka söyledin? Adam gördüğünü kâle geçirirse kazandığı hâli kaybeder. Eğer susaydın, gördüğün keramete ölünceye kadar şahit olacaktın... Kuru Kadı yere diz çöktü, ağlamaya başladı: — Çok perişanım, diye inledi, lütfet. Gel, beni gaflet uykusundan uyandır. Benim o görmüş olduğum ahvâl ne hikmettir? İçinde aklımı kaçırdığım bu mehâbet, bu heybet nedir? Benimle senden başka onu gören oldu mu? — Bir gören daha var. O "can" herkese görünmez.
Evliya Veli Veliler
El-Vali El-Vâli --- Vali Vâli
Veliyy Evliyâ Yakın Amcazâde emmioğlu Yar dost Veli Veliyyullah
Veli: Sahib, mâlik Evliya. Muin Muhafaza eden Küçük çocukların hâlinden mes'ul kimse Sıddık Baba Babanın babası cedd
Fık: Hayatını mücadelelerle ve azimet ve fevkalâde bir zühd ve takva ile ibadet ve taata sarfederek kendisinden Allah'ın (C.C.) izniyle gaybdan haber vermek ve gaybî ahvali keşfetmek gibi ilmî ve kevnî hârikalar zuhura gelen zât.
Şablon:Vali Şablon:Valilerbakınız

Vali kelimesi aşağıdaki anlamlara gelebilir;

  • Vali (Ramayana)
  • Váli (Odin'in oğlu)
  • Váli (Loki'nin oğlu)
  • Vali - Arapça, Türkçe ve diğer dillerde eyalet ya da il başkanı anlamında kullanılır; Aynı zamanda İslam dininde Allah'ın 99 bilinen isminden biridir.
  • Vali - Ptolemy isimli Sarmatian kabilesinin ismidir.

EtimolojisiEdit

Vali (Arapça: ولي, çoğl. Avliya 'أولياء), Arapça bir kelime olup koruyucu, muhafız, yakın biri, vasi anlamındadır.

İslam'da ValiEdit

İslam geleneğinde ruhani anlamında, Vali (Waliullah/WaliAllah, Veliyyullah) Allah dostu demektir. Genellikle bu insanlar sufi camiasına mensup olup Allah'la özel bir ilişkiye sahip oldukları düşünülür. Meşhur Vali veya Velilerden olan Ali bin Ebu Talib, Muhammed'in damadıdır;Fatıma , Muhammed'in kızıdır.

Vali (i.e. Vilâyet)hakkında, Kuran'da:

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ [Kur'an 5/55

Sadece Allah sizin Valinizdir ve onun peygamberi ve o iman edenlerdir ki, onlar namazı ikame ederler ,zekatı verirler ve onlar rüku ederler.

Türkiye Cumhuriyeti'nde ValiEdit

AtanmaEdit

Valiler Bakanlar Kurulu tarafından seçilip Cumhurbaşkanının onayından sonra göreve başlarlar. Valinin başlıca görevleri: Vali, kanun, tüzük, yönetmelik ve Hükümet kararlarının neşir ve ilanını ve uygulanmasını sağlamak ve Bakanlıkların talimat ve emirlerini yürütmekle görevlidir. Bu işlerin gerçekleştirilmesi için gereken bütün tedbirleri almaya yetkilidir. Kanun, tüzük, yönetmelik ve Hükümet kararlarının verdiği yetkiyi kullanmak ve bunların yüklediği ödevleri yerine getirmek için valiler genel emirler çıkarabilir ve bunları ilan ederler. İlin her yönden genel idare ve genel gidişini düzenlemek ve denetlemekten sorumludur. Vali, ilde teşkilatı veya görevli memuru bulunmayan işlerin yürütülmesini, bu işlerin görülmesiyle yakın ilgisi bulunan her hangi bir idare şube veya daire başkanından istiyebilir. Bu suretle verilen işlerin yapılması mecburidir. Vali, Cumhuriyet Bayramında ilde yapılacak resmi törenlere başkanlık yapar ve tebrikleri kabul eder. Vali, il sınırları içinde bulunan genel ve özel bütün kolluk kuvvet ve teşkilatının amiridir. Suç işlenmesini önlemek, kamu düzen ve güvenini korumak için gereken tedbirleri alır. Bu maksatla Devletin genel ve özel kolluk kuvvetlerini istihdam eder, bu teşkilat amir ve memurları vali tarafından verilen emirleri derhal yerine getirmekle yükümlüdür. İldeki devlet memurlarının bir kısmını doğrudan atamak, bir kısmının atanması konusunda görüşünü bildirmek, bir kısmının da görev yerlerini belirlemek ve değiştirmek. İldeki yerinden yönetim kuruluşları üzerinde vesayet yetkilerini kullanmak.

İl Özel İdaresi ve ValiEdit

Bir Mahalli İdare birimi olan il özel idaresinin başında görev yapar.

Diğer ülkelerdeki Vali KavramıEdit

Valiler her ülkede olmamakla birlikte aşağıdaki ülkelerde belirtilen şekilde görev yaparlar:

  • ABD'nin eyaletlerini
  • Rusya'da 89 federal bölgeyi
  • Arjantin'de illeri
  • Brezilya'da eyaletleri
  • Japonya'da illeri
  • Meksika'nın eyaletlerini

valiler yönetir.

Hitaplarda Vali Kavramı Edit

(X) vilayet-i celilesi, vali-i alisi (x Bey)

Valilerle Alakalı Mevzuat Edit

5442 sayılı İl İdaresi Kanunu http://www.icisleri.gov.tr/_Icisleri/Web/Gozlem2.aspx?sayfaNo=609 valilerin özlük iş ve işlemleri yönergesi

Dış bağlantılar Edit

bg:Губернатор ca:Governador cs:Guvernér da:Guvernør de:Gouverneur en:Governor eo:Guberniestro es:Gobernador et:Kuberner eu:Gobernadore fi:Kuvernööri fr:Gouverneur gl:Gobernador he:מושל hu:Kormányzó id:Gubernur is:Landstjóri it:Governatore ja:知事 jv:Gubernur lt:Gubernatorius ms:Gabenor nl:Gouverneur nn:Guvernør no:Guvernør pl:Gubernator pt:Governador ru:Губернатор simple:Governor sr:Губернатор sv:Guvernör tl:Gobernador tt:Губернатор uk:Губернатор zh:省长